شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
دلایل کمبود آب در دشتستان مشخص شد:
فکرشهر: مصطفی فخری افزود: در فصل گرم و کم آبی میزان بیشتر آب از رودخانه گرفته می شود که در مدت اخیر علاوه بر مشکلاتی چون بارندگی و تبعات آن مشکل اساسی دیگری که مزید علت شده و هر ساله با آن مواجه ایم...
کد خبر: ۵۵۲۶
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۱

فکرشهر: مردم شهرستان 250 هزار نفری دشتستان سال هاست با کم آبی و تشنگی دست به گریبان هستند و هر سال بر حدت و شدت این مشکل افزوده می شود، طوری که امسال این وضعیت به مرحله بحران رسیده و مردم مناطق مختلف این شهرستان خواستار چاره اندیشی مسوولان در این زمینه شده اند.

فرسودگی و شکستگی لوله ها، تعویض و تعمیرات اساسی شبکه ها و پمپاژها، کم آبی، جیره بندی و سهمیه بندی، بارندگی و گل آلود شدن رودخانه های بالادست تامین کننده آب استان از دلایل بحران آب در دشتستان از سوی مسوولان بیان شده درحالی مردم همچنان چشم امید به تدبیر مسوولان دوخته اند.

با توجه به این که بیش از 90 درصد آب آشامیدنی مورد نیاز استان بوشهر از استان های همجوار ( فارس و کهکیلویه و بویراحمد) تامین می شود، همواره در فصل تابستان و اوج مصرف مردم نقاط مختلف آن با مشکل کمبود آب و نوبت بندی رو برو می شوند در حالی که به گفته مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر 30 تا 40 درصد آب موجود در خطوط و شبکه های آبرسانی این استان به دلیل فرسودگی و شکستگی هدر می رود.

امسال یکی از سخت ترین سالهای کم آبی برای مردم شهرستان دشتستان بوده، در برخی از روستاها، با گذشت شش ماه از سال، هنوز مشکل آب ادامه دارد طوری که آبرسانی به آن ها با تانکر و از طریق آب انبارهای خانگی صورت می گیرد.

در هفته های اخیر مشکلات به شهرها رسیده و شهر برازجان، مرکز این شهرستان، چند هفته ای است که بیشترین مشکل را در این زمینه دارد و برخی محلات آن تا دو شبانه روز در گرمای بالای 45 درجه تابستان آب ندارند و برخی نقاط شهر برازجان نیز با تانکر آبرسانی می شود.

رییس اداره آب و فاضلاب روستایی دشتستان در این باره گفت: مشکل اساسی در زمینه آب این شهرستان کمبود آب ورودی استان بوشهر از سمت شهرستان کازرون استان فارس است و بناچار بهترین کار سهیمه بندی و نوبت بندی آن برای استفاده همه مردم و سپری کردن بحران فصلی است.

عوض عامری افزود: چندین مرحله بارندگی در دو ماه اخیر در کازرون و گل آلودی آب رودخانه ها و مشکلات تصفیه آن باعث شده آب ورودی به استان بوشهر کم شود.

وی ادامه داد: مشکلات مردم را درک می کنیم ولی از آنجایی که تنها متولی توزیع آب هستیم بناچار باید همین آب کم را مدیریت کرده و به همه نقاط برسانیم و سهمیه بندی و نوبتی کردن آب مناطق، تنها راه چاره در شرایط فعلی است.

مدیر آبرسانی خط دوم و سوم آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز گفت: آبی که استان بوشهر از شهرستان کازرون می گیرد از سه نقطه رودخانه شاپور، چشمه ساسان و چاهای سربالش این شهرستان است.

مصطفی فخری افزود: در فصل گرم و کم آبی میزان بیشتر آب از رودخانه گرفته می شود که در مدت اخیر علاوه بر مشکلاتی چون بارندگی و تبعات آن مشکل اساسی دیگری که مزید علت شده و هر ساله با آن مواجه ایم برداشت غیرمجاز برنج کاران کازرونی است که خسارت زیادی به منابع آبی موجود می زنند.

وی یادآورشد: هر ساله این کشاورزان در ماه های پایانی تابستان به دلیل آبیاری مزارع برنج خود به طور غیرمجاز اقدام به برداشت بیش از حد از آب می کنند و مشکلات زیادی برای میزان ورودی آب به استان بوشهر بوجود می آورند.

فخری گفت: دراین زمینه درجلسات متعددی در فرمانداری کازرون نارضایتی و مشکلات مردم استان بوشهر را به مسوولان استان فارس رسانده ایم و خواستار برخورد جدی با آنها و حل این مشکل شده ایم.

وی اضافه کرد: در پیگیری های انجام شده مجوز برخورد با این کشاورزان نیز صادر شد اما به دلیل احتمال خسارت زیاد و تبعات اجتماعی، برخورد با آنها به ابتدای سال آینده موکول شده است.

فخری بیان کرد: در این زمینه تصمیم گرفته شد که در ابتدای بهار و قبل از آغاز کشت برنج که از لحاظ مصرف آب محصولی پرمصرف است، کشت جایگزینی برای آنها معرفی شود و از برداشت غیرمجاز از آب رودخانه جلوگیری بعمل آید.

مسوول آبرسانی استان بوشهر گفت: با توجه به مشکلات اخیر ایجاد شده 30تا 40درصد آب ورودی به استان بوشهر از طریق شهرستان کازرون کاهش یافته که به تبع آن دشتستان به دلیل جمعیت و گستردگی زیاد با مشکل بیشتری در این زمینه روبرو شده است.

فخری بیان کرد: در دو هفته اخیر مشکل شهر برازجان در زمینه کمبود آب حادتر شده ولی برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا بخشی از کمبود آب دشتستان حل شود و بزودی شاهد بهبودی وضعیت آبرسانی در این شهرستان باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: سه اتفاق در دو هفته گذشته باعث نوبت بندی درآب برخی از نقاط دشتستان بویژه برازجان شد.

کیقباد یاکیده افزود: وقوع بارندگی شدید در منطقه کازرون استان فارس در اوایل شهریورسبب شد تا رودخانه ای که آب دشتستان و شهر برازجان را تامین می کند بشدت گل آلود و امکان استفاده از این آب را به مدت 48 ساعت غیرممکن ساخت.

وی حادثه دوم را شکستگی خط لوله گناوه عنوان کرد و ادامه داد: شکستگی در خط لوله گناوه به برازجان باعث مشکلاتی در شهر برازجان و مناطق حدفاصل این شهر تا گناوه شد که برطرف کردن این مشکلات 24 ساعت زمان برد.

یاکیده اضافه کرد: شکستن لوله ورودی شهر برازجان در دو روز اخیر رویداد دیگری بود که باعث شد تا شهر برازجان با مشکل نوبت بندی آب روبرو شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: امیدواریم با حل این مشکلات در چند روز آینده معضل کم آبی شهر برازجان برطرف شود.

یاکیده گفت: هم اکنون از سه هزارو 600 کیلومتر شبکه آبرسانی شهرهای استان بوشهر بیش از یکهزارو۴۰۰ کیلومتر آن فرسوده است که ۴۰ درصد شبکه توزیع آب را شامل می شود.

وی با اشاره به این که مصرف بهینه آب توسط مشترکان منجر به توزیع عادلانه آب می شود گفت: در برخی از شهرهای استان بوشهر الگوی مصرف توسط مشترکان، رعایت نمی شود که این وضعیت شرکت آب و فاضلاب این استان را در امر توزیع آب با مشکل رو برو می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: هم اکنون بیشاز ۹۰ درصد آب شرب این استان از خط آبرسانی کوثر دراستان کهگیلویه و بویر احمد و خطوط دوم و سوم آبرسانی در استان فارس تامین و مابقی از چاه های آب شهرها تامین و به شبکه آبرسانی منتقل می شود.

یاکیده با اشاره به اینکه ۷۷ حلقه چاه در استان بوشهر وجود دارد گفت: ۴۳ حلقه از این چاهها در شبکه آبرسانی استان بوشهر فعال است که در مجموع بخش اندکی از آب شرب استان را تامین می کند .

وی طول خطوط انتقال دوم و سوم کازرون را ۴۲۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این خطوط با قدمت بالای ۴۰ سال و با توجه به فرسودگی نیاز به بازسازی و ترمیم دارد که این مهم در دستور کار شرکت آب و فاضلاب است.

یاکیده گفت: حجم مخازن ذخیره آب استان بوشهر ۲۱۵ هزار متر مکعب است و مخازن ذخیره آب جدید به حجم ۵۰ هزار متر مکعب در شهرهای مختلف استان در دست ساخت است که بخشی از آن امسال وارد مدار می شود.

وی درباره فشار کم آب در استان بوشهر اظهارکرد: از آنجایی که در زمان قطعی آب، بسیاری از عملیات ها که نیازمند مصرف آب است انباشته شده و با آمدن آب همه این عملیات همزمان انجام می گیرد، باعث تضعیف فشار آب در حد گسترده تری می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به ایرنا گفت: با توجه به این که که هر ساله حدود 25 تا 30 درصد جمعیت این استان در تابستان به مسافرت می روند و با آغاز سال تحصیلی به استان بوشهر باز می گردند، جمعیت مستقر دراستان از اوایل مهر افزایش می یابد و همین امر باعث افزایش مصرف آب می شود.

یاکیده افزود: به همین دلیل از هم اکنون آب مشترکان در این استان نوبت نبدی شده است تا با مدیریت درمصرف آب، از وقوع مشکل کم آبی در ماه های آینده جلوگیری کنیم.

وی گفت: هم اینک 240 هزار متر مکعب آب در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر برای توزیع بین مشترکین قرار می گیرد که با توجه به شرایط کنونی صرفه جویی حدود 20 هزار متر مکعب آب توسط مشترکین ضروری است و این مهم به معنی تلاش همگانی برای کاهش حدود 7 درصدی در مصارف است.

یاکیده اضافه کرد: هدررفت آب به دلیل فرسودگی شبکه توزیع در استان بوشهربالای 30درصد است که از نرم کشوری بالاتر است و این امر ضرورت نوسازی شبکه را دوچندان کرده است.

وی یادآورشد: سرانه مصرف آب به ازای هر نفر 300 لیتر است این رقم نسبت به 200 لیتر سایر نقاط کشور رقم بالایی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر