يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۸۱۹
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

فکرشهر: سال‌هاست که دیگر «پدر» زمین‌گیر شده و حرفش در خانواده چندان خریداری ندارد. زمانی محور امور بود و حالا از اینکه پدرخوانده، بنامندش هیچ ابایی ندارند.

به گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد نوشت: بحث بر سر جامعه روحانیت مبارز است؛ تشکلی که از سال‌های اول انقلاب تشکیل و بعد از انشعاب مجمع روحانیون مبارز به فصل‌الخطاب اصولگرایان تبدیل شد. اما کم‌کم با ظهور و بروز چهره‌های جدیدتر و تغییر خط‌مشی‌هایی، عملا چهره‌های قدیمی‌تر کنار رفتند و چهره‌های دیگر جای آنها را گرفتند. با همین ضرباهنگ ملایمی که برای تغییر در پیش گرفته بود، شخصیت‌های تاثیرگذار هم کمتر تمایل پیدا کردند تا در این میدان حاضر شوند. نمونه آن هم علی‌اکبر ناطق نوری، امامی‌ کاشانی، حسن روحانی و دیگر چهره‌هایی که دیگر حاضر نیستند در جلسات جامعه روحانیت مبارز حاضر شوند؛ هرچند مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حجت‌الاسلام مهدی طباطبایی از شخصیت‌هایی بودند که پیش از رحلت‌شان انتقادهای جدی به این تشکل را وارد می‌دانستند و بر سر همین انتقادات، آنها هم دیگر در این جلسات پا نگذاشتند.

حالا اما طغیان «نو اصولگرایان» در برابر شیوخ‌شان، مشکل دیگری است که در کنار اختلافات درون تشکیلاتی، مشکلات‌شان را بیشتر از گذشته نمایان کرده است. ماجرای «جمنا» و انتخابات سال ۹۶ موضوعی است که همین اختلاف‌نظرها در آن مطرح شد. قرار بود در آن انتخابات، جامعه روحانیت مبارز بار دیگر به محور انتخابات تبدیل شود اما نهایتا خروجی‌ای که به‌دنبال داشت، چیزی جز چندصدایی نبود. تا آنجا که برخی احزاب اصولگرا حاضر نشدند از این طیف حمایت کنند و حتی انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد آن مطرح شد. با گذشت ۲ سال از انتخابات ۹۶ با پیدا شدن سر و کله تشکلات جدید برای به وحدت رساندن اصولگرایان، باز علامت سوال متوجه جامعه روحانیت مبارز است؛ آن هم با این مضمون که قرار است در این میدان چه نقشی را ایفا کنند؟!

شورای وحدت و معضل شیخوخیت

چندماهی می‌شود که «شورای وحدت» با همان سازوکار ایجاد یک هماهنگی برای انتخابات اسفندماه، لقلقه زبان اصولگرایان شده و قرار است رسالتی که در «جمنا» به دلیل ایرادات، اگر نگوییم ناکام، حداقل ناقص مانده بود را ادامه دهد. اما آن‌طور که از ظواهر امر پیداست، این تشکل هم مانند «جمنا» چندان به محور بودن جامعه روحانیت مبارز اعتقادی ندارد و ترجیح می‌دهد امور را بدون این تشکل به پیش ببرد.

وقتی جامعه روحانیت مبارز کم‌کم خود را از آن جایگاه و نقشی که داشت به دور دید، به سمت یک تغییرات بنیادین رو آورد و کار را از تغییر اساسنامه‌اش آغاز کرد. پس از این تغییرات بود که جلساتش را با احزاب اصولگرا کلید زد. آن‌طور که اعضای این تشکل می‌گفتند، این جلسات برای رسیدن به یک راه‌حل برای انتخابات مجلس یازدهم آغاز شده است اما بیشتر به نظر می‌رسید این رویکرد، به نوعی شروعی بود با هدف رسیدن به دوران رنسانس جامعه روحانیت. البته آنها به انحای گوناگون تلاش کردند تا این محوریت و وحدت را با شتابی ملایم بازگردانند؛ به همین دلیل نیز از هر تریبونی که به دست آوردند، اعلام کردند که نمی‌خواهند محوریت کار باشند.

شاهد عینی این ادعا، آن جمله مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز است که در آخرین نشست خبری‌اش می‌گوید: «جامعه روحانیت مبارز بنا ندارد که محوریت انتخابات را بر عهده گیرد بلکه ما به دنبال وفاق حداکثری نیروهای انقلابی و ارزشی هستیم.»؛ موضع‌گیری صریحی که نشان می‌دهد جامعه روحانیت مبارزه می‌خواهند از یک‌سو این اطمینان را به احزاب و تشکل‌های اصولگرا بدهند که قرار نیست رویای لیدری را از آنها بگیرند و از سوی دیگر، فراخوانی بدهند تا براساس آن، وحدت حداکثری که اصولگرایان از آن صحبت می‌کنند، محقق شود.

اما مهم‌تر از آنچه مصباحی‌مقدم به زبان آورد، فراخوانی انتخاباتی بود که از سوی موحدی کرمانی، رییس شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز صادر شد. این روحانی پا به سن گذاشته، در ۳۰ خردادماه امسال گفت: «ما به دنبال وحدت مبتنی بر ارزش‌ها هستیم. تعصب گروهی و سهم‌خواهی گروهی به عنوان یک آفت و خطر بزرگ است، صراط مستقیم انقلاب اسلامی، خط ولایت و رهبری است.» اما این فراخوان موحدی‌کرمانی و آن اطمینان‌دادن‌های مصباحی‌مقدم، چندان به دل متولیان شورای وحدت ننشست و درنتیجه، لبیکی از سوی صاحبان شورای وحدت به گوش نرسید. بی‌اعتنایی شورای وحدت به جامعه روحانیت مبارز اما تا آنجا به پیش رفت که حتی در جریان نشست‌های این شورا، دعوتنامه‌ای برای اعضای آن تشکیلات سیاسی- مذهبی صادر نشده است. با این حال، آن‌طور که خبرآنلاین در گزارشی نوشته است، گویا سیدرضا تقوی، یکی از چهره‌های حاضر در این تشکل روحانی در جلسات شورای وحدت حضور پُررنگی دارد.

اولتیماتوم موحدی‌کرمانی

سیدرضا تقوی که پیش‌تر نقش پررنگی در تحرکات جامعه روحانیت داشت، بعد از تغییرات در ساختار درونی جامعه روحانیت چندان نقش بارز و محسوسی نداشت و کم‌کم به حاشیه رفت و شاید از همین روست که او این ‌روزها دایره فعالیتش را مستقلا گسترده کرده است. چندی پیش بود که خبر رسید تقوی با طیفی از وزرای دولت احمدی‌نژاد همچون کامران دانشجو به‌دنبال برنامه‌ریزی برای معرفی کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است.

جدیدترین خبر اما معطوف به انتخابات اسفندماه ۹۸ بود. آنجا که براساس اخبار رسیده به خبرآنلاین، سیدرضا تقوی با شرکت در جلسات شورای وحدت بدون هماهنگی با جامعه روحانیت، تلاش کرده خود را وارد سازوکار انتخاباتی شورای وحدتی‌ها کند؛ حضوری که چندان به مذاق اعضای جامعه روحانیت مبارز خوش نیامده و آن‌طور که شنیده‌ها حکایت دارد، حتی هشدار موحدی کرمانی را هم در پی داشته است.

خبرآنلاین در گزارشی می‌نویسد: «گفته می‌شود در پی حضور رضا تقوی در جلسات شورای وحدت، آیت‌الله موحدی‌کرمانی از او درباره چرایی حضور مستقلانه و بدون هماهنگی با جامعه روحانیت در این جلسات گلایه کرده است. تقوی نیز این حضور را از جایگاه شخصیت حقیقی خود دانسته است، نه عضوی از جامعه روحانیت. درنهایت تصمیم به رای‌گیری در جلسه اخیر جامعه روحانیت می‌گیرند و اکثریت قاطع اعضای این تشکل مخالف حضور تقوی در جلسه شورای وحدت بوده‌اند. رای‌گیری‌ای که به نظر می‌رسد اولتیماتوم آخر جامعه روحانیت به این چهره تک‌رو بوده است.

سکوت معنادار

بعد از انتشار این اخبار اما صدایی نه مبنی بر تایید خبر و نه مبنی بر تکذیبش از درون جامعه روحانیت مبارز به بیرون درز نکرد. مصباحی‌مقدم به عنوان سخنگوی این تشکل اولین شخصیتی بود که می‌توانست چند و چون ماجرا را توضیح دهد اما او در پاسخ به این پرسش «اعتماد» درباره صحت و سقم تصمیم جامعه روحانیت مبارز نسبت به شرکت نکردن اعضای این تشکل در شورای وحدت، گفت: «باید بروید از هرکسی که این خبر را داده است، بپرسید و او باید از صحت و سقمش بگوید.» مصباحی‌مقدم اما در نهایت حاضر نشد توضیحی در این رابطه بدهد و به همین یک جمله اکتفا کرد. پس از مصباحی‌مقدم، مشخص بود که سیدرضا تقوی از جمله افرادی است که دانسته‌های بسیاری درباره این ماجرا دارد اما او هم بدون آنکه این خبر را تایید یا تکذیب کند، حاضر به توضیح در این رابطه نشد و در پاسخ به پرسش «اعتماد» تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد: «از آقای مصباحی‌مقدم بپرسید!» حال اینکه ارجاع تقوی به مصباحی‌مقدم ناشی از زمزمه‌های اختلاف‌نظر میان آنها بوده یا ناشی از مسوولیتی که در سمت سخنگویی این تشکیلات سیاسی- مذهبی دارد، به‌نظر موضوعی قابل‌تامل است.

جامعه روحانیت نماینده‌ای در شورای وحدت ندارد

حسن ابراهیمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز نیز درباره رای‌گیری این تشکل درباره ممنوعیت شرکت کردن اعضا در جلسات شورای وحدت به «اعتماد» گفت: «هیچگاه چنین موضوعی نبوده که جامعه روحانیت مبارز بتواند عضو یک تشکل دیگر باشد یا در جلسات تشکل دیگری حضور داشته باشد؛ این خلاف مقررات است.» او ادامه می‌دهد: «جامعه روحانیت باید آن حالت پدری خود را حفظ کند؛ اگر به توافقی رسیدند، می‌تواند این توافق را تایید یا رد کند اما اینکه در جلسات شرکت کند یا عضو تشکلی شود، چنین چیزی هیچگاه وجود نداشته است.» ابراهیمی در پاسخ به پرسش دیگر «اعتماد» مبنی بر اینکه گفته می‌شود سیدرضا تقوی در برخی جلسات «شورای وحدت» شرکت کرده و به همین دلیل به او تذکراتی داده شده است نیز می‌گوید: «آقای تقوی یک شخصیت آزاد اما جامعه روحانیت مبارز یک تشکیلات است و افراد بدون هماهنگی با این تشکل نمی‌توانند به عنوان عضو جامعه روحانیت مبارز در جلسات شرکت کنند. یعنی اگر قرار است با نمایندگی از این تشکیلات در جلسات «شورای وحدت» حاضر شود باید با تصویب جامعه روحانیت مبارز باشد که البته در حال حاضر جامعه روحانیت مبارز هیچ نماینده‌ای در جلسات شورای وحدت ندارد.» او درباره تذکر به سیدرضا تقوی هم می‌گوید: «آقای تقوی آزاد است؛ می‌تواند در جلسات شرکت کند اما با نام جامعه روحانیت مبارز و بدون هماهنگی جامعه روحانیت مبارز نمی‌تواند در این جلسات شرکت کند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر