دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۹۱۰۵
پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

فکرشهر: استان بوشهر از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نخستین استان برای اجرای سیاست‌های راهبردی در حوزه آب و طرح اجتماعی سازی در این زمینه انتخاب شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، معاون پژوهشکده سیاست‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پنجشنبه در  نشست تخصصی در حوزه آب با موضوع اجتماعی سازی سیاست‌های کلی نظام در حوزه آب گفت: استان بوشهر اهمیت و ویژگی های منحصربه فردی  برای کشور دارد که چنین شرایطی منجر به انتخاب آن به عنوان نخستین مرکز اجرا سیاست های راهبردی حوزه آب شده است.

یاسر برخورداری افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رکن فرا قوه‌ای یکی از سیاست‌های خودش را حوزه آب انتخاب کرده است و ما به دنبال همفکری در این زمینه با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط هستیم.

وی ادامه داد: پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع با حضور متخصصان نشست‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال همکاری با متخصصان در حوزه آب است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: چنانچه بتوانیم بخشی از برنامه و بحث‌هایی را که در این نشست مطرح شد، اجرا کنیم کمک بزرگی به جامعه کرده‌ایم، اما در حوزه اجرا مشکل وجود دارد.

عبدالمجید مصلح افزود: در حوزه سیاستگذاری کارهایی را انجام می‌دهیم، اما در اجرا به علت گستردگی کار، در همان مرحله اول در حوزه سیاست کلان با مشکل مواجه می‌شود و می‌بینیم که مسائل، حل نشده باقی می‌مانند.

وی ادامه داد: ما درتصمیم گیری و سیاستگزاری نظام اولویت بندی مسایل را نداریم  و براساس تحدیدها و فرصتها برنامه ریزی نمی کنیم.

مصلح گفت: شکاف بین برنامه‌های بالادستی و سیاست‌های اجرایی و نبود پیوند آن‌ها با بخش‌های مختلف از دیگر آسیب‌های اجرای برنامه‌هاست.

وی یادآورشد: پایش دقیقی از برنامه‌ها صورت نمی‌گیرد و این مساله کارکردهای برنامه ریزی را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس دانشگاه خلیج فارس، توجه نکردن به مزیت رقابتی، نبود هماهنگی بین نهادی، نداشتن نگاه یکپارچه به برنامه‌ها  و  درگیر نکردن ذینفعان را از دیگر مشکلات حوزه برنامه ریزی عنوان کرد.

مصلح افزود: در لایه‌های سیاستگذاری و برنامه ریزی باید سازمان‌های مردم نهاد، نهادها و مردم را مشارکت دهیم تا برنامه‌ها عملیاتی شوند.

وی ادامه داد: باید یک یا حداکثر پنج موضوع را انتخاب و تعریف کنیم و با مشارکت همه طرف‌های درگیر در موضوع های سطح نفوذپذیری و اجرایی شدن برنامه‌ها را بالا ببریم.

آب هنوز دغدغه عمومی نیست

رئیس دانشگاه خلیج فارس ادامه داد: آب به عنوان یک دغدغه عمومی مطرح نیست و سازمان‌های ذینفع با مراکز علمی ارتباطی ندارند و خود را بی نیاز از این ارتباط می‌دانند که همین موضوع، باعث شده در عمل انجام کارهای مشترک با چالش جدی رو به رو باشد.

وی  با اشاره به کارهای صورت گرفته در دانشگاه خلیج فارس در حوزه آب گفت: طرح سازگاری در زمان کم آبی توسط این دانشگاه تهیه شده و منتظر اجرا هستیم.

رئیس دانشگاه خلیج فارس راه‌اندازی پژوهشکده آب را یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در این حوزه عنوان کرد.

 وی افزود: همچنین آزمایشگاه تحقیقاتی غشا را در زمینه تصفیه آب و پسماند راه اندازی کرده ایم و کارهای خوبی هم شروع شده اما نیازمند حمایت جدی است.

مصلح تاکید کرد: آماده برگزاری کرسی‌های گفت‌وگو با محور آب، فاضلاب و تصفیه پسماندها هستیم و در کنار دستگاه‌های اجرایی می‌توانیم خدمات مورد نیاز استان را ارائه دهیم.

چهارمین نشست تخصصی در حوزه آب با موضوع اجتماعی سازی سیاست‌های کلی نظام در حوزه آب با همکاری پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص نظام، دانشگاه خلیج فارس و اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان بوشهر و با حضور مدیران و متخصصین آب استان چهارشنبه در دانشگاه خلیج فارس برگزار شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر