دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: «شنیده‌های خبرنگار اعتماد حاکی از آن است که علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفت‌وگویی که با علی‌عسگری رییس صداوسیما داشته و انتقاداتی را به رویکرد این سازمان در هفته دولت مطرح کرده و علی‌عسگری به او گفته «با این کارها موافق نیستم اما زورم به آنها نمی‌رسد.» پرسش این است که این «آنها» چه کسانی هستند...
کد خبر: ۵۹۵۸۳
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

فکرشهر: «شنیده‌های خبرنگار اعتماد حاکی از آن است که علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفت‌وگویی که با علی‌عسگری رییس صداوسیما داشته و انتقاداتی را به رویکرد این سازمان در هفته دولت مطرح کرده و علی‌عسگری به او گفته «با این کارها موافق نیستم اما زورم به آنها نمی‌رسد.» پرسش این است که این «آنها» چه کسانی هستند؟»

به گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد نوشت: «به مناسبت هفته دولت صداوسیما برنامه‌های متعددی را به این موضوع اختصاص داده و ازجمله آن برنامه «میدان انقلاب» است. شنبه‌شب پانزدهمین قسمت این برنامه تلویزیونی با حضور اکبر ترکان، مشاور سابق رییس‌جمهور و یاسر جبراییلی، فعال سیاسی اصولگرا از تلویزیون پخش شد. مجری این برنامه نیز وحید یامین‌پور بود؛ چهره‌ای سیاسی - رسانه‌ای نزدیک به جبهه پایداری. اما بر خلاف روال معمول این‌چنین برنامه‌هایی که در هفته‌های خاصی چون هفته قوه قضاییه، روز مجلس، هفته نیروی انتظامی و... برگزار می‌شود، این برنامه به نقد و در برخی موارد تخریب دولت از این رسانه سراسری پرداخت.

از ثریا تا میدان انقلاب

«میدان انقلاب» ویژه‌برنامه شبکه سه است که در سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) پخش آن آغاز شد و در نظر داشت تا شیوه مدیریت و رهبری ایشان و آیت‌الله خامنه‌ای را در مهم‌ترین رویدادهای انقلاب بررسی ‌کند. اما این برنامه در ادامه با دعوت از چهره‌های شناخته‌شده جبهه پایداری به تریبونی برای این جریان تبدیل شد؛ چنان‌که مهمانان این برنامه افرادی چون ابوالقاسم طالبی، محمدحسین صفارهرندی، احمد رهدار، علیرضا پناهیان و ... شدند و به موضوعاتی چون ارسال سلاح از سوی ایران به یمن و فلسطین، کج‌راهه خواندن برجام و ... اختصاص یافت.

وحید یامین‌پور که مجری برنامه‌هایی اینچنینی چون جهان‌آرا، تا ثریا و دیروز، امروز، فردا را داشت، در برنامه روز شنبه خود به بررسی عملکرد دولت روحانی و کابینه او در هفته دولت پرداخت. در این برنامه یامین‌پور و جبراییلی به‌عنوان مجری و مهمان، وجهی از چهره دولت دوازدهم را به مردم معرفی کردند که به نظر می‌رسد از مرز نقد سازنده گذشته و به دنبال تخریب هستند؛ چنان که جبراییلی در توصیف عملکرد دولت در ویژه‌برنامه هفته دولت صرفا به افزایش نقدینگی، افزایش حاشیه‌نشینی، افزایش تورم، افزایش اجاره‌بها، دستگیری مدیران فاسد اقتصادی و ... اشاره می‌کند و ترکان این نوع روایت را بی‌انصافی می‌خواند و تذکر می‌دهد که در بررسی کارنامه دولت باید به نقش تاثیرگذار تحریم‌ها به‌عنوان عوامل بین‌المللی و نقش نیروهای فشار داخلی نیز توجه شود و مجری برنامه می‌گوید: «این موضوع هیچ ربطی به تحریم ندارد.» جبراییلی اضافه می‌کند: «رکورد تورم را در این دولت شکسته‌شده می‌بینیم، بعد از دولت آقای هاشمی، برای اولین‌ بار، تورم در تیرماه امسال به ۴۰ درصد رسید.»

به نظر می‌رسد دلیل ارایه این موارد بیشتر خراب کردن چهره دولت است تا نقد؛ تا جایی که به‌روشنی مهمان و مجری به جانبداری از سیاستگذاری‌های دولت نهم و دهم دفاع می‌کنند و ادامه سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد را موفقیت‌آمیزتر از سیاست‌های حسن روحانی عنوان می‌کنند. در حالی که این‌گونه نقد صریح دولت از سوی صداوسیما در دوران هشت‌ساله احمدی‌نژاد کمتر که نه، اصلا مشاهده نمی‌شود. سازوکار تصمیم‌گیری و مدیریت سازمان صداوسیما محل سوال است.

زورم به آنها نمی‌رسد

در ماه‌ها و هفته‌ها گذشته خبرهای فراوانی حول و حوش نحوه مدیریت و تصمیم‌گیری‌های مدیران میانی صداوسیما شنیده می‌شود؛ خبرهایی چون معلق‌کردن چهره‌های محبوب گزارشگر ورزشی، خروج اسناد و آرشیو صداوسیما، مصاحبه‌های رییس سابق این سازمان، خروج گزارشگران ورزشی و ... .

بر اساس اصل ۱۵۷ قانون اساسی، مدیریت صداوسیما بر اساس انتصاب رهبری صورت می‌گیرد اما نظارت بر صداوسیما توسط هیات نظارت منتخب سه قوه انجام می‌شود. در سال‌های اخیر صحبتی مبنی بر تصویب قانونی در خصوص اداره، نظارت و خط‌ومشی صداوسیما شنیده می‌شود که همچنان به تصویب مجلس نرسیده است. اما اینها همه در سطح قانون و اسناد بالادستی هستند و پیگیری اخبار منتشر شده از اوضاعی دیگر حکایت دارد.

شنیده‌های خبرنگار اعتماد حاکی از آن است که علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفت‌وگویی که با علی‌عسگری رییس صداوسیما داشته و انتقاداتی را به رویکرد این سازمان در هفته دولت مطرح کرده و علی‌عسگری به او گفته «با این کارها موافق نیستم اما زورم به آنها نمی‌رسد.» پرسش این است که این «آنها» چه کسانی هستند؟ پیش‌تر نیز افرادی انتقاداتی را به این نحوه مدیریت سازمان صداوسیما وارد کرده بودند؛ چنان‌که حجت‌الاسلام احمد مازنی، رییس پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در فروردین‌ماه سال جاری در روزهایی که هنوز ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت، گفته بود: «یکی از نقاط مثبتی که تلقی می‌شد این بود که چون رییس صداوسیما را رهبری تعیین می‌کند، پس صداوسیما زیر نظر رهبری است و اعتماد عمومی ایجاد می‌شد که رهبری بر این نهاد اشراف دارد. این در حالی است که ایشان فقط رییس آن را تعیین می‌کنند.

مازنی در ادامه گفته بود: «در دوره آقایان ضرغامی، سرافراز و علی‌عسگری مدیریت صداوسیما از کنترل مدیران خارج و به جریان‌های تندرو و افراطی خارج از صداوسیما واگذار شد.»

به نظر می‌رسد که نقد و ارزیابی دولت و هر نهادی زمینه افزایش کارایی آن نهاد را ایجاد می‌کند و بر این قاعده ردیه‌ای وارد نیست اما آن چه محل سوال است رویکرد دوگانه سازمان صداوسیما است که در هفته‌ها و برنامه‌های مناسبتی دیگر به نهادها و سازمان‌های دیگر این‌چنین رویکردی را نداشته و صرفا به معرفی و بیان نقاط قوت و حتی در برخی موارد بزرگ‌نمایی دستاوردهای آنها اقدام می‌کند اما در قبال دولت روحانی این رویه را اتخاذ نمی‌کند.

برای نمونه مجری برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم هر روز صبح با لحنی طنز و با لبخندی کنایه‌آمیز می‌گوید «مردم ایران هفته دولت بر شما مبارک باشد» یا یامین‌پور مجری برنامه میدان انقلاب برنامه خود را با این سوال شروع می‌کند که «دو سال از عمر دولت روحانی باقی مانده است. آیا فرصتی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها باقی مانده است؟» و مهمان همان برنامه دولت دوازدهم را لیبرال می‌خواند و با این لقب قصد تخریب دولت دارد و می‌گوید: «دولت آقای روحانی معجونی از پاسخ‌های غلط است.» کمتر به یاد داریم که در دولت‌های قبلی و به طور مشخص دولت نهم و دهم سازمان صداوسیما این‌چنین رویکردی نسبت به دولت وقت داشته باشد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر