يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: با توجه به روند رو به افزایش جمعیت سالمندان ارتقای سطح سلامت این گروه از جامعه به عنوان یک الویت بهداشتی مطرح است.به گزارش فکرشهر، آزیتا انارکی روز چهارشنبه به مناسبت نهم مهر روز جهانی سالمند درگفت وگو با ایرنا افزود: امروز افزایش جمعیت سالمندان، بسیاری ازکشورها را با چالش های متعددی مواجه کرده است دراین ارتباط به منظور حل مسایل، توجه و تکریم سالمندان، سازمان ملل روز اول اکتبر ( 9 مهر ) را به عنوان روز جهانی سالمندان انتخاب کرده است.
کد خبر: ۶۱۳۲
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۵

فکرشهر: مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: با توجه به روند رو به افزایش جمعیت سالمندان ارتقای سطح سلامت این گروه از جامعه به عنوان یک الویت بهداشتی مطرح است.

به گزارش فکرشهر، آزیتا انارکی روز چهارشنبه به مناسبت نهم مهر روز جهانی سالمند درگفت وگو با ایرنا افزود: امروز افزایش جمعیت سالمندان، بسیاری ازکشورها را با چالش های متعددی مواجه کرده است دراین ارتباط به منظور حل مسایل، توجه و تکریم سالمندان، سازمان ملل روز اول اکتبر ( 9 مهر ) را به عنوان روز جهانی سالمندان انتخاب کرده است.

وی با اشاره به این که شعار روزجهانی سالمند امسال، کسی را فراموش نکنیم، فردایی برای همه نامگذاری شده است یادآورشد: چالش اصلی بهداشت در قرن بیستم فقط زنده ماندن بود، درحالی که چالش قرن جدید زندگی کردن با کیفیتی بهتر است.

انارکی اضافه کرد:با مشاهده افزایش سریع تعداد کودکانی که با سلامت کامل به دوران سالخوردگی پا می گذارند، ضروری است که همه دست اندرکاران مسایل بهداشتی همه توجه و تلاش خود را معطوف به حصول اطمینان در راه رسیدن به این هدف کنند، تا سالمندان بتوانند به موازات طولانی شدن عمر از بالاترین سطح رفاه و تندرستی نیز برخوردار شوند.

مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان بوشهر ادامه داد: در آغاز قرن بیست و یکم امید به زندگی جهانیان از مرز 66 سال عبور کرده است طوری که هر سال 1.7 درصد به جمعیت جهان اضافه می شود، ولی این افزایش جمعیت برای جمعیت 65 سال و بالاتر 2.5 درصد است.

وی گفت: این فاصله ترکیبی جهان را به سوی سالمند شدن سوق می دهد و پیش بینی می شود که ربع قرن دیگر 1.2 میلیارد نفر (حدود 14درصد ) از ساکنان این کره خاکی را افراد 60 سال و بالاتر تشکیل خواهند داد. 

انارکی افزود: نگاهی به روند افزایش جمعیت سالمندی د ایران در سالیان اخیر نشانگر این مطلب است که در حالی که در سال 1335 ایرانیان بالای 60 سال تنها 3.2 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دادند، اکنون جمعیت بالای 60 سال ایران به حدود هشت درصد رسیده است.

مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان بوشهر یادآورشد: هم اکنون حدود 6.3 درصد از جمعیت استان بوشهر نیز سالمندان بالای 60 سال هستند.

وی گفت: از این رو سالمندان بالاترین مصرف کنندگان خدمات بهداشتی درمانی و اجتماعی بوده و روز به روز به میزان این تقاضا افزوده خواهد شد .

انارکی اظهارکرد: در بررسی وضعیت سالمندان کشور درسال 1381 شایع ترین مشکل عنوان شده توسط سالمندان بیماری های قلبی و عروقی 36.8 درصد و پس از آن مشکلات اسکلتی و عضلانی 24درصد و مشکلات گوارشی 21.3 درصد است.

وی با بیان این که سالمندی فرآیند زیستی است که همه موجودات زنده از جمله انسان را در بر می گیرد گفت: گذشت عمر را نمی توان متوقف کرد ولی می توان با به کار گیری روش ها و مراقبت های مناسب، از اختلالات و معلولیت های سالمندی پیشگیری کرد و یا آن را به تعویق انداخت تا بتوان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه که همواره هدف و آرزوی بشر است بهره مند شد.

انارکی افزود: گرچه ممکن است افراد کنترلی روی اعمال و تجربیات دوران اولیه زندگی و سایر عوامل مانند فقر یا تحصیلات نداشته باشند ولی اقداماتشان دربقیه دوران زندگی تاثیر بسیاری روی سلامتی آنان در زمان سالخوردگی دارد طوری که اطلاع رسانی و آگاهی درباره شیوه زندگی سالم می تواند منجر به سالم پیر شدن شود. 

وی گفت: مراقبت از سالمندان نیاز به آگاهی های پیچیده ای ندارد اگر اطرافیان، افراد خانواده و فرد سالمند نکات بهداشتی را بداند و رعایت کند، می توان از بسیاری از حوادث ناگوار و بیماریها پیشگیری کرد و شرایطی را فراهم ساخت که سالمندان خود را در خانواده فرد مفیدی احساس کنند و سربار ندانند.

انارکی یادآورشد: برنامه غذایی صحیح و متناسب، مصرف دو تا سه وعده ماهی درهفته، محدود کردن مصرف قند، شکر، شیرینی ها، شربت ها و روغن ها، مصرف شش تا هشت لیوان آب درطول شبانه روز و روزانه مکمل های غذایی محتوی ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت سالمندان بسیار مهم است.

وی گفت: سالمندان باید مصرف گوشت قرمز و چربی های حیوانی را محدود کنند و بیشتر از گوشت مرغ، ماهی و سویا استفاده کنند.

این مقام بهداشتی اضافه کرد: همچنین سالمندان باید مصرف روزانه میوه و سبزی را در برنامه غذایی خود داشته باشند و مصرف سوسیس، کالباس و همبرگر را محدود کنند، کاهش مصرف روغن های جامد و نمک، خوردن صبحانه، پیاده روی روزانه و داشتن تمرینات بدنی را فراموش نکنند.

وی گفت: هم اکنون در استان بوشهر ارایه خدمت به سالمندان درقالب دو برنامه آموزش بهبود شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی و مراقبت های ادغام یافته سالمندی درشهرستان های بوشهر، گناوه و دیلم دردست اجراست.

مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان بوشهر افزود: در برنامه آموزش شیوه زندگی سالم براساس کتب استاندارد ویژه مطالب مهم ازقبیل تغذیه مناسب، نگهداری از استخوانها ومفاصل، بهداشت دهان و دندان، جلوگیری از پوکی استخوان به سالمندان بالای 60 سال آموزش داده می شود و دربرنامه مراقبت ادغام یافته سالمند از نظر بیماریهای قلبی عروقی، فشار خون، دیابت، بینایی، شنوایی، بی اختیاری ادراری و استئوپروز ابتدا توسط غیر پزشک ویزیت شده و در صورت نیاز برای مراقبت بیشتر به پزشک ارجاع داده می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر