جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: «خارگ»، نماد ایثار و مقاومت ایران اسلامی، جزیره‌ای در دل خلیج همیشه فارس است که بیش از 95 درصد صادرات نفت خام کشور از طریق پایانه‌های «تی» و «آذرپاد» خارگ صادر می‌شود و این موضوع مهر تاییدی بر نقش مهم اقتصادی و استراتژیک این جزیره در حوزه خلیج فارس و ایران است اما باوجود فعالیت بیش از 400 صیاد در جزیره خارگ، امکانات محدود و ناچیز موجود جوابگوی خواسته‌های به‌حق صیادان این جزیره نیست...
کد خبر: ۶۲۸۲۴
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: «خارگ»، نماد ایثار و مقاومت ایران اسلامی، جزیره‌ای در دل خلیج همیشه فارس است که بیش از 95 درصد صادرات نفت خام کشور از طریق پایانه‌های «تی» و «آذرپاد» خارگ صادر می‌شود و این موضوع مهر تاییدی بر نقش مهم اقتصادی و استراتژیک این جزیره در حوزه خلیج فارس و ایران است اما باوجود فعالیت بیش از 400 صیاد در جزیره خارگ، امکانات محدود و ناچیز موجود جوابگوی خواسته‌های به‌حق صیادان این جزیره نیست.

موج شکن دوم، خواسته صیادان

به گزارش «فکرشهر»، سیل و طوفان‌های سال‌های اخیر خسارات فراوانی به صیادان در جزیره خارگ وارد کرده که البته با ساخت یک موج شکن وضعیت نسبتا بهتری به وجود آمده است، اما، شرایط دهانه ورودی اسکله مروارید که تنها اسکله عمومی خارگ است، به شکلی است که با شروع فصل بارندگی و وزش بادهای شدید، موج ها به راحتی به حوضچه اسکله وارد می شوند و اکثریت شناورها به موج شکن فعلی که صرفا برای قایق های صیادی طراحی شده، پناه برده که این امر امنیت دیگر قایق ها را به خطر انداخته است.

موج‌شکن فعلی که با استفاده از 330 قالب از پیش ساخته به مساحت 57 متر طول ،7 متر عرض و ارتفاع 8 متر از کف دریا به پایان رسیده، جوابگوی این میزان از شناورها نیست؛ چراکه به محض طوفانی شدن دریا، امواج با قدرت اولیه خود به راحتی وارد اسکله می‌شوند و با توجه به این موضوع که کلیه شناورها مثل لنج های صیادی، قایق های نجات اداره بندر و غیره در این موج شکن لنگر می اندازند، جای کمتری برای پهلوگیری خود قایق های صیادی باقی می‌ماند.

موضوعی که در اسکله مروارید جزیره خارگ بسیار حائز اهمیت است، ساخت موج شکن جدیدی در دهانه ورودی آن است تا با این اقدام وضعیت کل حوضچه به آرامش برسد.

عدم وجود چنین موج شکنی سبب شده، به محض شروع طوفان، کلیه شناورهای ریز و درشت موجود در اسکله، هر یک، هراسان به سمتی پناه ببرند.

لنج های صیادی به موج شکن قایق ها پناه می برند، صیادان، سردرگم، قایق های صیادی خود را در آن شرایط نامساعد و به ناچار از آب خارج می کنند و این اتفاقات می‌تواند در هر ساعتی از شبانه روز رخ دهند.

دغدغه صیادان

یکی از صیادان جوان خارگی در این باره به «فکرشهر» گفت: با پهلوگیری قایق های بزرگ تر و لنج ها در این موج شکن و برخوردهایی که مابین قایق ها به دلیل طوفانی بودن دریا صورت می‌گیرد، باعث شده برخی از قایق ها صدمه ببینند.

صیاد دیگری عنوان کرد: دهانه ورودی اسکله مروارید نیاز مبرم به طراحی جدیدی داشته تا از ورود موج ها به اسکله جلوگیری شود 

وی افزود: این یکی از مهم ترین خواسته های جامعه صیادی خارگ است که خواهشمندیم مسوولین اداره شیلات و مربوطه، آن را مد نظر قرار دهند تا با راه کارهای موثر از خسارت های بیشتر جلوگیری شود.

یکی از صیادان قدیمی نیز گفت: خواسته مردم شریف جزیره خارگ تسریع در تخصیص اعتبار برای ساخت پروژه مهم و حیاتی موج شکن در دهانه ورودی اسکله مروارید  است.

شناور مردم خارگ در معرض خطر

علاوه بر موارد مطرح شده، در اسکله فوق، شناورهایی مثل اروس مهیار نیز، که یک شناور مسافربری است، در زمان طوفانی شدن دریا و ورود امواج به اسکله به ناچار، به قسمت دیگر اسکله و در نزدیکی محل پهلوگیری قایق های مرزبانی پهلوگیری می کند که البته در آنجا هم از دست موج ها در امان نیست.

به گزارش «فکرشهر»، شناور اروس مهیار، با مصوبه دولت به نام مردم خارگ خریداری شد و در خط خارگ به بوشهر و بالعکس تردد می کند. پس از سال ها انتظار خارگی ها، شناور فوق برای تردد راحت و آسایش شهروندان طی مصوبه دولت خریداری شد که امروزه به دلیل ناایمن بودن شرایط داخلی حوضچه اسکله، ممکن است آسیب هایی ببیند و متحمل هزینه های سرسام آوری برای تعمیر آن شوند، همچنین شناور فوق، استانداردهای بالایی در بحث دریانوردی داشته که در صورت آسیب دیدگی های احتمالی و از خط خارج شدن آن، مردم برای تردد دچار مشکلات جدی خواهند شد.

رفع مشکلات اسکله، دغدغه اصلی بخشداری

بخشدار جزیره خارگ در این باره گفت: یکی از مهم ترین خواسته های صیادان اهالی خارگ، ایجاد حوضچه آرامش با احداث یک موج شکن بوده که با همکاری اداره بندر و دریانوردی خارگ با اعتباری افزون بر 10 میلیارد رالگ به دست استاندار بوشهر افتتاح شد.

محمود رضایی تصریح کرد: صیادان این جزیره به منظور جلوگیری از برخورد موج با قایق‌ها در اسکله مروارید خارگ خواستار ایجاد موج‌شکن شدند که با پیگیری‌های صورت گرفته در آبان ماه سال 96 آغاز و بعد از شش ماه به پایان رسید.

وی که پس از طوفان روز یکشنبه ـ 5 آبان ماه 1398 ـ در خارگ، به روی اسکله مروارید حاضر شده بود تا ضمن شنیدن نگرانی ها و دغدغه های جامعه صیادی این جزیره، وضعیت پهلوگیری قایق ها را بررسی کند، افزود: رفع مشکلات جامعه صیادی یکی از دغدغه های اصلی بخشداری است که در این راستا تا به حال اقدامات خوبی انجام گرفته است. برای رفع هرچه بهتر مشکلات موجود در بحث قایق های صیادی می بایست، شیلات و مسوولین امر در استان با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کنند. 

به گزارش «فکرشهر»، صیادی یکی از مشاغل سخت است و صیادان جزیره خارگ در سال‌های اخیر با مشکلات فراوانی روبرو بودند که اغلب این مشکلات به دلیل ضعف برخی از ادارات حوزه دریایی استان بر زمین مانده بود. صیادان با وجود زحمات و سختی‌های بسیار زیادی که متحمل می‌شوند، به دلیل نداشتن امکانات مطلوب در حوزه بندری از امنیت سرمایه چندانی برخوردار نیستند و در حال حاضر، وضعیت به گونه ای است که موج شکن ها قادر به جلوگیری از ورود آب به حوضچه نیستند و بنابراین ساخت موج شکن جدید باعث ایجاد امنیت در حوضچه خواهد شد.

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر