جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
افزایش چند ده درصدی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی کشور؛
فکرشهر: در حالی که موسوی نژاد از لغو بخشنامه ی خرید تضمینی خرمای استان و به خصوص دشتستان و افزایش قیمت خرید خبر داده بود، مدیر تعاون روستایی استان بوشهر گفت که...
کد خبر: ۶۲۸۴
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳

فکرشهر: در حالی که موسوی نژاد، نماینده مردم دشتستان و رییس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی حدود چند هفته پیش از لغو بخشنامه ی خرید تضمینی خرمای استان و به خصوص دشتستان و افزایش قیمت خرید این بخشنامه خبر داده بود، مدیر تعاون روستایی استان بوشهر گفت که هیچ تغییری در بخشنامه قبلی خرید تضمینی خرما در سال جاری رخ نداده و خرید تضمینی خرما تا چند روز دیگر با همان شرایط خرید خرمای سال گذشته مانده روی دست نخلداران آغاز می شود.

به گزارش فکرشهر، علی قنبری روز دوشنبه این موضوع را در نشست بررسی مسائل ومشکلات کشاورزان دشتستانی اعلام داشته و افزوده است: از کشاورزان و نخلداران می خواهیم محصول خرمای خود را با قیمت توافقی مناسب بفروشند تا نیازی به خرید تضمینی از سوی دولت نباشد و در آینده با مشکل فروش محصول رو به رو نشوند.

قنبری یادآور شد: تعاون روستایی استان بوشهر با پیگیری مسوولان این استان و همکاری دولت در مرداد امسال هفت میلیون و 691 هزار و 582 کیلو گرم خرمای سال 92 مانده روی دست نخلداران دشتستان را با قیمت تضمینی خریداری کرد.

وی ادامه داد: براساس بخشنامه خرید تضمینی خرما قیمت پایه خرید خرمای درجه یک کبکاب فله 10 هزار ریال تعیین شده است و به ازای هر درصد افت که تا 70 درصد امکان پذیر است 100 ریال از قیمت یادشده کم خواهد شد. 

مدیر تعاون روستایی استان بوشهر اضافه کرد: اگر خرمای فله ای مشمول 70 درصد افت شود به ازای هر کیلوگرم آن سه هزار ریال وجه به نخلدار پرداخت خواهد شد و اگر درجه یک نیز باشد همان 10 هزار ریال عاید کشاورز می شود. 

به نوشته ی ایرنا، قنبری ادامه داد: در این ارتباط نرخ خرید هر کیلوگرم خرمای کبکاب درجه یک در بسته بندی یک تا سه کیلوگرم نیز 12 هزار ریال تعیین شده است. 

وی با اشاره به این که خرمای بسته بندی نیز تا 30درصد می تواند مشمول افت قیمت شود گفت: برای خرمای بسته بندی شده نیز به ازای هر درصد افت 120 ریال از قیمت پایه کسر خواهد شد و در صورت این که خرمایی مشمول 30 درصد افت شود هشت هزارو 400 ریال به نخلدار پرداخت می شود. 

وی یادآور شد: در سطح استان بوشهر 22 تشکل تعاونی تولیدی کشاورزی فعالیت می کنند که 40 درصد از این تشکل ها در دشتستان است.

به گزارش فکرشهر، شرایط خرید تضمینی خرمای استان بوشهر در بدون تغییر مانده که طبق مصوبه ی اخیر هیات دولت، قیمت تضمینی خرید محصولات زراعی امسال کشور به طور متوسط 20 درصد و در برخی موارد بیش از 100 درصد افزایش یافته و در برخی موارد مثل چغندر قند، هزینه ی حمل هم به قیمت مصوب شده افزوده می شود.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر