پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۴۴۷۴
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰

فکرشهر: دبیر کنگره علامه بلادی گفت:سه شنبه 12 آذر پنجمین کنگره علامه بلادی بوشهری در مصلای جمعه بوشهر با حضور علما ،فضلا ،روحانیان ،دانشجویان و دانشگاهیان برگزار می شود.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، حجت الاسلام جمالی افزود: شرکت کنندگان  آثاری چون مقاله ،کتاب ،پایان نامه را با موضوعات روز جامعه  به دبیرخانه کنگره ارسال کرده اند که از9  اثربه عنوان  اثر برترو 21 اثر هم شایسته تجلیل در روز همایش  تقدیر می شود.

وی گفت: پیش از برگزاری این کنگره یادواره شهدای روحانی و مفاخر روحانیت هم برگزار شده است.

آيت‌الله سيد عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی  در سال 1291  هجری قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف ديده به جهان گشود. پدرش آيت‌الله «حاج سيد ابوالقاسم» ملقب به «سلطان ‌العلما» بود و مادرش «بی بی آمنه بيگم» نام داشت.

 سيد عبدالله تا سن نه سالگی در نجف اشرف به سر برد و آموزش‌های اوليه را در محضر پدرش و بانويی فاضل و دانشمند به نام «ملا معصومه» فراگرفت. نه ساله بود كه به همراه خانواده‌اش در سال 1300 قمری به بوشهر آمد.

در بوشهر سيد عبدالله دروس كلاسيك مذهبی را پي گرفت و نزد دانشمندان برجسته‌ای چون شيخ اسماعيل آل الجبار ،  آيت‌الله علم‌الهدی بلادی ،  سيد سليمان صدرالاسلام  و محمدعلی بهبهانی  فقه، اصول، حديث و علم رجال را آموخت.

بلادی به سال 1311  قمری راهی نجف اشرف شد و از  بزرگان اجازه اجتهاد گرفت.

در سال ۱۳۲۶ قمری هم‌زمان با انقلاب مشروطه به بوشهر بازگشت و فعالانه در پيشبرد اهداف اين انقلاب در نواحی جنوب ايران تلاش كرد. با وقوع جنگ جهانگير اول مبارزه سختی را با انگليس آغاز نمود. با به قدرت رسيدن رضاخان پهلوی، آيت‌الله بلادی به صف مخالفان وی پيوست و چندين رساله كوتاه و بلند به زبان‌های فارسی و عربی درباره اعمال ضداسلامی رضاشاه منتشر ساخت. با سقوط رضاشاه، آيت‌الله بلادی به ارشاد و هدايت مردم ادامه داد و سرانجام در 23 محرم‌الحرام سال 1373 قمری در سن 81 سالگی دارفانی را وداع گفت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر