يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: نتایج پژوهش دانشمندان سوئدی نشان می‌دهد مردانی که به اندازه همسرشان در امور خانه‌داری مشارکت دارند، پیشرفت شغلی بیشتری را تجربه خواهند کرد.به گزارش فکرشهر از ایسنا، در مطالعه انجام‌شده توسط یک محقق نروژی در دهه 1970، زوج‌ها طی آزمایشی تحقیقاتی در مسئولیت‌های خانه، خانوادگی و کاری به یک اندازه ایفای نقش کردند.هم‌اکنون و 30 سال پس از آن، پژوهشی دیگر مبتنی بر این تحقیق و توسط محققان سوئدی در دانشگاه Örebro انجام شده و نشان می‌دهد میل این زوج‌ها برای برابری نه تنها در ارتقای زندگی‌شان بلکه در شغل مردان نیز بسیار سودمند بود.
کد خبر: ۶۵۳۱
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴

فکرشهر: نتایج پژوهش دانشمندان سوئدی نشان می‌دهد مردانی که به اندازه همسرشان در امور خانه‌داری مشارکت دارند، پیشرفت شغلی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، در مطالعه انجام‌شده توسط یک محقق نروژی در دهه 1970، زوج‌ها طی آزمایشی تحقیقاتی در مسئولیت‌های خانه، خانوادگی و کاری به یک اندازه ایفای نقش کردند.

هم‌اکنون و 30 سال پس از آن، پژوهشی دیگر مبتنی بر این تحقیق و توسط محققان سوئدی در دانشگاه Örebro انجام شده و نشان می‌دهد میل این زوج‌ها برای برابری نه تنها در ارتقای زندگی‌شان بلکه در شغل مردان نیز بسیار سودمند بود.

«پروژه زوج‌های شریک در کار» که به رهبری جامعه‌شناس نروژی به نام «اریک گرونست» و در دهه 1970 انجام شد، شامل 16 زوج بود که همگی در نروژ زندگی می‌کردند. هر دوی زوجین به صورت پاره‌وقت کار می‌کردند، میزان زمان مساوی را در خانه می‌گذراندند و به طور برابر در مسئولیت‌های خانه‌داری مشارکت می‌کردند.

هم‌اکنون زوج‌های حاضر پس از 30 سال اعلام کرده‌اند مشارکت همسان در مسئولیت‌ها برای رابطه‌شان و همچنین خانواده‌شان در حالت کلی بسیار خوب بوده است. مهم‌تر از همه مردان احساس نمی‌کردند که این تغییر اثرات منفی روی کارشان داشته، گرچه آن‌ها ساعات کمتری را در مقایسه با مردان دیگر، به شغل بیرون از منزل‌شان می‌پرداختند.

علی‌رغم اثرات مثبت در زندگی خانوادگی و کار، مطالعه دوم توسط دانشمندان سوئدی نشان داد نسل دوم یعنی پسران شرکت‌کنندگان مطالعه نخست، همین رویکرد را در زندگی‌شان انتخاب نکرده‌اند. آن‌ها هم‌اکنون خود پدر هستند و خانواده‌هایی با رویکرد سنت‌گرایی نوین دارند.

در این خانواده‌ها هر دوی زنان و مردان در بیرون و در خانه کار می‌کنند، اما زن مسئولیت بیشتری در قبال خانواده دارد و مرد هم تمرکز بیشتری بر روی کار بیرون از منزل دارد. این موضوع نشان می‌دهد الگوها آن طور که تصور می‌شود به سادگی از نسلی به نسل بعد منتقل نمی‌شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر