شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۵۳۱۲
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱

فکرشهر: رئیس اتاق بازرگانی بوشهرگفت:باتوجه به مصوبه کمیسیون ماده یک و طرح در هیات دولت حذف استثنائات ۲۰ درصد سود بازرگانی به منظور خروج از رکودگمرک و بندر بوشهرضروری است. 

به گزارش فکرشهر از ایرنا، خورشید گزدرازی روز جمعه در نشست موانع فراروی فعالان اقتصادی استان بوشهر افزود: استان هرمزگان با داشتن زیرساخت‌های مناسب و استان خوزستان با وجود دارا بودن منطقه آزاد اروند برای صاحبان کالا نسبت به بندر بوشهر جذابیت بیشتری دارند  که توازن رونق مرزی در گرو حمایت های قانونی و ایجاد جاذبه برای فعالیت در این استان است. 

وی اظهارداشت: از جمله این چالش‌ها در حوزه ارز و تجارت خارجی می‌توان به تاثیر منفی جهش ارز بر فرآیند تولید، ناکارآمدی بازار ثانویه ارزی، محدود کردن ثبت سفارش و در نتیجه ایجاد مشکل برای واحدهای تولیدی و رسوب کالا در گمرکات اشاره کرد.

گزدارزی یادآورشد: در حوزه تامین مالی تولید و مالیات ستانی نیز فشار مالیاتی حداکثری بر بخش تولید و صنعت، محرومیت صادرکنندگان از معافیت مالیاتی، افزایش زمان استرداد مالیات ارزش افزوده کالاهای صادراتی از متوسط یک ماه به چهار ماه (که در تضاد با قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است) مشکل‌ساز شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر ادامه داد: در حوزه قوانین و مقررات نیز نبود ثبات در قوانین و مقررات، برداشت سلیقه‌ای از قوانین و مقررات، سیاست گذاری‌های خلق الساعه که منجر به مشکلات عدیده ای برای بخش خصوصی شده از موانع عمده فراروی فعالان اقتصادی استان بوشهر است.

گزدرازی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه گمرک رسوب کالا و خودرو در گمرکات کشور از جمله گمرک بوشهر است که باتوجه به بخشنامه ابلاغی گمرک نیز  مابه التفاوت حقوق ورودی را از صاحبان کالا دریافت کرده و این در حالی است کالا و خودرو از گمرک خارج نشده است.

وی افزود: همواره در سال‌های اخیر دستگاه‌هایی که کارشناس حوزه گمرک نیستند بدون برخورداری از دانش موردنیاز به مباحث تخصصی نظیر ماهیت، تعرفه، ارزش و غیره ورود کرده که این ورود منجر به از بین رفتن شانیت گمرک جهموری اسلامی و ایجاد مشکل برای صاحبان کالا می‌شود.

گزدرازی ادامه داد: مصداق بارز آن نیز می‌توان به بخشنامه ستاد تدابیر ویژه در مورد تخفیف سود از کشور امارات اشاره کرد که باوجود یک ساله بودن، گمرک را مکلف به اجرای آن تا نیمه سال جاری کردند.

وی عنوان کرد: سازمان اموال تملیکی و سازمان بازرسی نیز به منظور اعمال ماده ۳۵ قانون امور گمرکی، کالاهای مجاز مشروط که متروکه می‌شوند را در حکم کالای ممنوع تلقی و صورتجلسه ضبط برای آن تنظیم می‌کنند که این اجحاف در حق صاحبین کالاست که بنا به دلایلی نتوانسته‌اند مجوز خروج کالا را بگیرند.

گزدرازی همچنین با تاکید بر ضرورت حذف کارشناس مجازی گفت: کارشناس مجازی در سال‌های اخیر مشکلات عدیده ای را در فرآیند تشریفات گمرکی به وجود آورده که در این رابطه حذف آن و جایگزین کردن کارشناس محلی پیشنهاد می‌شود. 

وی افزود: همچنین با توجهی که دولت در جهت تمرکز زدایی دارد، احیا کمیته‌های فنی گمرکات استانی می‌توانند از احاله پرونده ها به گمرک ایران جلوگیری کند.

 گزدرازی گفت: با توجه به وجود بدنه کارشناسی قوی در گمرک بوشهر، پیشنهاد می‌شود این امر از گمرکات استان بوشهر آغاز شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر