جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۸۳۳۷
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

فکرشهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهرگفت: با رهاسازی زنبورهای گرده افشان بامبل بی در گلخانه های این شهرستان، تولید محصول گوجه فرنگی تا 30 درصد افزایش یافت.

به گزارش فکرشهر از صدا و سیما، کبری توکلی افزود: زنبورها به عنوان مهمترین جانوران گرده افشان میلیونها سال قبل از انسان اقدام به گرده افشانی گیاهان مختلف نموده و از اصلی ترین مسبب های تنوع زیستی به شمارمی روند. زنبورهای عسل مدتهای زیادی است که در کنار تولید عسل از سوی کشاورزان به هدف کمک به گرده افشانی در باغها و مزارع مورد استفاده قرارمی گیرند.

وی گفت: زنبورهای بامبل ویژگی های منحصربه فردی دارندکه آنهارا از زنبورهای عسل و سایر گرده افشان ها متمایزکرده و موجب شد برای گرده افشانی درگلخانه ها از آنها استفاده شود.

توکلی افزود: ویژگی هایی همچون فعالیت در دماهای پایین تر و بالاتر از محدوده فعالیت زنبورهای عسل، ادامه فعالیت در هوای ابری و بادی، خشونت کمتر ، حساسیت کمتر به جابجایی کندو، نداشتن سامانه ارتباطی مانند زنبورهای عسل که منجر به یافتن گلهای گیاهان هرز با شهد بیشتر می شود و همچنین بزرگتر بودن جثه که موجب افزایش قابلیت گرده افشانی می شود از وجوه تمایز زنبورهای بامبل نسبت به زنبورهای عسل هستند.

وی گفت: از خصوصیات دیگری که گرده افشانی با زنبورهای بامبل بی را سودمندتر می سازد این است که زنبورهای بامبل فقط گلهایی را که به رسیدگی فیزیولوژیک رسیده و بوی خاصی ا ز خود ترشح می کنند، بازدید می کنند. این درحالی است که درزمان گرده افشانی دستی همه گلها در یک مرحله رشدی نبوده و ممکن است به رسیدگی فیزیولوژیک نرسیده باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر