شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: از چند سال پیش که چراغ های راهنمایی در چهار راههای بوشهر به ثانیه شمار یا تامیر مجهز شده اند، با و وجود برخی اشکالات فنی آنها، نظم بهتری به عبور و مرور در این محورها بخشیده و موجب شده اند تا راننده ها و عابران پیاده راحتر از چهار راه عبور کنند.به گزارش فکرشهر، حالا چندیست با پیشنهاد پلیس راهور و تصمیم شورای ترافیک شهرستان بوشهر، در چهارراههای مرکز ثانیه شمار چراغ ها حذف شده اند.
کد خبر: ۶۹۶۰
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹

فکرشهر: از چند سال پیش که چراغ های راهنمایی در چهار راههای بوشهر به ثانیه شمار یا تامیر مجهز شده اند، با و وجود برخی اشکالات فنی آنها، نظم بهتری به عبور و مرور در این محورها بخشیده و موجب شده اند تا راننده ها و عابران پیاده راحتر از چهار راه عبور کنند.

به گزارش فکرشهر، حالا چندیست با پیشنهاد پلیس راهور و تصمیم شورای ترافیک شهرستان بوشهر، در چهارراههای مرکز ثانیه شمار چراغ ها حذف شده اند.

مسئول آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان دلیل این پیشنهاد را نقص فنی گاه و بیگاه  ثانیه شمارها و بی توجهی برخی راننده ها به آن می داند و می گوید: برخی از چراغ های راهنمایی در چهارراههای بوشهر هوشمند شده و مثلا چراغ سبز در حالی که 50 ثانیه را نشان می دهد، وقتی به 30 می رسید، متناسب با حجم ترافیکی تقاطع، به مرکز کنترل هوشمند پیام داده و ناگهان به 5 ثانیه می رسد. یا برعکس از 50 ثانیه شروع به انداختن شماره های معکوس کرده و ناگهان روی عدد 6 یا 7 ثابت می ماند که مردم فکر می کنند ثانیه شمار خراب است و حرکت می کنند، درحالی که ثانیه شمار ایراد ندارد، بلکه با توجه به حجم بار در آن تقاطع، زمان متناسب را اعمال می کند .

به گفته سروان آبادی، پلیس راهور کشور در بررسی های خود تشخیص داده که این تایمرها راننده را به اشتباه انداخته و منجر به بروز تصادف در تقاطع ها می شود، از این رو نبودشان بهتر از بودشان است.

آبادی با تاکید بر اینکه کاهش سوانح در چهار راهها به دلیل حرکت این پیش از موعد برخی خودروها اصلی ترین دلیل حذف ثانیه شمار بوده، ادامه داد: این اتفاق در خصوص چراغ های تقاطعی رخ داده که هوشمند شده و به تناسب بار ترافیکی، سبز و قرمز می شوند، از این رو وجود تایمر در آنجا که زمان حرکت خودروها متغییر است معنا نمی یابد.

در عوض برخی شهروندان نظر دیگری دارند.

یک راننده خودرو می گوید: وجود ثانیه شمار در تقاطع ها باعث می شود تا راننده زمانی که پشت چراغ صرف می کند را تنظیم نموده و به پیامک و تماس هایش پاسخ داده یا خودروی خود را خاموش کرده تا سوخت کمتری مصرف شود.

شهروند دیگری نیز معتقد است: وجود ثاینه شمار از نظر روانی خوب است و باعث می شود اگر معطلی پشت چراغ زیاد باشد، موتور خودروی خود را خاموش کند. اگر هم پلیس اعتقاد دارد برخی رانندگان قبل از سبز شدن چراغ پا روی گاز گذاشته و حرکت می کنند، با اعلام نصب دوربین در این تقاطع ها، به دلیل اهرم جریمه، چنین مشکلی کمتر می شود. در کل بود آنها بهتر از نبودشان است.

همچنین یکی از فواید مهم تایمر چراغ های راهنمایی و رانندگی ایجاد نوعی آرامش روانی برای افراد و رانندگان پشت چراغ قرمز است.

دکتر فدایی روانشناس در این خصوص عقیده دارد: هر چیزی که برای انسان قابل پیش بینی نباشد، موجب فشار روانی و اضطراب می شود، بنابراین چراغ های راهنمایی که ثانیه شمار دارند، موجب می شود تا راننده اعمال خود را با زمان سبز شدن چراغ منطبق کرده و اگر زمان طولانی مثلا 2 دقیقه باشد، موتور اتومبیل خود را خاموش کرده تا سوخت کمتری بسوزد، یا به پیامک و تماس ها جواب دهد، یا چشم خود را بسته و تمدد اعصاب کند، اما اگر زمان سبز شدن چراغ مشخص نباشد، راننده دچار اضطراب می شود که مبادا هر لحظه چراغ روشن شود.

منبع:خلیج فارس


ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر