دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۲۰۶۹
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱

فکرشهر: سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر اعلام کرد: در صورت ادامه روند افزایشی مصرف برق و عبور از سقف تعیین شده برق استان، احتمال قطعی برق در ساعاتی از شبانه‌روز وجود دارد.

به گزارش فکرشهر، غلامرضا حشمتی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: با اینکه دمای هوا در خرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته ۲ درجه کمتر بود اما مصرف برق افزایش داشته است که بخشی از افزایش مصرف ناشی از مسائل وابسته به شیوع کرونا است و بخشی نیز به فرهنگ مصرف برق برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه مصرف برخی از شهرستان‌های استان اکنون از سقف پیک سال گذشته تجاوز کرده است، افزود: روز گذشته برق مصرفی استان یک‌هزار و ۷۰۰ مگاوات بود که نسبت به پیک مصرفی سال گذشته افزایش یافته است و بیشترین افزایش مصرف مربوط به شهرستان  دشتستان است.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهراضافه کرد: پس از آن شهرستان‌های جنوبی استان مانند عسلویه و کنگان بوده است و سایر شهرها نیز یا مصرفی مشابه سال گذشته داشته‌اند و یا افزایش مصرف کمتری را تجربه کرده‌اند.

حشمتی ادامه داد: انرژی برق مصرفی استان بوشهر طی اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است و این میزان برای خرداد ماه ۱۳ و ۴ دهم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 وی بیان کرد: شرکت توانیر در راستای کنترل شبکه سراسری برق هر سال برای استان‌ها یک سقف مصرف هفتگی تعیین می‌کند که مصرف استان بوشهر در اولین روز هفته از این سقف عبور کرد و در این زمینه اخطار دریافت کرد.

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهریادآورشد: افزایش مصرف برق در استان نسبت به سال گذشته نوید خوبی نمی‌دهد و در صورت تداوم افزایش مصرف و عبور از سقف تعیین شده احتمال قطعی برق در استان در ساعت‌های پیک مصرف وجود دارد.

حشمتی گفت: در سال جاری شیوع ویروس کرونا، افزایش درخانه ‌ماندن و لزوم رعایت بهداشت مصرف آب و برق را افزایش داده است و با توجه به استفاده از پمپ برای افزایش فشار آب در استان بوشهر، افزایش مصرف آب ، افزایش مصرف برق را نیز به دنبال دارد.

وی افزود: شروع فصل گرما از اردیبهشت ماه در استان‌های جنوبی کشور و همراهی آن با بحران کرونا کشور را در تامین برق با چالش مواجه کرده است و این امر لزوم مصرف بهینه و صرفه جویی را دو چندان کرده است.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با بیان اینکه  ۷۵ درصد مصرف برق استان  خانگی است، اضافه کرد: از این میزان نیز ۸۰ درصد مربوط به وسایل سرمایشی است .

حشمتی گفت: باتوجه به اینکه در استان ۴۸۰ هزار مشترک برق وجود دارد اگر هر خانواده درجه کولر خود را روی ۲۴ قرار دهد و یک لامپ اضافی را خاموش کند میزان بالایی از کاهش مصرف برق را در استان شاهد خواهیم بود.

حشمتی در توضیح طرح‌های تشویقی شرکت توزیع برق استان بوشهر برای مشترکین کم مصرف گفت: در سال جاری ۶ هزار و ۵۰۰ تفاهم‌نامه همکاری برای کاهش مصرف برق در ساعات ۱۳ تا ۱۷ با مشترکان بزرگ صنعتی، کشاورزی، تجاری، اداری و تولیدی امضا شده است.

وی افزود: در این طرح یا پاداش ریالی بر روی قبض برق مشترکان اعمال می‌شود و یا بار مصرفی صرفه‌جویی شده به ساعات غیر از پیک آن‌ها اضافه می‌شود که مصرف برق در آن ساعت‌ها برای آن‌ها رایگان محاسبه می‌شود.

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر ادامه داد: در سال گذشته با اینکه تنها یک‌هزار و ۵۰۰ تفاهم نامه با مشترکان پرمصرف امضا شد، میزان ۲۰ میلیارد ریال پاداش به مشترکان اختصاص یافته است.

حشمتی در خصوص طرح تشویقی برای بهبود مدیریت در مصرف برق خانگی نیز گفت: در صورتی که مصرف برق خانوار در یک دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته او کاهش داشته باشد ۱۰ تا ۵۰ درصد تخفیف در بهای برق مصرفی او در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: این تخفیف به میزان دو برابر درصدی که مصرف آن خانوار کاهش یافته است به او تعلق می‌گیرد تا جایی که اگر مصرف خانواری ۵۰ درصد کاهش یافته باشد تمام برق مصرفی او رایگان خواهد بود.

حشمتی اضافه کرد: برای مشترکان پر مصرف نیز جریمه در نظر گرفته شده است و در صورتی که مصرف برق یک مشترک از الگوی مصرف تجاوز کند ۱۶ درصد به تعرفه بهای برق مصرفی او افزوده می‌شود.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر تاکید کرد: مدیریت مصرف به معنی مصرف نکردن و تحمل سختی برای هم استانی‌ها نیست بلکه به معنی مصرف بهینه به شکلی است که همه افراد امکان استفاده از برقی مطمئن و پایدار داشته باشند.

وی گفت: درجه آسایش برای محیط خانه ۲۴ درجه است که با تنظیم درجه کولر با این درجه هوای مطبوعی فراهم می‌شود و همچنین با این کار ۳۰ درصد از مصرف برق خانگی کاهش می‌یابد.

حشمتی توصیه کرد: هم استانی‌ها استفاده از وسایل غیر ضروری مانند اتو، لباسشویی، جاروبرقی و موارد این چنینی در ساعت‌های ۱۳ تا ۱۷ را خط قرمز خود قرار دهند و استفاده از این وسایل را به ساعت‌های اولیه صبح یا ساعت‌های پایانی شب موکول کنند.

سخنگوی شرکت توزیع برق استان بوشهر تاکید کرد: استفاده از نور طبیعی در روز به ویژه در ساعت‌های پیک مصرف، قرار دادن درجه کولر بر روی ۲۴، خاموش کردن لامپ اضافی در فضاهایی که از آن استفاده نمی‌شود و استفاده از پنجره دوجداره در ساخت خانه‌ها تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف برق استان و امکان تامین برق مطمئن است.

وی افزود: استفاده از پنجره دو جداره در ساخت منازل میزان هدر رفت برق را تا  ۷۵ درصد کاهش می‌دهد.

حشمتی با قدردانی از تصمیم دولت برای تغییر ساعت اداری در استان اعلام کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر مصرف برق اداره‌ها را پس از ساعت کاری پایبش می‌کند که باید مصرف برق این اداره‌ها ۷۰ درصد کاهش یابد و در غیر این صورت در ابتدا با تذکر و سپس با قطعی برق روبه رو می‌شوند.

 سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در پایان با اشاره به چالش کشور در تامین برق ۳۰۰ ساعته تابستان، از مردم بوشهر خواست: با همکاری در مدیریت مصرف برق به تامین برق مطمئن برای استان بوشهر کمک کنند چرا که برق برای تابستان‌های بوشهر مانند اکسیژن ضروری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر