شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۲۲۹۱
جمعه ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸

فکرشهر: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهرگفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا همه اقدام های فرهنگی و پیشگیری اولیه و اطلاع رسانی ها در مورد مواد مخدر بر استفاده بیشتر از فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و تبلیغات محیطی متمرکز شده است.

به گزارش فکرشهر، ارسطو ترکمان منش به مناسبت پنجم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در گفت وگو با ایرنا افزود: این درحالی است که سالهای گذشته  افراد و کانون های مورد هدف به صورت حضوری از برنامه ها و اقدام های فرهنگی و پیشگیرانه این شورا بهره مند می شدند.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که دانش بیشتر مراقبت بهتر گفت: به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر افرادی که به مراکز درمانی و حوزه های مشاوره مراجعه می کنندخدمات رایگان به آنها ارائه می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر یادآورشد:  در سه ماه نخست امسال  ۵ تن و ۴۰۰ کیلوگرم مواد مخدرکشف، ۱۴ باند منهدم و ۶۰۰ نفر از عوامل توزیع کننده و مرتبط دستگیر شدند.

وی گفت: سال گذشته با اجرای طرح یاریگران زندگی در استان تعداد ۸۶ کارگاه آموزشی، ۴۸ مرکز درمانی سرپایی و کمپ‌های اقامتی و ۴۰۰ نمایشگاه  پیشگیری در مدرسه‌ها و مهارت برگزار شد و به  ۱۲ هزار نفر خدمات درمانی ارائه شد.

وی ادامه داد: با حمایت شورای هماهنگی ۳۸ نفر از بهبود یافتگان و خانواده‌های آنان  در استان مشغول و زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و افراد بهبود یافته برای شروع کار هشت هزار نفر ساعت آموزش برای تولید قارچ، سبزی، تعمیرات خودرو، جوشکاری و خیاطی گذراندند.

ترکمان منش گفت:باتوجه به ورود مواد مخدر صنعتی و تغییر شکل و ماهیت آن همه آحاد جامعه باید نسبت به این نوع مواد مخدر برحذر باشند.

وی افزود: با توجه به سهولت دسترسی به قرص‌های روان‌گران و سرعت گسترش و پخش آن، امروز شناسایی و کنترل را نسبت به گذشته به مراتب مشکل‌تر کرده است و سیستم هوشمند اعتیاد به ویژه نوجوانان، جوانان و بانوان را نشانه می‌رود و از رده‌های سنی مختلف قربانیانی می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مواد مخدر زمینه ساز بسیاری از جرائم بوده و با ورود مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها به ویژه شیشه جنایت‌های هولناکی اتفاق می‌افتد که در زمان ارتکاب جرم و جنایت افراد مصرف کننده به دلیل توهم شدید متوجه اعمال خود نمی‌شوند بنابراین اطرافیان باید مراقب و فرصت معرفی مصرف کننده به مراکز درمانی را از دست ندهند.

ترکمان منش گفت: ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان هرچند تجربه اقدام‌های حوزه فرهنگی و کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر در آن خیلی طولانی نیست اما با شعار اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و با اجرای طرح یاریگران زندگی اقدام‌های اثر گذاری در این خصوص پشت سر گذاشته شد و با ادامه این طرح و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های دولتی دیگر ماهیت مشکل ساز مصرف مواد مخدر و لزوم برخورد همه جانبه با این پدیده خانمان‌سوز برکسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: کانون‌های هدف پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، خانواده، مراکز آموزشی، محیط‌های کاری، محله‌های شهری و روستایی باید بدانند اعتیاد به مواد مخدر و معضلات ناشی از آن در قیاس با سایر پدیده‌های اجتماعی از ماهیت پیچیده‌ای برخوردار است و هیچ کسی با هر سن و سالی و جنس و موقعیتی نباید نسبت به تجربه مصرف حتی برای یک بار مواد مخدر نیز اقدام کند.

ترکمان منش اضافه کرد: با انجام اقدام‌های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، امروز خانواده‌ها خیلی زودتر از گذشته متوجه می‌شوند به این ترتیب بی انگیزگی اعضای خانواده برای انجام کارهای روزانه، افت کارایی، افت تحصیلی و یا ترک تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، فرار از خدمت و یا نرفتن به محل کار، به هم  خوردن ساعت خواب و بیداری، ناامیدی به آینده و دور شدن از خانواده و اجتماع، درگیری با همسر و یا خانواده از نشانه‌های بارز اعتیاد و مصرف مواد مخدر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر