پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۳۵۰۸
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱

فکرشهر: مدیرکل پست استان بوشهر در یادداشتی با عنوان "کرونا و نقش بی بدیل پست" به تحلیل این موضوع پرداخته است.

به کزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، علی پارسیده در این یادداشت نوشت: دیر زمانی از این نمی‌گذرد که پست عامل انتقال احساسمان نسبت به هم بود وقتی به بهانه‌ای از هم دور بودیم و دلتنگ می شدیم، وقتی از پدر و مادر، همسر، فرزند، دوست و یا فلان مسئول دور بودیم و تنها دلخوشی‌مان این بود که همه احساس، خواسته و یا گلایه هایمان را بر کاغذی بی‌احساس بنویسیم و به گوش او برسانیم و تمام این مدت را با حس مبهم لذت انتظار پاسخ، به بسر ببریم تا لحظه شیرین دیدار پستچی محله مان که شاید وقتی درونمان را می‌کاویدیم او را به اندازه نامه چشم انتظار بوده‌ایم پیش آید.

امروزه شاید اینطور به نظر برسد که فضای مجازی جای همه اینها را  گرفته و دیگر نیازی به پست برای انتقال احساس یا دیگر نیازمان نیست اما شاید این سخن درست تر باشد که امروزه نوع ابراز احساس و یا رفع نیاز شکل دیگری به خود گرفته است.

ارسال یک سوغات همان نامه عاطفی دیروز است یا خرید و فروش یک کالا به کمک ابزار زمانه که او را فضای مجازی می‌نامند و دیروز ابزار آن دکان محله بود، فرصت دیگری است که اخلاق و ابزار زمانه برایمان ایجاب کرده راه دیگری برای رفع نیاز که شایسته حوصله زمانه است.

ارسال بسته‌ای سوغات مملو از عواطف شیرین یا تمام کردن فرآیند خرید و فروشی که باز هم از سوی همان پست‌چی محله‌مان به دستمان می‌رسد تائیدی است بر ادامه ضرورت وجودی پست هرچند ابزارهای نوین تعامل آمده باشند.

 پست امروز حضوری پررنگ‌تر از دیروز با کاربردی بیشتر از دیروز هر فرد طی یک سال یک و یا چندین دفعه نیاز پیدا می‌کند که از یکی از سرویس‌های پستی استفاده کند زیرا امروز تنها نامه‌های عاطفی دیروز ما را به دستمان نمی‌رساند بلکه متنوع‌تر از دیروز خدمات نیابتی فراوانی در بخش‌های اداری و تجاری به شهروندان ارائه می‌کند.

توزیع سالانه هزاران مدرک خودرو، اسناد املاک، کارت بانکی، امانات شخصی و تجاری نمونه‌های کوچکی در میان خدمات پست کشور که به عموم مردمان این مرز و بوم ارائه می‌شود.

توزیع بیش از یک میلیون سیم کارت سرپرست خانوار در دوران سخت شیوع ویروس کوید۱۹ نمونه شاخصی است که چنانچه در فرآیند پیشین خود و در سیستم متداول بانکی انجام می‌شد آن هم در زمانی که همه باید برای سلامتی خود در خانه می‌ماندیم و حضور فیزیکی برای دریافت خدمات نمی‌داشتیم عواقب جبران ناپذیری به سلامت عمومی وارد می‌شد.

درست در دوران اوج کرونا جمع زیادی از واحدها و شرکت‌های رسمی و غیر رسمی که وظیفه قبول و ارسال امانات مردم را پذیرفته بودند به علت تعطیلی اجباری کنار رفتند و امانات مردم  بر روی زمین ماند و تنها شبکه پستی کشور با تمام آسیب‌هایی که در کمین سلامتی  آنها وجود داشت پای کار ماندند و عامل انتقال اماناتی شدند که در آن روزها به سبب پویش "در خانه بمانیم"   از سوی مردم درخواست می‌شد.

اگر چه دیگر تنها خواسته مردم انتقال سوغات شان به وسیله پست نبود بلکه انتقال کالای خرید و فروش شده آنها هم اضافه شده بود یعنی فضای کسب و کار هم به شدت به خدمات پست نیازمند شده بود.

با شیوع ویروس کرونا و الزام به ترک فضای فیزیکی، خریدار و فروشنده  می‌بایست نیاز خود را در فضای مجازی برطرف می‌کردند و به طور قطع این زنجیره رفع نیاز کامل نمی‌شد و ازهمه مهم‌تر فضای کسب و کار جدید شکل نمی‌گرفت اگر واسطی وظیفه انتقال خرید و فروش‌ها را به عهده نمی‌گرفت.

شبکه پستی کشور همچون گذشته به کمک این تعامل جدید آمد و باعث این مهم شد که امروز می‌توان با افتخار اعلام کرد تنها در استان بوشهر در چهار ماه نخست امسال یک میلیون مرسوله مردم به وسیله پست استان نقل و انتقال یافت که نسبت  به مدت مشابه  سال گذشته  ۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

نکته قابل توجه این است که بیش از ۶۰  درصد این رشد  مربوط به فضای کسب و کار  اینترنتی است در واقع پست استان بوشهر طی همین مدت به انجام ۶۰۰ هزار خرید و فروش کالا در فضای مجازی و کسب و کارهای نوین کمک کرده است.

به نحوی که نه خریدار و نه فروشند نیاز به مراجعه فیزیکی به هم نداشتند، تا سطحی که انتقال وجوه مالی بین آن‌ها، عودت کالای معیوب یا غیر مطلوب از طرف خریدار به فروشنده وکمک به ارائه خدمات پس از فروش نیز  از سوی پست انجام می‌شود.

این در واقع شکل جدیدی از مراودات بازار که نوپا بود با حضور پست رونق گرفت و توسعه یافت و موجب  اشتغال زایی نیز شده‌است.

شبکه ملی پست کشور این کار را در شرایط سخت شیوع بیماری کرونا حسب تکلیفی که داشته و دارد به ثمر رساند.

اکنون شرکت ملی پست و به تبع آن پست استان بوشهر در حال توسعه خدمات خود به فضای کسب و کار اینترنتی است که در قالب ارائه سرویس "شتاب دهی" با همکای پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر به شرکت‌های "استارتاپ" نوپا است که نیاز به حمایت برای رونق کسب و کار خود دارند.

با ارائه این خدمت و در اختیار قراردادن ظرفیت‌های پست به شرکت‌های استارتاپ، کمک قابل توجهی به رونق کسب و کار و اشتغال کشور می‌شود و پیش بینی می‌شود ترافیک قابل توجهی به شبکه پستی و شبکه کسب و کار اینترنتی وارد شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر