يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز خود شرایط عزل رییس کل بانک مرکزی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و تصویب کردند.به گزارش فکرشهر، اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که در این جلسه حل معضل شرایط عزل رییس کل بانک مرکزی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیم گیری شد.در این جلسه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کردند که رییس کل بانک مرکزی بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و پس از تصویب هیات دولت، با تایید و حکم رییس جمهور منصوب شود.
کد خبر: ۷۳۹۹
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵

فکرشهر: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز خود شرایط عزل رییس کل بانک مرکزی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و تصویب کردند.

به گزارش فکرشهر، اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که در این جلسه حل معضل شرایط عزل رییس کل بانک مرکزی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیم گیری شد.

در این جلسه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کردند که رییس کل بانک مرکزی بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و پس از تصویب هیات دولت، با تایید و حکم رییس جمهور منصوب شود.

در نامه رهبر معظم انقلاب به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رفع معضل عزل و نصب رییس کل بانک مرکزی تأکید شده است: لازم است مجمع محترم برای یافتن راه حل معضل مذکور مشاوره لازم را انجام دهد، به گونه ای که نصب و عزل و پذیرش استعفای رییس کل بانک مرکزی در اختیار رییس قوه مجریه باشد و بدیهی است که نظارت مراجع نظارتی به منظور اجرای دقیق و کامل قوانین و مقررات و حسن جریان امور باید تامین شود.

براساس همین رهنمود، در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که علاوه بر اکثریت اعضا، وزیر اطلاعات، قائم مقام بانک مرکزی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و معاون حقوقی رییس جمهور نیز حضور داشتند، در مورد رفع معضل شرایط عزل رییس کل بانک مرکزی بحث، تبادل نظر و مقرر شد.

بر این اساس، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد رییس جمهوری و پس از بحث و بررسی و در صورت تمایل دفاع رییس کل از خود در هیأت دولت، با رأی دو سوم اعضای هیأت دولت تصویب و با تأیید حکم رییس جمهور صورت می گیرد. 

در بخش ضوابط عزل نیز مقرر شد: در صورت تحقق یک یا چند بند از شرایط ذیل، عزل و جایگزینی رییس بانک مرکزی محقق خواهد شد:

-از دست دادن یک یا چند شرط از شرایط مذکور یا احراز فقدان یک یا چند شرط احراز منصب

-عدم توانایی و یا کوتاهی در انجام وظایف قانونی و در تحقق اهداف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

-پذیرش استعفای رییس کل، توسط رئیس جمهور انجام می گیرد.

تبصره 1: در صورت عزل، استعفا یا فوت رییس کل بانک مرکزی، حداکثر ظرف مدت یک ماه با رعایت فرآیند مذکور در این قانون، نسبت به تعیین رییس کل بانک مرکزی جدید اقدام خواهد شد.در این مدت قائم مقام بانک مرکزی دارای کلیه اختیارات رییس کل می باشد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام، شنبه دهم آبان ماه 1393 مصوبه ای را در خصوص نحوه انتصاب رییس کل بانک مرکزی تصویب کرد که براساس آن رییس کل بانک مرکزی علاوه بر داشتن حسن شهرت و نداشتن سابقه کیفری موثر باید 7 سال سابقه مدیریتی در حوزه های اقتصادی، پولی و مالی داشته باشد و حداقل پنج سال سابقه مدیریت تخصصی در بانک مرکزی را دارا باشد. 

براساس این مصوبه، رییس کل به پیشنهاد وزیر اقتصاد و تایید هیات دولت و با حکم رییس جمهوری منصوب می شود. طول دوره خدمت رییس کل بانک مرکزی پنج سال خواهد بود و عزل و پذیرش استعفای وی نیز مستقیما توسط رییس جمهوری انجام خواهد شد.

در ابتدای جلسه امروز، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سید محمود علوی وزیر اطلاعات گزارشی را از نتایج مذاکره هسته ای هیأت ایرانی با گروه 1+5 به ویژه مذاکره در مسقط و آخرین وضعیت سیاسی، نظامی در کشورهای عراق و سوریه ارایه کردند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر