جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۲۵۲
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۹

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: گونه زنبور عسل کوچک یکی از حشرات گرده افشان بسیار مهم و با ارزش در مناطق مختلف استان است. این حشره مقاوم از هزاران سال قبل تاکنون در شرایط گرما و سرمای استان، شهد و گرده جمع می‌کند.

به گزارش «فکرشهر» از صداوسیما، افشین قطبی افزود: زنبورعسل ریز و بومی استان بوشهر در فضای باز و در میان درختان، لابلای درز و شکاف میان کوه، داخل غار‌ها و چاه آب اقدام به ساخت کلنی می‌نمایند. مقدار عسل تولیدی هرکلنی حدود یک کیلوگرم است و کلنی‌هایی که در طول سال تخریب نمی‌شوند، بیش از یک کیلو قادربه تولید و ذخیره عسل هستند.

وی گفت: نقش شگفت انگیز این حشره در گرده افشانی گیاهان و حفظ فلور گیاهی جنگلها، مراتع ومحیط زیست، سالهاست که مشخص شده است، به طوریکه گرده افشانی زنبور عسل از نظر ارزش اقتصادی ۱۴۰ برابر محصولات کندو مانند عسل، ژله رویال، گرده گل و موم برآوردشده است.

قطبی افزود: در سال‌های اخیر جستجوی کلنی‌های این گونه زنبور عسل بومی باهدف برداشت عسل خصوصا در نقاط روستایی، بسیار رواج پیدا کرده و اغلب افراد تازه کار و ناآشنا با برداشت ناصحیح عسل این زنبورها، باعث از بین رفتن ملکه وگا‌ها تمام کلنی می‌گردند.

وی گفت: در هر شان قسمت بالایی آن محل ذخیره عسل و قسمت‌های پائین محل تخم ریزی ونگهداری نوزادان است. ازآنجا که محل اتصال کلنی به درخت از محل قسمت بالای شان که دارای عسل است صورت می‌گیرد، هرگونه بی دقتی در برداشت اشتباه عسل، باعث تخریب شان وگا‌ها ازبین رفتن ملکه می‌شود؛ و نظر به اینکه برداشت عسل این گونه زنبور‌ها و اتفاقات مذکور در فصل پائیز صورت می‌گیرد، که دراین مقطع زمانی امکان تولید ملکه وجودندارد وباعث یتیمی کلنی و در نهایت از بین رفتن آن می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر