جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۴۶۵
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

فکرشهر: هر چند طرح ساماندهی پسماند شهر دیر در جنوب استان بوشهر توسط شورای اسلامی و شهرداری این بندر تصویب و پیمانکار و سرمایه‌گذار اجرای آن اعلام آمادگی کرده، اما مشکل زمین مانع اجرای این طرح شده‌است‌.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، معدن کنونی پسماند شهر دیر در جنوب استان بوشهر به علت جانمایی غیر اصولی و دفع غیر بهداشتی زباله‌ها باعث آزار مردم ساکن در نزدیکی‌ این محل و به خطر افتادن سلامت آنها می‌شود.

حدود ۲۰ سال است که علاوه بر مردم، اداراتی نظیر محیط زیست و بهداشت نیز از وضعیت نامناسب مرکز انباشت زباله بندر دیر و محل آن در منطقه جاده کمربندی این شهر بارها شکایت کرده‌اند.

با وجود اینکه تاکنون چند قطعه زمین برای جانمایی محل معدن پسماند بندر دیر پیشنهاد شده اما همه آنها یا مشکل زیست محیطی داشتند یا اینکه در مسیر آبراه قرار دارد و با مخالفت اداره امور آب روبرو شده‌است.
رئیس شورای اسلامی شهر دیر گفت: ساماندهی پسماند شهر دیر موضوعی همگانی است که برای برطرف کردن مشکلات سر راه آن باید همکاری و همگرایی وجود داشته باشد.

مهران پوسه افزود:افزود: اگر چه براساس قانون، دفع پسماند وظیفه شهرداری است اما اجرای اصولی این طرح جز با همکاری دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی، محیط زیست و امور آب میسر نخواهد شد.

وی گفت: با بررسی موضوع و اعلام اجرای طرح اصولی پسماند، سرمایه گذار اعلام آمادگی کرد اما با مشکل زمین مناسب روبرو شده که امیدواریم در جلسات مکرر با دستگاه‌های مرتبط هر چه زودتر برطرف شود.

رئیس شورای اسلامی شهر دیر بیان کرد: وضعیت کنونی دفن زباله این شهر مناسب نیست و مردم بخاطر دودهای ناشی از آتش سوزی زباله‌ها نگران هستند و به شورای شهر شکایت می‌کنند.

وی گفت: منابع طبیعی، امور آب و محیط زیست در زمینه تامین زمین برای محل معدن پسماند با شهرداری و شورای شهر همکاری بیشتری کنند تا این مشکل برای همیشه حل شود.

شهردار بندر دیر گفت: اکنون روزانه ۳۵ تن زباله در معدن پسماند این شهر بصورت سنتی دفع می‌شود و مردم از بوی بد و دودهای ناشی از آتش سوزی زباله‌ها گلایه دارند.

علی ابراهیمی افزود: این شهرداری مدت‌ها است که برای تامین زمین مورد نظر برای اجرای طرح پسماند تلاش کرده اما به دلیل مشکلات زیست محیطی و یا قرارداشتن در مسیر آبراه موفق نشده که زمین را در اختیار سرمایه‌گذار قراردهد.

وی اضافه کرد: شهرداری در تامین زمین محدودیت دارد و در اجرای طرح اصولی پسماند هیچ گونه کوتاهی نکرده و آماده اجرای این طرح است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دیر گفت: تامین زمین برای اجرای طرح پسماند باید بصورت کارشناسی و بدون هر گونه شتاب زدگی باشد.

امیر حسین ابراهیمی افزود: این اداره حاضر به هرنوع همکاری است و هفت قطعه زمین فاقد معارض برای اجرای این طرح مشخص کرده‌است تا در اختیار شهرداری قرار گیرد.

وی گفت: سایت کنونی پسماند دیر در محدوده ۱۰ هکتاری پارک جنگلی قراردارد که واگذاری آن ممنوع است.

رئیس امور آب شهرستان دیر اظهارداشت: برای اینکه مشکل زباله این شهر برطرف شود تاکنون ۶ جانمایی انجام شده که برخی از آنها با مشکل معارض برخورد کرده‌است.

عبدالرضا کشتگر افزود: این اداره حاضر به همکاری با شهرداری است و اگر شیرابه‌های زباله‌ها به سفره‌های آبی نفوذ نداشته باشد، پاسخ این اداره مثبت خواهد بود.

رئیس محیط زیست شهرستان دیر گفت: هر سایتی که برای طرح پسماند در نظر گرفته شود باید ارزیابی آماده باشد تا روند مجوز آن پیگیری شود.

علیرضا حجازی افزود: پیشرفت شهر دیر به سمت کمربندی است و طرح پسماند باید کارشناسی و حداقل برای ۱۰۰ سال آینده جوابگو باشد.

وی گفت: سایت فعلی جوابگوی این طرح نیست و اشباع از زباله است و باید محل مناسبی برای اجرای طرح در نظر گرفته شود که این اداره حاضر به همکاری خواهد بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر