دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: این روزها در حالی قیمت گوجه فرنگی در سطح بازار به شش هزار تومان رسیده که چند ماه پیش برخی از گوجه‌کاران به دلیل قیمت پایین حتی محصولات خود را برداشت هم نکردند.به گزارش فکرشهر، از نوسانات بازار و تورم و بی‌ثباتی بازار ایران به ویژه در زمینه محصولات خوراکی و صیفی‌جات و میوه و تره‌بار که بگذریم، قیمت برخی محصولات در برخی روزها یا آنچنان پائین می‌آید که باعث تعجب است و یا آنچنان بالا می‌رود که باعث حیرت است.
کد خبر: ۸۰۹۳
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۰

فکرشهر: این روزها در حالی قیمت گوجه فرنگی در سطح بازار به شش هزار تومان رسیده که چند ماه پیش برخی از گوجه‌کاران به دلیل قیمت پایین حتی محصولات خود را برداشت هم نکردند.

به گزارش فکرشهر، از نوسانات بازار و تورم و بی‌ثباتی بازار ایران به ویژه در زمینه محصولات خوراکی و صیفی‌جات و میوه و تره‌بار که بگذریم، قیمت برخی محصولات در برخی روزها یا آنچنان پائین می‌آید که باعث تعجب است و یا آنچنان بالا می‌رود که باعث حیرت است.

گوجه فرنگی یکی از محصولاتی است که در سال‌های اخیر همواره در سطح بازار بالا و پائین شده است و با سیاست‌های دلالان هر روز به قیمتی درآمده است که این موضوع بیشترین ضرر را برای کشاورزان زحمت‌کش داشته است.

استان بوشهر یکی از قطب‌های اصلی این محصول در کشور محسوب می‌شود که این روزها مردم شاهد افزایش قیمت آن در بازار هستند که در این بین نیز کشاورزان ناراضی از قیمت فروش محصول خود هستند.

چند ماه پیش و در زمان برداشت محصول گوجه فرنگی، قیمت این محصول به دو هزار ریال رسید و این قیمت حتی هزینه‌های برداشت محصول را هم تامین نمی‌کرد و بسیاری از کشاورزان گوجه کار در استان بوشهر قید برداشت محصول خود را زدند.

با گذشت چند ماه از آن روزهای تلخ کشاورزان، شاهد موج سواری گوجه فرنگی در بازار هستیم و قیمت یک روند صعودی با شیب تند را طی کرده است و امروز در اوج به سر می‌برد.

گوجه فرنگی این روزها 20 تا 30 برابر قیمت چند ماه پیش به فروش می‌رود و سودهای آنچنانی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود و فقط افسوس و دریغ و جیب‌های خالی برای کشاورزان زحمت‌کش می‌ماند.

جیب خالی و افسوس برای گوجه‌کاران

یکی از کشاورزان استان بوشهر در گفتگو با مهر اظهار داشت: امسال هزینه های تولید محصول گوجه فرنگی افزایش داشته به طوری که کود اوره که سال گذشته 30 هزار تومان بوده هم اکنون 50 هزار تومان رسیده که نسبت به پارسال افزایش داشته است.

وی افزود: با همه این هزینه و زحمت‌های فراونی که متحمل می شویم در نهایت با قیمت پائین محصول ما به فروش می رود ولی همین محصول در بازار با قیمت بالا به مردم عرضه می شود که در این بین تنها  واسطه ها سود می کنند.

این کشاورز ادامه داد: اگر دولت بتواند محصول ما را به صورت تضمینی خریداری کند کشاورزان دیگر دغدغه فروش محصول خود را ندارد و تنها به فکر تولید است.

دیگر کشاورز استان بوشهر نیز از افزایش هزینه در زمینه ای مختلف ابراز گلایه کرد و اظهار داشت: ما تمام وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای تولید این محصول با افزایش زیاد نسبت به سال گذشته خریداری می کنیم در صورتی که محصول ما در مزرعه با قیمت پائین خریدار می شود.

وی گفت: در حال حاضر در هر هکتار 15 میلیون تومان هزینه می شود که انتظار داریم زمان خرید نیز با قیمت مناسبی از ما خریدار کنند تا کشاورز متضرر نشود.

این کشاورز55 ساله ادامه داد: ما درخواست داریم که تعاونی گوجه کاران تشکیل شود تا بتواند هزینه محاسبه و با توجه به این هزینه قیمت گذاری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ تشکلی وجود ندارد که به این موضوع رسیدگی کند و در این بین فقط واسطه گران سود می کنند.

نبود اتحادیه حمل و نقل گوجه کاران در سطح استان بوشهر

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز اظهار داشت: واقعیت امر این است که در اقتصاد ایران واسطه ها همیشه نقش پر رنگی دارند و سود اصلی همیشه آنها می برند.

خسرو عمرانی افزود: یکی از دلایل اصلی آن نبود اتحادیه حمل و نقل گوجه کاران در سطح استان است که باید کشاورزان نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: سالانه بیش از 600 هزار تن محصول گوجه فرنگی در این استان تولید می شود ولی متاسفانه اتحادیه گوجه کاران در استان وجود ندارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: کشاورزان حتما باید اتحادیه تشکیل بدهند تا بتوانند در سطح استان و کشور حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی گفت: کشاورزان گوجه کار هر شهرستان باید تعاونی تشکیل بدهند و مجموعه آنها نیز اتحادیه داشته باشند تا این مشکلات دیگر پیش نیاید.

عمرانی تصریح کرد: هم اکنون گوجه در مزرعه بین 20تا 30 هزار ریال خریداری می شود و در بازار نیز به قیمت 45 هزار ریال به فروش می رسد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطر نشان کرد: اگر قیمت تا  15 هزار ریال باقی بماند قطعا سال خوبی برای کشاورز ما خواهد بود.

راه‌اندازی کارخانه رب گوجه‌فرنگی در استان بوشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر در عرصه تولید گوجه فرنگی جایگاه ویژه‌ای دارد و در زمینه تولید گوجه فرنگی خارج از فصل دارای رتبه نخست کشور است و لازم است که از کشاورزان این بخش حمایت کنیم.

محمدتقی منوچهری به برنامه‌ها و طرح های محتلف و متنوع سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر برای حمایت از کشاورزان اشاره کرد و ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی مناسب بازارهای هدف برای محصولات کشاوری استان به خوبی تعیین شود که کشاورزان بتوانند محصول خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی و مطالعات خوبی برای راه‌اندازی مجموعه صنایع تبدیلی در استان بوشهر صورت گرفته است که می‌تواند در زمینه وضعیت بازار فروش محصولات کشاورزی نقش بسیار مهم و اساسی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: راه‌اندازی کارخانه رب گوجه‌فرنگی در استان بوشهر را با جدیت دنبال کرده و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد راه اندازی این کارخانه در استان باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر