پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
عبدالمجید مصلح رسما رئیس دانشگاه خلیج فارس شد؛
به گزارش فکرشهر، در این آیین ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های دکتر محمدی‌زاده، دکتر عبدالمجید مصلح به عنوان سرپرست دانشگاه خلیج فارس بوشهر معرفی شد...
کد خبر: ۸۱۰۵
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۳

فکرشهر: آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه خلیج فارس امروز، چهارشنبه، 19 آذرماه با حضور استاندار بوشهر و معاون وزیر علوم برگزار شد.

 به گزارش فکرشهر، مصطفی سالاری در این نشست اظهار داشت: نقش جامعه دانشگاهی در معرفی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های استان باید موثرتر و پررنگ‌تر باشد.

دانشجویان به مسایل جامعه ورود بیشتری کنند

وی اظهار کرد: از اساتید و دانشجویان انتظار می‌رود به مسایل جامعه خارج از فضای فیزیکی دانشگاه و مسایل توسعه‌ای استان ورود بیشتری کنند و مشارکت و پیشگامی فرهیختگان در این زمینه موجب مشارکت سایر اقشار جامعه می‌شود و از این امر استقبال می‌کنیم.

سالاری با بیان اینکه دانشگاهیان در پیوند صنعت و نیروی انسانی خلاقیت داشته باشند، اضافه کرد: استان بوشهر به سرعت در حال صنعتی شدن است و از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها انتظار داریم دانشجویان را پویاتر برای ورود به مسایل توسعه‌ای استان تشویق و ترغیب کنند.

وی تصریح کرد: نیروی جوان و بخش عمده و موثر جامعه در اختیار دانشگاه است و باید آنها را در مسیری هدایت کنیم که در تسریع در روند توسعه استان نقش بیشتر و موثرتری ایفا کنند.

استاندار بوشهر گفت: استان بوشهر برای توسعه به جامعه دانشگاهی نیاز جدی دارد و بهترین سرمایه‌های انسانی و استعدادهای استان وارد دانشگاه می‌شوند.

دکتر سالاری با بیان اینکه خروجی دانشگاه‌ها فضای جامعه را پویا می‌کند، ادامه داد: دانشگاه‌ها باید از نشاط، پویایی و پیشگامی علمی برخوردار باشند و نشاط سیاسی و اجتماعی در فضای آنها حاکم باشد و این پویایی بدون شک در چارچوب قوانین است.

وی تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، فضای منطق و عقلانیت در جامعه بیشتر شده و باید قدردان این فضا باشیم.

استاندار بوشهر با بیان اینکه متناسب با صنعتی شدن استان نیروی انسانی تربیت نکرده‌ایم، گفت: ظرفیت دانشگاه خلیج فارس متناسب با روند صنعتی شدن استان نیست و توسعه کمی و کیفی این دانشگاه ضروری است و رشد دانشگاه به توسعه استان و رشد صنعت کشور کمک می‌کند.

نقد یکدیگر منافاتی با ارزش‌ها و اصول ندارد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین گفت: ترویج آزاد اندیشی قانونمند در دانشگاه‌ها بجد پیگیری می‌شود.

به گزارش فکرشهر، دکتر سید ضیاء هاشمی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید بستر آزاداندیشی شوند، اظهار داشت: ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها ضروری است تا دانشجویان و اساتید آزادانه با حفظ قانون و ادب، آزادانه نظریات خود را بیان کنند در غیر این صورت دانشگاه‌ها به بالندگی دست نخواهند یافت.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها بدون تنوع در دیدگاه‌ها و نقد رشد نمی‌کنند و این امر مستلزم این است که ارائه نظرها بدون هزینه باشد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، یادآور شد: عده‌ای تصور می‌کنند با ترویج آزادی بیان اصول‌ و ارزش‌ها از بین می‌رود این در حالی است که اصول بدون آزادی معنایی ندارد و حفظ و ترویج ارزش‌ها در فضای بسته ممکن نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تضارب آرا و گفت و گوی بین دانشگاهیان مفید است و باید یاد بگیریم نقد یکدیگر منافاتی با ارزش‌ها و اصول ندارد بلکه با حفظ چارچوب‌ها و قوانین عین دفاع از آنها است و طرح مطالبات ارزشمند بوده و ایجاد انسجام و همدلی می‌کند.

تحصیل 70 هزار دانشجو در استان بوشهر

وی با بیان اینکه مصالح کشور این است که فضای دانشگاه‌ها امنیتی نباشد، تاکید کرد: دانشگاه‌های منزوی و بی انگیزه و محروم از حقوق خود در دام بلاهای دیگر گرفتار می‌شوند و بهترین فضا برای جریان‌های انحرافی است.

هاشمی گفت: استان بوشهر ظرفیت‌های زیادی دارد و یکی از پایگاه‌های اصلی صنایع سنگین کشور است و دانشگاه‌های استان بویژه دانشگاه خلیج فارس نباید فقط متولی تربیت دانشجویان برای ناکجاآباد باشد و حاصل زحمات اساتید و مسئولان دانشگاه فارغ‌التحصیلان بیکار باشد بلکه باید به سمت تربیت نیروی مورد نیاز استان برای حرکتی درخشان و رو به رشد بروند.

وی با اشاره به تحصیل 70 هزار دانشجو در استان بوشهر اظهار کرد: نسبت دانشجو به جمعیت در کشور 5.7 درصد است در حالی که این رقم در استان بوشهر 6.8 درصد است.

هاشمی با بیان اینکه از لحاظ کیفی در همه دانشگاه‌های کشور مشکل داریم، افزود: رشد شاخص‌های کیفی از اولویت‌های وزارت علوم است.

فاصله دانشگاه‌ها کمتر شود

 رئیس سابق دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر گفت: باید تلاش شود تا فاصله دانشگاه‌ها از هم کمتر شود.

محمدرضا محمدی‌زاده در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: از همه توان خود برای توسعه دانشگاه خلیج فارس استفاده کرده و در این راه شاهد همکاری و مساعدت استانداران استان و روسا و اساتید و کارکنان دانشگاه بوده‌ایم.

وی بر لزوم تلاش برای توسعه انسانی تاکید کرد و ادامه داد: موفقیت در عرصه های مختلف فرهنگی، علمی و اجتماعی نیازمند توسعه دانشگاه‌ها است و دانشگاه به عنوان پشتوانه برگ نظام کشور مطرح است.

رئیس سابق دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر با بیان اینکه توسعه دانشگاه‌ها تنها با تلاش دولت میسر نمی‌شود، اذعان داشت: باید شاهد تسریع در توسعه دانشگاه‌های کمتر توسعه یافته باشیم و دانشگاه‌ها هم سطح شوند.

وی خواستار تسریع در روند توسعه دانشگاه‌ها و کاهش فاصله دانشگاه‌ها از هم شد و بیان داشت: در دوران مسئولیت در دانشگاه خلیج فارس شاهد هکاری بسیار خوبی از سوی مسئولان و علمای استان بوشهر بودیم که لازم است از همه این عزیزان تقدیر کنیم.

دانشگاه نیازمند نشاط است

 سرپرست جدید دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: دانشگاه نیازمند یک جو با نشاط ، اندیشه ورز و بستر اجتماعی و فرهنگی برای رشد جامعه است.

دکتر عبدالمجید مصلح در آیین معارفه خود افزود: دانشگاه بانشاط بستر ساز رشد ارزش ها و اخلاقیات است که لازمه تحقق این مهم وجود امنیت برای جامعه دانشگاهی است.

وی یادآورشد: دانشگاه خلیج فارس از این پس ، بیش از گذشته خود را مسوول و پاسخگوی مسایل جامعه می داند و در توسعه استان مشارکت خواهد کرد.

سرپرست جدید دانشگاه خلیج فارس بوشهر اضافه کرد: سهم آموزش دولتی این دانشگاه هفت درصد است که از نظر شاخص کمی محدود است.

دکتر مصلح با بیان اینکه رویکرد آموزش عالی تاکنون آموزش محور بوده است گفت: دانشگاه خلیج فارس هنوز نسل اول است و برای ایفای رسالت خود باید در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، دریا ، محیط زیست و کشاورزی متناسب با مزیت های استان تلاش و برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد.

وی افزود: کمبود زیرساخت ها باعث شده تا این ماموریت برای دانشگاه خلیج فارس به شایستگی فراهم نشود .

دکتر مصلح ادامه داد: محدودیت اعتباری دانشگاه خلیج فارس را با چالش جدی روبرو کرده است .

سرپرست دانشگاه خلیج فارس اظهارداشت:خلیج فارس از نظر ظرفیت سیاسی ، اجتماعی و علمی برای دانشگاه فوق العاده جذاب است و رسالت پاسداشت از این نام با دیپلماسی علمی در عرصه جهانی قابل انجام است.

وی گفت: باید به سمت دانشگاههای نسل سوم که مبتنی بر نوع آوری و کارآفرینی است حرکت کنیم .

دکتر مصلح افزود: در همین راستا راه اندازی پردیس دریایی و رشته های علوم و فنون دریایی ، تجارت و کسب وکار و توجه ویژه به پژوهشگاه خلیج فارس باید مند نظر قرار گیرد.

وی یادآورشد: تلاش برای کرامت انسانی، تامین حقوق و شرایط مناسب کار و زندگی براساس ظرفیت قانونی حق جامعه دانشگاهی است که در این زمینه تلاش خواهم کرد.

دکتر مصلح با اشاره به اینکه تحقق این امر باعث افزایش رضایت مندی و ایجاد انگیزه در بین جامعه دانشگاهی می شود خطاب به همکاران خود گفت: خود را متعهد می دانم در کنار شما باشم و با کمک یکدیگر برای رسیدن دانشگاه به جایگاه واقعی و اثر گذاری در توسعه استان تلاش کنیم.

وی افزود: ما رسالت داریم بستر را به شکل مطلوب توام با فضای آرامش در محیط دانشگاه فراهم کنیم تا رشد فکری ، علمی و معنوی قشر دانشجو شکل گیرد .

دکتر مصلح ادامه داد: رویکرد جدید در دانشگاه خلیج فارس در حوزه دانشجو تقویت فضای کار آفرینی نه کارمند شدن است.

وی حل مشکلات اعتباری را الویت کاری خود ذکر کرد و گفت: الان دانشگاه خلیج فارس بوشهر در زمینه بودجه جاری با مشکل و چالش روبروست .

دکتر مصلح اضافه کرد: فضای کشور کار، تلاش و پیشرفت است و تاکید رهبری و رییس جمهوری نیز در این شرایط اقتصاد دانش بنیان است که بزرگترین بازیگران این مهم جامعه دانشگاهی هستند که باید از این فرصت برای اعتلای کشور اهتمام ورزید.

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه خلیج‌فارس نیز در این آئین اظهار داشت: همه باید در راستای جلب رضایت خداوند تلاش کنیم و این موضوع باید مد نظر همه ما در زمان انجام هر کاری باشد.

حجت‌الاسلام محمدعلی عباسی خدمت به مردم را به عنوان یک راه مناسب برای جلب رضایت خداوند دانست و تصریح کرد: باید از هر فرصتی که در اختیار داریم به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به منویات مقام معظم رهبری در زمینه فعالیت دانشگاه‌ها، خاطرنشان ساخت: دکتر محمدی زاده خدمات بسیار خوبی را در زمان مسئولیت در دانشگاه داشته است و برای دکتر مصلح نیز که از چهره‌های علمی استان است آرزوی موفقیت داریم.

به گزارش فکرشهر، در این آیین ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های دکتر محمدی‌زاده، دکتر عبدالمجید مصلح به عنوان سرپرست دانشگاه خلیج فارس بوشهر معرفی شد.

منبع: پرتال استانداری

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر