جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۱۲۳۲
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در اجرای طرح شهید سلیمانی در این استان تاکنون ۴۱۱ تست سریع کرونا انجام و نتیجه ۵۲ تست مثبت شد.

به گزارش فکرشهر، دکترعبدالمحمد خواجه ئیان در گفت وگو با ایرنا افزود: راهنمایی‌های لازم برای قرنطینه به این بیماران مبتلا به کرونا انجام و افراد نیازمند به بستری در بیمارستان‌ها، تحت مراقبت قرار گرفتند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود با تداوم طرح و آشنایی بیشتر مردم با اهداف و نحوه اجرای آن روز به روز بر دامنه بیماریابی افزوده شود چون تنها راهکار اصلی کنترل بیماری  شناسایی زودهنگام بیماران و جداسازی آنها از افراد در تماس است؛ بویژه در شرایط کنونی که با بکارگیری راهبرد اجرای محدودیت‌ها و همکاری خوب مردم میزان بروز و مرگ ناشی از کووید ۱۹ کاهش یافته است.

به گفته خواجه ئیان، طرح شهید سلیمانی با هدف کاهش شیوع ویروس کرونا با همکاری دانشگاه‌ها علوم پزشکی کشور و سازمان بسیج از آذر ماه سال‌جاری در کشور آغاز شده و تا پایان اسفند ماه نیز ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: در این طرح که بر مبنای شناسایی بیماران در مراحل اولیه از طریق انجام تست‌های سریع پایه ریزی شده چهار تیم محله محور شامل تیم‌های رهگیری، مراقبت در منزل، نظارتی و حمایتی که با همکاری کارکنان بهداشتی مراکز و پایگاه‌های بهداشت استان، نیروهای بسیجی، سازمان‌های مردم نهاد، هلال احمر، رابطان بهداشت و سفیران سلامت شکل گرفته‌اند به انجام خدماتی نظیر رهگیری و مرقبت از بیماران مثبت یا مشکوک، انجام تست سریع، آموزش خانواده و ویزیت پزشک، نظارت بر صنوف و انجام خدمات حمایتی برای خانواده‌های نیازمند می‌پردازند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر این برنامه در استان بوشهر با حضور یکهزار و ۹۳۴ کارشناس و پزشک در قالب ۱۴۵ تیم رهگیری، ۲۰ تیم حمایت در منزل،  ۱۹۲ تیم نظارت، ۱۲۱ تیم حمایت در دست اجراست.

خواجه ئیان افزود: گروه هدف این طرح افراد مثبت شناسایی شده در آزمایشگاه‌های استان و خانواده آنها، افرادی که از طریق سامانه salamat.gov.ir اعلام علایم مشکوک کرده‌اند و افرادی که از طریق سفیران سلامت ورابطان بهداشت به عنوان افراد مشکوک گزارش شده‌اند، است.

وی یادآور شد: تاکنون همکاری‌های بین بخشی خوبی بین ادارات و سازمان‌های درگیر در طرح وجود داشته و مشکلات اجرایی موجود با همکاری فرمانداران هر شهرستان برطرف می‌شود.

خواجه ئیان اضافه کرد: انتظارمی‌رود با راه‌اندازی پایگاه‌های نمونه‌گیری برای تست سریع در مساجد، پایگاه‌های بسیج و مراکز بهداشتی و جلب همکاری مردم تعداد افراد بیشتری مورد نمونه‌برداری قرار گرفته و بیماران  بدون هیچ زحمتی در همان مراحل اولیه شناسایی و مورد مراقبت قرار گیرند.

وی گفت: در پایان آذر ماه تعداد بیماران مثبت بستری شده در استان بوشهر نسبت به ماه قبل بیش از ۶۰ درصد و تعداد موارد فوت ناشی از کرونا بیش از ۴۵ درصد کاهش یافته‌است، البته این کاهش نباید این تصور اشتباه را ایجاد کند که خطر بیماری برطرف شده چون ویروس همچنان در جامعه در گردش است و علاوه بر آن خطر نوع جدید و جهش یافته ویروس هم به طور جدی جهان را تهدید می‌کند.

خواجه ئیان تاکید کرد: با این حال با اجرای تدابیر پیشگیرانه و همکاری و هوشیاری مردم می‌توان این بحران را بخوبی پشت سر گذاشت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر