دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۱۸۳۵
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۹

فکرشهر: «نکته مهم درس‌گرفتن از اشتباه است. ۲ بار گزیده‌شدن از یک سوراخ اتفاق جالبی نیست و نشان از عبرت‌ناپذیری دارد. در فوتبال ایران اما، «تکرار خطا» یک سرگرمی شیرین همگانی است!»

به گزارش فکرشهر، روزنامه همشهری نوشت: «در هر کار انسانی وقوع اشتباه اجتناب‌ناپذیر است. همه جای دنیا هم در همه کارهایی که بشر انجام می‌دهد، خطا و لغزش صورت می‌گیرد. با این حال نکته مهم درس‌گرفتن از اشتباه است. ۲ بار گزیده‌شدن از یک سوراخ اتفاق جالبی نیست و نشان از عبرت‌ناپذیری دارد. در فوتبال ایران اما «تکرار خطا» یک سرگرمی شیرین همگانی است! فهرست بلندبالایی از اشتباهات وجود دارد که مدام تکرارشان می‌کنیم؛ فردی و جمعی. مرور بعضی از آنها شاید خالی از لطف نباشد.

سه ساله‌های تراکتور

اخیرا محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور رسما بابت انتخاب علیرضا منصوریان به‌ عنوان سرمربی این تیم عذرخواهی کرده است. خب اشکالی ندارد. به هر حال انتخاب اشتباه پیش می‌آید. نکته جالب اما به‌ مدت قرارداد منصوریان با تراکتور مربوط می‌شود. این قرارداد ۳ ساله بوده و بعد از ۵ هفته به‌ خاطر برکناری علیمنصور منقضی شده است. حقیقتا با کارنامه‌ای که منصوریان داشت، چه‌ کسی حاضر می‌شد با او قرارداد بلندمدت ببندد؟ دست مالک تراکتور اما به «کم» نمی‌رود. او با دنیزلی، لیکنز و توشاک هم قرارداد ۳ ساله داشت. هنوز ۳ سال نیست که تراکتور را به زنوزی داده‌اند اما او به اندازه ۳۰ سال به سرمربیان مختلف پول داده است!

نمایش تمدید، ژست جوانگرایی

باشگاه ماشین‌سازی بعد از شکست سنگین در هفته اول لیگ برابر شهرخودرو با ژست جوانگرایی قرارداد وحید بیاتلو را به‌ عنوان جوان‌ترین سرمربی تاریخ لیگ برتر به‌ مدت ۳ فصل تمدید کرد اما در هفته پنجم عذر او را خواست. قبلا در میانه‌های دهه ۹۰ این اشتباه از سوی محمدرضا رحیمی، مدیرعامل وقت باشگاه راه‌آهن در تمدید قرارداد ۵‌ساله مهدی تارتار انجام شده بود که آنجا هم مربی را بعد از ۲ ‌ماه بیرون کردند. آیا اصلا تاریخ می‌خوانید؟

بیانیه‌نویسی، اتهام‌زنی

موج اعتراضات به برنامه‌ریزی سازمان لیگ، تصمیمات داوری و مسائلی از این دست، یک کوشش بی‌حاصل طی سال‌های گذشته بوده که امسال هم با قدرت تمام از سوی برخی تیم‌ها تکرار می‌شود. این که چرا ما باید اول بازی کنیم یا این که چرا بازی تیم رقیب‌مان در فلان تاریخ است و ... به بخش جدایی‌ناپذیر لیگ ایران در این سال‌ها تبدیل شده و انگار قرار هم نیست این بساط جمع شود. در بخشی از این ماجرا مدعیان قهرمانی به‌ دنبال پایان دادن به دوران موفقیت پرسپولیس هستند، در حالی‌ که امثال استقلال، تراکتور و فولاد آن قدر پتانسیل دارند که اگر بی‌بهانه فقط روی کار خودشان تمرکز کنند می‌توانند در زمین نتیجه بگیرند. چقدر حیف است که محمود فکری یا جواد نکونام همان راهی را می‌روند که مثلا پارسال امیر قلعه‌نویی رفت و به نتیجه نرسید.

هیس‌بازی

«هیس» نشان دادن در پرسپولیس از بین نمی‌رود بلکه از بازیکنی به بازیکن دیگر منتقل می‌شود. مهدی طارمی، فرشاد احمدزاده، علیرضا بیرانوند و ... هر کدام یک‌ بار «هیس» نشان دادند و کلی حاشیه درست شد، این بار اما نوبت به احمد نوراللهی افول‌کرده رسید تا بعد از پنالتی‌دادن ناشیانه‌اش در فینال لیگ قهرمانان آسیا با حرکتی مشابه در اینستاگرام تیمش را به حاشیه بکشاند. بازیکنان ایرانی از مجموعه قواعد فوتبال حرفه‌ای، فقط پول خوب گرفتنش را بلد هستند.

از حقیقی و آقایی تا شکاری و دیگران

علیرضا حقیقی در بازی امسال گل‌گهر و استقلال می‌خواست ارسلان مطهری را دریبل کند که توپش لو رفت، پنالتی داد و گل خورد. دقیقا ۱۳ماه پیش خود حقیقی به‌ عنوان گلر نساجی قصد داشت همین ارسلان مطهری را در لباس ذوب‌ آهن دریبل بزند که باز توپ لو رفت و تیمش گل خورد. سعید آقایی پارسال به‌ عنوان بازیکن سپاهان در آستانه بازی با پرسپولیس یک پست اینستاگرامی ناشایست منتشر کرد و محروم شد، امسال هم خود او به‌ عنوان بازیکن پرسپولیس در آستانه بازی با سپاهان یک دعوای الکی راه انداخت، کارت قرمز گرفت و باز محروم شد. استقلال بیش از ۲۰سال است تاوان در اختیار داشتن ۲ گلر مدعی پیراهن شماره‌ یک را می‌پردازد، اما باز امسال رشید مظاهری و حسین حسینی در تیم ماندند؛ فعلا یک سانس از درگیری آنها به خیر گذشته‌، اما این آتش تا آخر فصل زیر خاکستر خواهد ماند؟ رضا شکاری به‌ خاطر فسخ یکطرفه قراردادش با ذوب‌ آهن مدت‌ها با اکراه و نگرانی بازی کرد و زیر سایه همین ترس از پیوستن به پرسپولیس هم محروم شد. او نهایتا به تراکتور رفت و آنجا هم قراردادش را یکطرفه فسخ کرد تا همچنان بلاتکلیف باشد. بعد از سپری شدن یک ثلث از لیگ، هنوز پای شکاری به توپ نخورده است.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر