چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۳۲۹۴
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴

فکرشهر: ایرنا همزمان با آغاز ویژه برنامه "کاروان شعر انقلاب"، برترین‏‌های دومین سوگواره شعر آیینی "از عرشیان نینوا" روز چهارشنبه در آیینی با حضور مسئولان در بوشهر معرفی شدند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، براساس رای هیات داوران در بخش بزرگسال این سوگواره فریبا جلالیان از برازجان، عبدالحسین فخرایی از بندر دیّر و یحیی وحیدی از دوراهک به ترتیب حائز رتبه‏‌های نخست تا سوم شدند.
همچنین اسلام ابراهیمی از بوشهر، بهراد باغبانی‌نیک از عالیشهر، حدیث زنگنه از بوشهر، به ترتیب حائز رتبه‌‎های نخست تا سوم بخش جوانان این سوگواره شدند.

 در بخش نوجوان نیز فاطمه‌ سادات حسینی از بوشهر و کوثر علایی از بردخون رتبه‏‌های نخست و دوم را کسب کردند.

سیدمحمدعلی حسینی از  بوشهر و محمد مرادی از دشتی نیز به عنوان رتبه‌‏های برگزیده بخش ویژه حضرت زینب (س) معرفی و از آنان تجلیل به‌عمل آمد.

مجید عابدی، بشیر علوی و حیدر منصوری کار داوری دومین سوگواره عاشورایی از عرشیان نینوا را به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر برعهده داشتند.

دبیر سوگواره شعر آیینی از عرشیان نینوا در این آیین گفت: پیدایش شعر انقلاب ریشه در نهضت سبز و سرخ "عاشورا" دارد و شعری است که‌ در دربار سلاطین سر خم نمی‌کند و "صله" نمی‌گیرد.

غلامرضا اراهیمی افزود: شعر انقلاب، سیلی خورده‌ مشروطه و در بند غم مرغ سحری‌ است که ناله سر کرده تا داغ دل شیفتگان "آفتاب " را تازه کند. 

وی بیان کرد: شعر انقلاب دوشادوش مردم دهان به دهان می‌چرخد و سطرهایش، ردیف آجر دیوارهای قدیمی در خیابان معطر آزادی  است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر نیز گفت: بی‌شک یکی از ارکان تمدن اسلامی داشتن اندیشه با هنری توأمان است که بتواند در قالب آثار هنری خلق و به زیبایی ارائه و با نگاهی امیدوارانه به آینده، ارائه شود.

امید پارسایی‌فر با اشاره به ایام دهه فجر و اندیشه‌های نورانی بنیانگذار انقلاب اسلامی افزود: یکی از رمز‎های موفقیت حضرت امام خمینی (ره) داشتن  تصویری از آینده ایران بر اساس مبانی فقه و وحی بود که به فضل الهی موفق شد این انقلاب را به شکلی اعجاز برانگیز به سرانجام برساند.

دبیر کمیته هنری ستاد دهه فجر استان بوشهر ادامه داد: یکی از ابعاد پایداری هنر معاصر، ساختن آینده آرمانی  بر اساس ویژگی‌هایی است که در تمدن نوین اسلامی در انتظار آن هستیم.

پارسایی‌فر افزود: استقبال کم‌نظیر شاعران استان بوشهر  از رویداد ادبی از عرشیان نینوا، همه گواه این امر است که اندیشه، هنر و کلام این بزرگواران در نهایت اندیشه و ایجاز و تبلور حضور دارد.

نویسنده و منتقد مطرح بوشهری گفت: از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی حضور روشن و گسترده نگرش‌ها، ارزش‌ها، باورها و هنجارهای اسلام و فرهنگ شیعی مستقیم و غیرمستقیم در آثار ادبی است.

بشیر علوی افزود: ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیاتی امیدوار و آرمان‌گراست که مردمی بودن و مردمی‌گرایی از وجوه ممتاز آن است.

وی یادآور شد: نگاه هم‌زمان "آفاقی و انفسی" از دیگر ویژگی‌های ادبیات انقلاب است که در آن هم مسائل عینی و محسوس اجتماعی و فردی و هم مسائل درونی و انفسی مطرح می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر دفاع مقدس استان بوشهر گفت: عاشورا و انقلاب دو گوهر گران‌قدر است که از دیرباز شاعران آیینی استان، آثار مانایی را در این حوزه خلق کردند.

سرهنگ علیرضا غریبی افزود: هنر یکی از کمالات است و انسان زمانی که به کمال می‌رسد به ارتباط نزدیک با خداوند دست پیدا کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر