دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۴۰۰۵
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

فکرشهر: با وجود اینکه سه سال کشور زیر فشارها و تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و دولت با مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی زیادی روبرو شده اما بازهم در این شرایط سخت، با تدبیر و مدیریت کارآمد، اجرای طرح‌های توسعه‌ای کشور از اولویت خارج نشده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، افتتاح و اجرای ۷۲۷ پروژه عمرانی و اقتصادی با بیش از ۹هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر امسال به مناسبت ۴۲ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی فقط به مردم استان بوشهر ارمغان داده‌ شده است. 

افتتاح و اجرای این شمار پروژه در استان بوشهر در شرایط سخت اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، تنها نمونه‌ای از تایید کارآمدی دولت تدبیر و امید و اثبات بی اساس بودن ادعاهای برخی مخالفان و مغرضان نظام اسلامی است که آن را به ناکارآمدی و مدیریت ضعیف در اداره کشور متهم می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران نسبت به خیلی از کشورهایی که زیر هیچ تحریم و فشار اقتصادی قرار ندارند و فقط ویروس کرونا باعث رکود اقتصادی آنها شده‌است، وضعیت بهتری دارد و آهنگ توسعه، عمران و آبادانی کشور متوقف نشده‌ و پروژه‌های افتتاحی و اجرایی دهه فجر امسال گواهی بر این مدعاست.

 استان بوشهردر دهه فجر سال جاری یکی از ایستگاه‌های قطار افتتاح و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بود و افتتاح ۵۴۱ پروژه عمرانی و اقتصادی با ۲هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان و اجرای ۱۸۶ پروژه با ۶هزار و ۹۸۱میلیارد تومان هدیه دولت به مردم این استان بود.

افزایش ۷۰ درصدی اعتبار پروژه‌های افتتاحی دهه فجر بوشهر 

هرچند در سه سال گذشته از نظر تامین منابع و  شرایط اقتصادی و افزون براین وضعیت کرونایی دولت سخت‌ترین شرایط بعد از انقلاب را تجربه کرد اما تلاش شد هیچ یک از پروژه‌های عمرانی شروع شده تعطیل نشود و حتی پروژه‌هایی که راکد مانده بود نیز بعد از سال‌ها فعال شوند و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

استاندار بوشهر می‌گوید: با برنامه ریزی انجام شده امسال ۴۷۰ پروژه عمرانی با یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد بهره برداری قرار گرفت، هرچند افتتاح این شمار پروژه عمرانی از لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد اما از نظر اعتباری ۷۰ درصد افزایش داشته است. 

عبدالکریم گراوند ادامه می‌دهد: افزون براین ۷۱ پروژه اقتصادی با ۷۰۸ میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر امسال افتتاح شد که از لحاظ تعداد ۴۰ درصد و از لحاظ حجم سرمایه گذاری ۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

استاندار بوشهر معتقد است: افتتاح و آغاز این شمار پروژه با وجود همه فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه در این استان نشان می‌دهد در جهش تولید و استفاده از ظرفیت استان جهت گیری مثبتی وجود داشته است.

به گفته گراوند، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام همواره از جمله راهبردهای دولت تدبیر و امید در استان بوشهر به شمار می‌رود، زیرا نیمه کاره ماندن پروژه‌ها به نماد ناکارآمدی تبدیل شده بود و تلاش شد در این دولت با بهره‌برداری از این نوع پروژه‌ها این روند اصلاح و امید به جامعه تزریق شود.

استاندار بوشهر اضافه کرد: کارها و پروژه‌ها در این استان به نحوی پی‌گیری شد که گویا هیچ جنگ اقتصادی در کشور وجود ندارد، هرچند وجود تورم و بالارفتن هزینه‌های زندگی این شیرینی‌ها را تلخ کرد.

بازیابی فلرها در عسلویه تحریم‌ها را بی اثر کرد

یکی از مهمترین پروژه‌های دهه فجر در استان بوشهر آغاز عملیات اجرایی حذف فلر در عسلویه از سوی شرکت مجتمع پتروشیمی نوری با اعتبار بیش از یکهزار میلیارد تومان و بازیابی گازهای ترش و تولید کود سولفات آلومنیوم از آن بود که با همت بخش خصوصی این کار در استان آغاز شد.

کار بزرگ پتروشیمی نوری در بازیابی گازهای مشعل‌ها، نه تنها خدمت به محیط زیست منطقه بلکه باعث بی اثر کردن تحریم‌ها شد و در آینده نزدیک بخشی از نیاز داخلی کودهای کشاورزی را نیز برطرف می‌کند.

اینکه کشور توانسته است به جایگاهی برسد که با تکیه بر توان داخلی و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش بنیان گازهای آلاینده را بازیابی و به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کند، باعث افتخار هر ایرانی است.

استاندار بوشهر معتقد است: عسلویه قطب عظیم صنعتی کشور و حاصل خودباوری ملت ایران است و این اراده ملی توانسته در مقابل تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایستادگی نماید و کشور را از وابستگی به خود کفایی برساند.

وی با توجه به اینکه جمع آوری فلرها از جمله مصوبه‌های سال ۹۷ سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر است گفت: براین اساس کارگروهی در رابطه با آلاینده‌ها در سطح استان و ملی تشکیل و منجر به تصمیم گیری‌هایی شد و بر اساس جدول زمانبندی‌ها فلرها در حوزه پارس جنوبی باید جمع شود.

به گفته استاندار بوشهر جمع آوری فلرها براساس مصوبه دولت یک الزام است و همه شرکت‌ها و پالایشگاه‌های مستقر در عسلویه باید نسبت به این مصوبه اقدام کنند.

افتتاح بیمارستان ۱۱۰ تخت‌خوابی بوشهر 

افتتاح بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی شهدای هسته‌ای بوشهر از جمله مهمترین و شاخص ترین پروژه‌های افتتاحی در دهه فجر بود؛ بهره برداری از این پروژه با وجود مشکلات اقتصادی دولت در مدت سه سال نماد اراده ملی و همت دولت تدبیر و امید است و در این شرایط سخت شیوع ویروس کرونا بهترین ارمغان دولت برای مردم این استان به شمار می‌رود.

بوشهر تنها مرکز استانی است که یک بیمارستان دانشگاهی و آموزشی دارد و با شیوع ویروس کرونا این مرکز درمانی بعنوان بیمارستان ریفرال در استان معرفی و به نوعی امکان ارائه سایر خدمات درمانی به مردم را نداشت به همین دلیل در یک سال گذشته تلاش شد با افتتاح این پروژه بیمارستانی که مجهز به امکانات خاصی در زمینه هسته‌ای است این نقیصه در مرکز استان برطرف شود.

بازسازی و نوسازی ۱۷۶ خانه بهداشت 

 براساس تفاهم نامه استانداری بوشهر با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۹۶، بازسازی و نوسازی ۱۷۶ خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت به صورت مشارکتی در دستور کار مدیریت ارشد این استان قرار گرفت و در این مدت با ۲۵۰ میلیارد تومان این کار انجام و تعدادی از آنها در دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار گرفت .

به گفته مسئولان درمانی استان بوشهر در زمان حاضر تنها ۱۲ پروژه باقی مانده و تلاش می‌شود تا پایان کار دولت تدبیر و امید بازسازی و نوسازی این واحدها نیز انجام شود؛ با اجرای این پروژه‌ها در سال‌های مختلف امروز عمر خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت در این استان به ۱۰ سال کاهش یافته و این تحولی مهم در راستای خدمت به مردم است.

با وجود همه بدی‌های ویروس کرونا اما شیوع این ویروس باعث شد زیرساخت‌های بیمارستانی موجود در استان بوشهر بیشتر در معرض قضاوت قرار گیرند و براین اساس با ۲۳ میلیارد تومان اعتبار همه بیمارستان‌های این استان به اکسیژن ساز مجهز و در دهه فجر مورد بهره برداری قرار گرفت.

انقلاب تامین منابع آب پایدار در بوشهر 

برای برطرف کردن مشکل دیرینه کم آبی و مطالبه بحق مردم استان بوشهر براساس برنامه ریزی انجام شده همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هفت پروژه آبرسانی و فاضلاب در شهرها و روستاهای این استان با ۲۴میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری افتتاح و یا اجرای آنها آغاز شد که به گفته مهرداد ستوده معاون امور عمرانی استاندار بوشهر، اجرای این پروژه‌ها درتحقق مطالبات مردم درزمینه حل مشکلات آبرسانی درمناطق شهری و روستایی بسیار تاثیر گذار است.

از جمله این پروژه‌ها آب شرین کن ۱۷ هزار مترمکعبی بوشهر است که در کنار آب شیرین کن ۳۵ هزار مترمکعبی و افزایش ظرفیت آب شیرین کن ۱۰ هزار مترمکعبی به ۲۲هزار و ۵۰۰ مترمکعب انتظار می‌رود بیش از ۸۰ هزار مترمکعب آب در این شهر تامین و به این وسیله بخشی از مشکلات کم آبی در استان بوشهر برطرف شود.

ستوده تاکید کرد: اجرای ۱۵۰هزار مترمکعب آب شیرین کن در استان بوشهر برای برطرف کردن مشکل کم آبی با استفاده از ظرفیت دریا انقلابی بود که در عرصه آبرسانی در این استان در دولت تدبیر و امید انجام شده‌است و  مشکلات کم آبی در این استان بویژه در تابستان سال‌های ۹۸ و ۹۹ نسبت به سال ۹۷ بسیار کم رنگ تر شد.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری 

افتتاح هشت پروژه گردشگری و میراث فرهنگی با سرمایه گذاری ۲۹۵ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر در شهرستان‌های بوشهر، عسلویه، دیلم، کنگان و گناوه از جمله دیگر پروژه‌های شاخص استان بوشهر است که با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد.

این پروژه‌ها شامل پنج پروژه گردشگری و سه پروژه میراث‌فرهنگی از جمله نخستین موزه منطقه‌ای خلیج فارس است که با بهره‌برداری از آنها زمینه اشتغال برای ۲۷۵ نفر به صورت مستقیم در استان ایجاد و در کنار کیفیت بخشی خدمات به گردشگران، ۴۰۰ اتاق و یکهزار و ۸۸ تخت اقامتی به زیرساخت‌های گردشگری استان بوشهر افزوده شده‌است.

 افتتاح نخستین هتل پنج ستاره استان بوشهر با هزار تخت در کنگان از جمله پروژه‌های مهم گردشگری است.

افتتاح و اجرای ۲۰۶ میلیارد تومان طرح کشاورزی 

افتتاح و اجرای ۳۲ پروژه تولیدی، اقتصادی و زیربنایی در بخش کشاورزی با ۲۰۶ میلیارد تومان اعتبار در این استان از جمله دیگر پروژه‌های مهم استان بوشهر در دهه فجر ۹۹ است از این شمار۲۷ طرح تولیدی، اقتصادی و زیربنایی در حوزه سازمان جهاد کشاورزی با ۱۶۳ میلیارد تومان اعتبار افتتاح و عملیات اجرایی پنج پروژه با ۴۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار آغاز شد.

بخش گلخانه بیشترین سهم پروژه‌های افتتاحی جهاد کشاورزی استان بوشهر را شامل می‌شود و با افتتاح آنها زمینه اشتغال ۲۳۳ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر غیر مستقیم را فراهم می‌کنند؛ از سرجمع پروژه‌های افتتاحی ۶ طرح ملی و زیربنایی است که با ۱۴میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کمک به مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی، احیای قنات و آبیاری تحت فشار و مابقی اقتصادی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که در حوزه دامپروری، صنایع تبدیلی و زراعت اجرا شده‌ است.

آغاز عملیات اجرایی اسکله شناور صیادی بندر دیر، افتتاح طرح پرورش ماهی در قفس و کارخانه تولید غذای میگو در دیلم، نخستین واحد تولید جوجه یک روزه استان با ظرفیت ۱۷ میلیون قطعه،  افتتاح کارخانه تولید غذای میگو در دیلم،  ارتقای ظرفیت سردخانه محصولات کشاورزی از ۵۴ به ۱۱۲ واحد، آغاز به کار نخستین ناحیه صنعتی روستایی غیردولتی استان بوشهر در بوشکان دشتستان از جمله پروژه‌های مهم بخش کشاورزی استان بوشهر است.

افتتاح و اجرای ۲۰ پروژه آبخیزداری در استان بوشهر

مشکلات اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و تنگناهای مالی مانع از توجه دولت تدبیر و امید به منابع آب و خاک و اجرای طرح‌های آبخیزداری برای تقویت سفره‌های زیرزمینی در استان بوشهر نشد چون هرگونه غفلت در این زمینه منجر به بیکاری خانواده‌ها و تهدید اشتغال و تولید را به دنبال دارد.

در همین راستا همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی ۲۰ پروژه عمرانی با۳۶میلیارد و ۶۱میلیون تومان اعتبار در استان بوشهر افتتاح و اجرا شد که شامل افتتاح ۱۴ پروژه با ۲۹میلیارد و ۲۸۴میلیون تومان در شهرستان‌های جم، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان و دشتستان و عملیات اجرایی ۶ پروژه با ۶ میلیارد و ۷۷۴ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شد.

پروژه‌های افتتاحی شامل ۴۷ بند سنگی ملاتی، اجرای جنگلکاری در سطح ۷۸ هکتار، ذخیره نزولات آسمانی و احداث هلالی آبگیر در سطح یکهزار و ۲۷۰ هکتار مراتع، نهالکاری بیابانی در سطح ۱۰۰ هکتار است و  ۹ مورد بند سنگی ملاتی و یک مورد هلالی آبگیر است.

کنترل سیلاب و رسوب، تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی، حفاظت خاک و بهبود پوشش گیاهی را از جمله هدف‌های اجرای این پروژه‌ها عنوان کرد.

به گفته معاون عمرانی استاندار بوشهر انجام پروژه‌های مهم آبخیزداری و استحصال حجم قابل ملاحظه‌ای از آب‌های روان باعث مدیریت بحران آبی که در اثر خشکسالی‌ سال‌های گذشته اتفاق افتاد شد و اگر این کار انجام نمی‌شد استان به طور یقین با شرایط حادتری روبرو می‌شد.

ستوده یادآور می‌شود از اول انقلاب تاکنون ۸۳۳ سازه آبخیزداری در استان بوشهر اجرا شده که از این تعداد ۴۰۲ پروژه مربوط به همه دولت‌ها و ۴۳۱ پروژه مربوط به دولت تدبیر و امید بوده و اجرای این پروژه ها علاوه بر حفاظت از سرمایه‌های طبیعی تقویت سفره‌های زیر زمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت پوشش گیاهی را نیز به دنبال داشته است.

اشتغال ۲۱۲ نفر با افتتاح ۲۲ پروژه صنعتی

افتتاح ۲۲ واحد تولیدی صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۰۴ میلیارد و ۵۶۹ میلیون تومان و اشتغال‌زایی ۲۱۲ نفر همزمان با دهه مبارک فجر در این استان افتتاح شد.

عمده این پروژه‌ها شامل واحدهای تولید ماسک سه لایه، کابل مخابراتی و مسی، لوله پلی اتیلن، آب سردکن، آب گرمکن و کولرگازی، رزین پلی استر، گرانول پی‌ وی‌ سی، شناور کامپوزیت، لوستر، تصفیه و بسته بندی آب آشامیدنی، محصولات بتنی، آرایشی بهداشتی، ظرف‌های آلومینیومی یکبار مصرف است.

توسعه شبکه ارتباطی با بهره‌برداری از ۴۰ پروژه 

بهره‌برداری از ۴۰ پروژه ارتباطی با ۳۳ میلیارد تومان اعتبار شامل احداث و ارتقای سایت‌های ارتباطی شهری و روستایی با سرویس اینترنت نسل سوم و چهارم تلفن همراه و توسعه شبکه انتقال فیبرنوری در استان انجام شد.

این پروژه‌های ارتباطی در راستای برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر عدالت گستری، فراهم آوردن شرایط مناسب برای استفاده همگان از فناوری ارتباطی و اتصال به شبکه ملی اطلاعات انجام شده و بیشترین حجم این پروژه‌ها مربوط به ایجاد امکانات ارتباطی برای روستاهای استان است.

با تلاش‌های انجام شده سعی می‌شود همه زیرساخت‌های مورد نیاز در استان فراهم شود تا در بستر این زیرساخت‌ها افزایش پوشش مناسب ارتباطی و امکان ارائه اینترنت پرسرعت در مناطق مختلف استان بوشهر بویژه در مناطق روستایی، جاده‌ها و مناطق گردشگری تأمین شود.

طرح‎‌های تامین برق، روشنایی بخش افق توسعه بوشهر

افتتاح ۱۴ طرح‌ تامین و انتقال برق در استان بوشهر با ۷۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار همزمان با چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی نویدبخش افقی روشن برای حرکت چرخ اقتصاد، صنعت و تولید در این استان است.

بخشی از ثمرات انقلاب موج خدمتگزاری است که شهرها و روستاها و مناطق محروم و دور افتاده را در بر گرفت،  تامین برق و انرژی برای حرکت چرخ صنعت و اقتصاد بخشی از این خدمات است که اکنون شاهد شتاب دوچندان در بهره‌برداری و به بار نشستن تلاش خادمان مردم هستیم.

این طرح‌های برق رسانی در استان بوشهر در شهرستان‌ها و مناطق دشتستان، دیر، دشتی، گناوه، چغادک، بوشهر و سایر مناطق این استان اجرا شده‌است‌.

این طرح‎‌ها شامل توسعه و افزایش ظرفیت پست ۲۳۰.۶۶ کیلوولت دشتستان، توسعه و افزایش ظرفیت پست ۱۳۲ کیلوولت بردخون شهرستان دیر، احداث کلیدخانه‌های پست‌های رودحله، ۱۳۲.۲۰ کیلوولت صنعت بوشهر، اجرای اسکادا و مخابرات پست‌های شهر بوشهر و تعویض مقره خط ۴۰۰ کیلوولت چغادک - قائمیه است.

همچنین در دهه فجر پروژه تعویض هادی پر ظرفیت خط ۶۶ کیلوولت بوشهر ۲ میدان امام (ره)، تعویض پایه چوبی فرسوده خط فوق توزیع کاکی شهرستان دشتی، تعویض مقره معیوب خطوط ۲۳۰ کیلوولت شرکت سدیور، نصب بانک خازنی و یک دستگاه دیزل ژنراتور به ظرفیت ۲۵۰کیلو ولت امپر به منظور پایداری دیسپاچینگ بوشهر، اصلاح تابلو مارشال و سیستم خنک کنندگی ترانس ایستگاه ۲۳۰برازجان  و نصب هفت دستگاه کلید ۲۰ کیلوولت در ایستگاه بردخون استان بوشهر انجام خواهد شد.

اجرا طرح‌های یاد شده در شرایط تحریم‌های ظالمانه و در برهه‌ای که حتی تامین کوچکترین قطعات و دستگاه‌ها از خارج از کشور با محدودیت تحریم مواجه است برگ زرینی دیگر بر افتخارات ملت غیور و حماسه ساز ایران اسلامی است.

افزایش سرانه فضای ورزشی 

همزمان با دهه مبارک فجر ۱۳ پروژه ورزشی استان بوشهر با اعتباری بالغ بر ۳۱میلیارد تومان انجام شد با اجرای این پروژه‌ها سرانه فضای ورزشی استان بوشهر ۱.۱۴ متر مربع است که نسبت به آغاز شروع به کار دولت تدبیر و امید بیش از دو برابر رشد داشته است.

افتتاح ۲۲ خانه ورزش روستایی با ۲۲۰ میلیارد تومان در ۱۰ شهرستان استان بوشهر از جمله دیگر پروژه‌های مهم اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر است که تا پایان بهمن ماه مورد بهره برداری قرار می گیرد.

تجهیزات خانه‌های ورزش روستایی شامل میز پینگ پنگ، فوتبال دستی، میز شطرنج، توپ والیبال، توپ فوتبال ، لباس ورزشی و سایر ابزار ورزشی است که با هدف ایجاد نشاط، شادابی و توسعه تندرستی در بین روستائیان انجام می‌شود.

بوشهر تا سال ۹۲ فاقد خانه ورزش روستایی بود که با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در هفت سال گذشته ۱۲۵ خانه ورزش روستایی در این استان راه‌اندازی و تجهیز شد و با افتتاح خانه‌های جدید شمار خانه‌های ورزشی در استان به ۱۴۷ خانه افزایش می‌یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر