يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: متخصصان انگلیسی با انجام عمل جراحی لیزری مخاطره‌آمیز در داخل رحم، زندگی جنین‌های سه قلو مبتلا به سندرم انتقال خون قل به قل را نجات دادند.به گزارش فکرشهر از ایسنا، سندرم انتقال خون قل به قل (TTTS) می‌تواند منجر به مرگ قل‌ها یا (در صورت زنده ماندن) باعث معلولیت آنها شود؛ در این اختلال که بین دوقلوهای همسان بوجود می‌آید، به یکی از قل‌ها خون بیشتری می‌رسد، اما قل دیگر خون کمتری دریافت می‌کند.در این شرایط یک قل بسمت قل دیگر حرکت کرده و یک قل، اهداکننده و قل دیگر دریافت‌کننده خون می‌شود؛ قل اهداکننده با مشکل کمبود شدید خون و مواد مغذی و در نتیجه کاهش رشد مواجه می‌شود.
کد خبر: ۸۶۲۲
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۱

فکرشهر: متخصصان انگلیسی با انجام عمل جراحی لیزری مخاطره‌آمیز در داخل رحم، زندگی جنین‌های سه قلو مبتلا به سندرم انتقال خون قل به قل را نجات دادند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، سندرم انتقال خون قل به قل (TTTS) می‌تواند منجر به مرگ قل‌ها یا (در صورت زنده ماندن) باعث معلولیت آنها شود؛ در این اختلال که بین دوقلوهای همسان بوجود می‌آید، به یکی از قل‌ها خون بیشتری می‌رسد، اما قل دیگر خون کمتری دریافت می‌کند.

در این شرایط یک قل بسمت قل دیگر حرکت کرده و یک قل، اهداکننده و قل دیگر دریافت‌کننده خون می‌شود؛ قل اهداکننده با مشکل کمبود شدید خون و مواد مغذی و در نتیجه کاهش رشد مواجه می‌شود.

1419933589673_100.JPG

پزشکان بیمارستان سنت‌جورج در جنوب لندن با جنین‌های سه قلویی مواجه شدند که دو جنین (دو قلوهای همسان) از اختلال سندرم انتقال خون قل به قل (TTTS) رنج می‌بردند.

نجات جان این سه‌ قلو به انجام یک جراحی لیزری مخاطره‌آمیز بستگی داشت که می‌توانست جان هر سه جنین، حتی قل سوم که از این مشکل رنج نمی‌برد، را به خطر بیندازد.

پزشکان با استفاده از جراحی لیزری، جریان خون اضافی از یک قل به قل دیگر را قطع کردند.

نوزادان بدلیل شرایط خاص،‌ چند هفته زودتر به روش سزارین متولد شده و پس از چند هفته بستری شدن، از بیمارستان مرخص شدند؛ اما یکی از قل‌های همسان همچنان از مشکل کمبود وزن رنج می‌برد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر