يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل دفتر پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حق نداریم در مورد دینداری جامعه براساس مشاهدات محدود و شخصی قضاوت کنیم و آن را مبنای سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی قرار دهیم.
کد خبر: ۸۶۴۷
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷

فکرشهر: مدیرکل دفتر پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حق نداریم در مورد دینداری جامعه براساس مشاهدات محدود و شخصی قضاوت کنیم و آن را مبنای سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی قرار دهیم.

به گزارش فکرشهر ازخبرگزاری دانشجویان ایران، سید‌علیرضا فروغی در گردهمایی روحانیون، مبلغان و ائمه جماعات مساجد و مراکز فرهنگی دو شهرستان اهواز و کارون، در‌باره پژوهش‌های اجتماعی در حوزه دینداری در کشور گزارشی ارائه داد و اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که امروز مطرح است، بحث قضاوت و داوری دینداری است. برای اینکه بتوانیم در این مورد داوری کنیم نیازمند ملاک و مقیاس ‌دقیقی هستیم تا قضاوت ما متقن و معتبر باشد. نیازمندیم با تکیه بر پژوهش‌های معتبری که مبتنی بر مقیاس‌ها و سنجه‌های دقیق هستند درباره دینداری قضاوت کنیم.

فروغی با بیان این‌که «یکی از مسائلی که در جامعه ما محل قضاوت است، دینداری است» در ادامه به ارائه گزارشی از پیمایش‌های اجتماعی انجام شده در حوزه رفتارهای دینی در باب نماز، روزه و مناسک جمعی مثل رفتن به مسجد و نماز جماعت در چهار دهه اخیر پرداخت و گفت: اولین پیمایش اجتماعی توسط مرحوم دکتر اسدی در سال 53 انجام شد که در آن 14 سؤال درباره حوزه دینداری مطرح شد که داده‌های آن سطح بالای دینداری در ایران را نشان داد. این سطح بالای دینداری از دلایل وقوع انقلاب اسلامی در کشور ما محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی از پیمایش‌های ملی دیگری که پس از انقلاب در حوزه گرایش‌های فرهنگی و اجتماعی در کشور انجام شده است، گزارشی ارائه داد و گفت: داده‌های به دست آمده در رابطه با انجام واجبات فردی و فرائض دینی در سال‌های اخیر نشانگر این است که سطح دینداری در جامعه نسبت به سطح دینداری به دست آمده در نخستین پیمایش، تغییر چندانی نکرده و همچنان نرخ دینداری در کشورمان، نرخ بالا و قابل توجهی است.

وی اظهار کرد: ما حق نداریم در مورد دینداری جامعه بر اساس مشاهدات محدود و شخصی قضاوت کنیم و آن را مبنای سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی قرار دهیم. زمانی که قضاوت ما قرار است مبنای عملکرد و مدیریت فرهنگی دینی قرار گیرد باید احتیاط کرد. ما برای سنجش وضعیت دینداری نیازمند مقیاس و سنجه دقیق و معتبری هستیم که این سنجه می‌تواند به استناد پژوهش‌هایی باشد که در طول زمان اجرا شده‌اند. سازمان تبلیغات اسلامی در سال 94 پیمایش دیگری اجرا خواهد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر