شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری بوشهر:
کد خبر: ۸۷۰۲۴
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

فکرشهر: مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر گفت: سند همکاری ایران – چین موجب تحولی ژئو پلتیک در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی خواهد شد.

به گزارش فکرشهر، رسول رستمی روز پنجشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: سند مشارکت راهبردی ایران و چین چارچوب و نقشه راهی را به مدت ۲۵ سال برای این ۲ کشور تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: براساس این سند همکاری مسیر همکاری چین بعنوان ابرقدرت بین المللی درحوزه اقتصادی و سیاسی و ایران بعنوان قدرتی منطقه‌ای با جایگاه خاص ژئوپلتیک مشخص می‌شود و با تعریف این چارچوب مشارکتی همکاری‌های اقتصادی خود را به یک همکاری راهبردی ارتقا می‌دهند. 

رستمی با اشاره به اینکه چین بزرگترین تراز تجاری و مبادلات صادرات و واردات را با ایران دارد گفت: این ۲ کشور با این ویژگی‌ها تصمیم گرفته‌اند در یک برنامه بلند مدت ۲۵ ساله در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی چارچوب همکاری خود را تعریف و براساس عهدنامه‌ها و قراردادهای جزیی تر این همکاری را دقیق تر و مشخص تر کنند.

به گفته رستمی کشور چین از۴۰ سال گذشته روند تحولات اقتصادی و نوع تعامل خود را با دنیا باز تعریف کرد و از یک اقتصاد روستایی و خرده محلی به یک اقتصاد دریا محور و جهانی تبدیل شد به نحوی که تراز تجاری آن با قدرت اول اقتصادی دنیا یعنی آمریکا در موازنه مثبت است و تمام  پیش بینی‌ها و بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد تا چند سال آینده این کشور به قدرت اول جهانی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: مراوده اقتصادی چین با کشورهای دیگر کوچک نیست  به نحوی که ارتباط اقتصادی آن با همپیمانان آمریکا و بلوک غرب کمتر از بلوک شرق نیست به همین دلیل امروز این کشور بعنوان اقتصاد دوم جهانی در دنیا مطرح است.

به گفته رستمی در این ارتباط این وزنه اقتصادی مهم در راستای توسعه منافع بلند مدت وارد تفاهم نامه‌ها و همکاری‌های بلند مدت با کشورهای دیگر می‌شود و نقد رسانه‌ها در خصوص همکاری نامتوازن با چین درست نیست.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه چین در فروردین ماه به ایران و پنج کشور دیگر منطقه و امضای قرارداد همکاری با آنها گفت: امروز چین دربحث اقتصاد جهانی برای دنیا جاده ابریشم را که به تنهایی هزار میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری آن است بازتعریف می‌کند در این شرایط فلات ایران به لحاظ موقعیت مکانی و ژئوپلتیکی و همسایگی با ۱۵ کشور بهترین راه برای جابه جایی کالا، خدمات  و انتقال مسیرهای انرژی است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر افزود: براساس ارزیابی‌های کارشناسی ایران یکی از کشورهایی است که از نظر مکانی بدون فروش منابع فسیلی خود و دست زدن به منابع آبی تنها از طریق موقعیت مکانی بیش از پنج برابر فروش نفت در بهترین شرایط درآمد کسب می‌کند.

رستمی ادامه داد: در این ارتباط پیوستن ایران به طرح جاده ابریشم جدید بعنوان یک کمربند و جاده هرچقدر که اقتصاد ایران بیشتر در این پروژه نقش داشته باشد به طور قطع وزن ژئو پلتیکی، منافع اقتصادی و منافع ملی کشور نیز بیشتر می شود.

وی با اشاره به اهمیت بعد سیاسی سند همکاری ایران - چین گفت: براساس این سند همکاری ۲ کشور توافق کردند در مجامع بین المللی از مواضع همدیگر حمایت کنند؛ در چنین شرایطی که ایران دارای یک گفتمان سیاسی ویژه خود است می‌تواند یک حمایت قدرت جهانی را در کنار خود داشته باشد.

رستمی با تاکید براینکه از دوران ملی شدن صنعت نفت سیاست ما همواره بر اساس موازنه منفی بوده افزود: امروز شرایط سیاست جهانی، نوع روابط بین الملل و موقعیت مکانی وژئوپلتیکی ایران اقتضا می کند که در یک نوع همکاری با کشورهای شرق و غرب قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: سند همکاری ایران و چین محدود کننده همکاری ایران با هیچ کدام از کشورهای دیگر نیست همچنین در هیچ گوشه ای از این سند منافع هیچ کدام از کشورها محدود نمی‌شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر گفت: ایران و چین امکان یک هم تکمیلی اقتصادی را دارند به این معنی که چین کشوری با سرمایه های بزرگ و دارای تکنولوژی بالایی است و می‌تواند در کنار منابع فسیلی و موقعیت مکانی ایران یک وضعیت اقتصادی را ایجاد کند که منافع بلند و کوتاه مدت دو کشور را تامین کند.

وی اضافه کرد: با توجه به سخنان رئیس جمهوری آمریکا که اعلام کرد "بیش از یکسال است که نگران همکاری ایران و چین بودم" با یک نگاه ژئوپلتیکی این نگرانی رئیس جمهوری آمریکا یک نگرانی واقعی است.

رستمی یادآورشد: هرچند عدد میزان مبادلات اقتصادی آمریکا و چین می‌تواند چندین برابر حجم مبادلات ایران و چین باشد اما اهمیت ژئوپلتیکی که ایران برای خاورمیانه و نقش تعیین کننده تاریخی که در منطقه ایفا می‌کند نشان از اهمیت ژئو پلتیکی این همکاری دارد و در کوتاه مدت تاثیر خود را خواهد گذاشت.

وی گفت: با توجه به بخش‌ها و بندهایی که به صورت کلی از این سند منتشر شده نقش استان‌های ساحلی و مرزی خیلی پررنگ تر است براین اساس وقتی حجم مبادلات اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی بالا می‌رود می‌تواند  تاثیر خود را در اقتصاد دریا و مناطق ساحلی بگذارد.

رستمی با اشاره به اینکه برخی‌ها سند همکاری ایران - چین را به عهد نامه ترکمنچای و فروش کامل ایران تعبیر کرده اند افزود: این مقایسه درست نیست چون نه ایران در شرایط دوران قاجار قرار دارد و نه فضای بین المللی چنین چیزی را ایجاب می‌کند همچنین این سند همکاری نیز یک مسئولیت حقوقی ایجاد نکرده بلکه تنها یک نقشه راهی است که نوع همکاریها در آن بسیار متنوع تعریف شده است. 

وی با اشاره به هجمه‌ها و سیاه نمایی هایی که برعلیه ایران از سوی دشمن می‌شود یادآور شد: در هیچ گوشه ای از سند همکاری ایران  و چین وجه اشتراکی با مطالبی که در رسانه ها عنوان می‌شود وجود ندارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر