چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۴۷۴
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

فکرشهر: وزیر نیرو گفت: برای هر بیت کوین که یکی از رمزارزهاست حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود و این درحالیست که مصرف خانوار‌ها ۳۰۰ کیلو وات ساعت است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، رضا اردکانیان در جمع خبرنگاران با بیان این‌که این روز‌ها با مشکلاتی برای تامین و عرضه برق مواجه هستیم، افزود: این میزان مصرف نشان می‌دهد که برای استخراج هر بیت کوین، برق مصرفی هزار و ۲۰۰ ماه یک خانوارصرف می‌شود که اگر تحلیل هزینه فایده انجام دهیم که چقدر انرژی مصرف می‌کنیم و در ازای آن چقدر ارز تولید می‌شود به ما می‌گوید: می‌بازیم یا می‌بریم؟

وزیر نیرو گفت: مصرف بالای تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز‌ها باعث شگفتی ما شده است و حدود ۲۰۰۰ مگاوات کل مصرف تولیدکنندگان رمز ارز است.

وی افزود: هیچ پشت پرده و به اصطلاح خارجی‌ها پلن بی، در خصوص قطعی‌های برق وجود ندارد و دلیل اصلی آن کاهش بارش‌ها، گرم شدن زودهنگام هوا و مصرف غیرمجاز تولیدکنندگان رمزارزهاست.

اردکانیان گفت: تنها چیزی که باعث شگفتی ما شد مصرف بالای تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز‌ها بوده که برآورد شده حدود ۲۰۰۰ مگاوات کل مصرف تولیدکنندگان رمز ارز است که از این رقم ۳۲۱ مگاوات با مجوز و بقیه غیرمجاز است که در تلاش برای شناسایی و قطع انشعاب آن‌ها هستیم.

وی در پاسخ به این سئوالی مبنی بر برآورد از میزان مصرف مزارع استخراج رمزارز‌ها در کشور گفت: همکاران من در بخش برق کشور، براساس ارزیابی‌ها و تحلیل‌های خودشان و گزارش‌های موثق جهانی درخصوص پیگیری منشاء رمز ارزها، برآورد می‌کنند در ایران حدود ۲۰۰۰ مگاوات برق صرف استخراج رمزارز‌ها می‌شود.

وی درباره حضور نیافتنش در جلسه کمیسیون انرژی مجلس هم گفت: روز گذشته قرار نبود من به مجلس بروم، با دکتر عباسی هماهنگ کرده بودیم که یکشنبه هفته آینده در مجلس باشیم که این مسئله را شب قبل از آن، تلفنی با رئیس کمیسیون انرژی مجلس هماهنگ کرده بودم.

او حمله سایبری به صنعت برق راهم رد کرد و افزود: هیچ حمله سایبری به صنعت برق کشور صورت نگرفته است.

وزیر نیرو درباره نقش صادرات برق به کشور‌های همسایه در خاموشی‌های اخیر نیز گفت: صادرات برق به کشور‌های اطراف دلیل قطع برق نیست، زیرا که ما در مجموع ۱۵۰۰ مگاوات برق صادر می‌کنیم که در برخی روز‌ها میزان صادرات ناچیز و یا حتی به صفر می‌رسد و ما هم درقراردادهایمان با عراق، افغانستان و پاکستان قید کرده‌ایم که اگر با کمبود برق در داخل مواجه شویم، صادرات را کاهش خواهیم داد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر