يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: «محمد جوادظریف» وزیر خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز با وزیر خارجه آمریکا جان کری دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه مذاکره امروز با جان کری در راستای...
کد خبر: ۹۰۰۲
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

فکرشهر: منابع دیپلماتیک اعلام کردند محمد جواد ظریف جمعه در پاریس با همتایان آمریکایی و فرانسوی خود درخصوص وضع گفتگوها درباره توافقنامه مربوط به برنامه هسته ای ایران ،گفتگو کردند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، یک منبع آمریکایی اعلام کرد ظریف و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که چهارشنبه به مدت شش ساعت در ژنو گفتگو کرده بودند در پاریس به مدت کمتر از یک ساعت گفتگو کردند.

به گفته یک منبع دیپلماتیک فرانسوی ، ظریف در ادامه با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود گفتگو کرد.

این تبادل نظرها در پایتخت فرانسه در حالی صورت می گیرد که گفتگوکنندگان دخیل در پرونده هسته ای ایران در ژنو گردهم آمده اند.

با جان کري درباره موانع موجود در مذاکرات گفتگو کردم     

«محمد جوادظریف» وزیر خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز با وزیر خارجه آمریکا جان کری دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه مذاکره امروز با جان کری در راستای مذاکرات در حال انجام ژنو می باشد گفت:تلاش می کنیم به مذاکرات کمک کنیم. 

وی افزود: درباره موانع رسیدن به تفاهم بحث کردیم و قرار شد همکارانمان گفتگو ها را ادامه دهند تا زمینه های جدیدی برای پیشرفت مذاکرات حاصل شود.

ظریف گفت:پس از پایان دیدارها در پاریس به ژنو باز خواهد گشت وتلفنی با وزرای خارجه گروه 5+1 مذاکره خواهم کرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون دیدارش با جان کری در پاریس گفت : با توجه به اینکه وزیر امور خارجه امریکا هم برای دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه به پاریس سفر کرده بود وی پیشنهاد داد تا مذاکراتی با ما در پاریس انجام شود.

لازم به یاداوری است مذاکرات و دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با لوران فابیوس وز یر امور خارجه فرانسه هم اغاز شده است.

همچنین ظریف پس از این دیدار با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار می کند؛ موضوع این دیدار نیز بررسی توسعه روابط دو جانبه ، بحران منطقه و بررسی موضوع هسته ای ایران اعلام شده است .

موگريني : مذاکرات ايران و 1+5 به موقع تکميل خواهد شد

 فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در بروکسل در بیانیه ای اعلام کرد مذاکرات شش قدرت جهان (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) و ایران درباره برنامه هسته ای تهران قرار است به موقع تکمیل شود.

موگرینی در بیانیه خود اعلام کرد :« ما بر تعهد قاطعانه خود بر تلاش برای یافتن راه حلی دیپلماتیک که نگرانی های بین المللی را درمورد ماهیت صرفا صلح آمیز مسئله هسته ای ایران مورد توجه قرار دهد تاکید می کنیم. مذاکرات بین ایران و قدرت های جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) باید در زمان توافق شده به نتیجه برسد.»

موگرینی با بیان اینکه این نشست بر تحولات منطقه ای متمرکز بود تاکید کرد روابط بین ایران و دیگر کشورهای منطقه از اهمیت زیادی برای ثبات منطقه ای برخوردار است.

وی همچنین از ایران خواست از « نفوذ قابل توجه » خود برای کمک به ثبات بیشتر در عراق استفاده کند و همچنین با حمایت از استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه ، در حل سیاسی بحران در این کشور مشارکت کند.

این مذاکرات در آستانه دور بعدی مذاکرات گروه پنج به اضافه یک با ایران انجام شد. دور جدید مذاکرات ایران و شش قدرت جهان قرار است 18 ژانویه در ژنو ازسر گرفته شود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در دور جدید مذاکرات حضور خواهد داشت. کاترین اشتون فرستاده ویژه اتحادیه اروپا نیز ریاست مذاکرات را به عهده خواهد داشت و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم سرپرستی هیئت آمریکایی را در دور جدید مذاکرات به عهده دارد.

ایران و شش قدرت جهان موفق نشدند ضرب الاجل 24 نوامبر را که برای پایان دادن به مناقشه موجود برسر برنامه هسته ای تهران تعیین کرده بودند ، محقق کنند. آنها سپس مذاکرات بین دو طرف را برای هفت ماه دیگر تمدید و اعلام کردند در این مدت برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای جامع تلاش خواهند کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر