سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۰۴۸۱
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۸

فکرشهر: آبزی پروری به عنوان بخشی مهم و اثرگذار در تولید، اشتغال، تامین مواد غذایی و درآمد زایی سهم قابل ملاحظه‌ای دارد که در سالیان اخیر در استان بوشهر بویژه شهرستان گناوه توجه خاصی به آن شده‌است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان بوشهر، سواحل و زمین‌های شوره زار غیر قابل کشاورزی است که بهره‌برداری بهینه از آنها در سال‌های اخیر با تدوین طرح‌ها و برنامه‌های متنوع در این مناطق عملیاتی شده‌است و راه‌اندازی طرح‌های پرورش میگو به عنوان یک صنعت با ارزش بالای اقتصادی - صادراتی و اشتغال‌زا، بخش از این طرح‌ها است که منجر به توسعه بیشتر این مناطق خواهد شد.

میگوی پرورشی استان بوشهر کیفیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل بخش کمی از تولید این استان در داخل کشور مصرف شده و بخش عمده آن به خارج از کشور که ارزآوری بالایی دارد، صادر می‌شود.

هر چند شهرستان گناوه به عنوان قطب گردشگری و تجارت دریایی استان بوشهر بویژه در زمینه کالاهای همراه ملوان شناخته می‌شود اما اینها تنها ظرفیت‌های این دیار نیست و قابلیت‌های مهم دیگری نیز در این شهرستان وجود دارد که آبزی پروری یکی از آنها است.

در مناطق ساحلی استان بوشهر بویژه شهرستان گناوه زمین‌های شور سالیان سال بدون اینکه بتوان استفاده بهینه‌ای از آن کرد، رها شده بود اما با تلاش و همت دولتمردان و مشارکت مردم احیا و به سمت آبزی پروری سوق یافت که پیامد احیای این زمین‌ها رونق تولید و ایجاد اشتغال است.

 اجرای ابر پروژه تولید میگوی پرورشی کشور در گناوه

در چندین سال اخیر سطح زیر کشت میگوی پرورش در استان بوشهر بویژه شهرستان گناوه افزایش یافت و باعث شد تا بخش زیادی از نیاز کشور از این محصول ارزآور تامین و به دیگر کشورها نیز صادر شود.

گناوه با دارابودن ۱۵۰ کیلومتر نوار مرزی ساحلی در زمینه طرح‌های توسعه آبزی پروری گام‌های خوبی برداشته و هم اینک با دارابودن سه سایت پرورش میگو به عنوان بزرگترین تولید کننده این آبزی در این استان  محسوب می‌شود علاوه بر این طرح‌های جدیدی نیز پیش بینی شده‌است.

احداث مجتمع  شهرک شیلاتی رودشور یکی از طرح‌های توسعه آبزی پروری در این شهرستان به عنوان بزرگ‌ترین طرح مهم اقتصادی و ابرپروژه تولید میگو در کشور به مساحت بیش از سه هزار هکتار در دست اجراست که فاز اول آن  مشتمل بر ۴۳ مزرعه  در شرف اتمام است و می‌تواند به پیشرفت و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی بومیان منطقه کمک شایانی کند.

با توجه به کاهش شدید ذخایر دریایی، توسعه و سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از این ذخائر ممکن نیست و جهان به سمت آبزی پروری و توسعه آن برای جایگزینی و تامین محصولات دریایی مورد استفاده و برآوردن نیاز و مصرف کشورها از این طریق پیش می‌رود، اجرای پروژه شهرک شیلاتی رود شور با حضور بخش خصوصی نشان می‌دهد اگر ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر در اختیار مردم قرار گیرد به طور یقین زمینه رونق بخشی به این ظرفیت‌ها فراهم می‌شود.

 این شهرک که بزرگ‌ترین سایت پرورش میگوی کشور است نمونه‌ای خوب و تمام عیار از تولید و رونق اقتصادی خواهد بود.

 یکی از ویژگی‌های این شهرک در شرایط اقتصادی کنونی، متعهد شدن خود سرمایه‌گذاران در هزینه‌های زیرساخت‌ها است.

                                                                                                            

تامین زمین پروژه شهرک شیلاتی رودشور توسط دولت 

فرماندارگناوه گفت: برای تسهیل در حل مشکل تامین زمین شهرک شیلاتی رودشور، دولت سه هزارو ۶۱۱ هکتار از اراضی ملی را در اختیار متقاضیان این طرح قرار داده‌است.

غلامرضا مهرجو افزود: این شهرستان به لحاظ دارا بودن ۱۵۰ کیلومتر مرز آبی، ظرفیت و مزیت‌های نسبی خوبی در بخش آبزی‌پروری دارد که توانسته در امر اشتغال پایدار و درآمدزایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید و با پیگیری و تلاش انجام شده، برنامه‌ها و تحرک‌های خیلی خوبی درصنعت آبزی پروری استان بوشهر بویژه این شهرستان با مشارکت بخش خصوصی که نویدبخش تولید و اشتغال پایدار است، صورت گرفته است.                                                                                                                             

استقبال سرمایه‌گذاران از آبزی پروری در گناوه

وی اظهارداشت: مراجعه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در زمینه آبزی پروری شهرستان گناوه می‌شود و متقاضیان آمادگی کامل دارند با گرفتن کمترین تسهیلات از سیستم بانکی در طرح‌هایی که به ایجاد اشتغال پایدار و تولید در منطقه کمک کند، مشارکت کنند. 

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اشتغال‌زایی فرایندی زمان‌بر و نیاز به ایجاد زمینه‌های مناسب دارد، طرح شهرک شیلاتی یکی از ظرفیت‌های عالی و قابلیتی خوب در این زمینه است که با همکاری بخش دولتی و خصوصی در شهرستان اجرایی شد.

فرماندارگناوه گفت: در راستای استفاده از ظرفیت‌های شهرستان تلاش گسترده‌ای داشته‌ایم تا ضمن شناسایی این ظرفیت‌ها فرصت را برای توسعه و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها فراهم کنیم.

نظارت مستمر مسئولان بر روند اجرای پروژه شهرک شیلاتی رودشور

وی ادامه داد: سایت در دست احداث پرورش میگو رودشور شمالی یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی مصوب شده در شهرستان گناوه است که با بهره‌برداری از آن کمک شایانی به اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد منطقه خواهد کرد.

مهرجو تصریح کرد: شهرستان گناوه دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه آبزی پروی است و باید از این ظرفیت‌ها برای بهبود اقتصاد منطقه و فعالیت‌های اقتصادی استفاده بهینه کرد.

وی گفت: از زمان آغاز اجرای  پروژه شهرک شیلاتی رودشور شمالی این شهرستان واقع در بخش ریگ، استاندار بوشهر و چند مقام کشوری بازدیدهای مکرری از نزدیک داشتند و بر رفع مشکلات و تسریع بر اتمام آن تاکید کردند.

فرماندارگناوه افزود: با همراهی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان آماده همکاری برای حل موانع و مشکلات بخش آبزی پروری در این شهرستان هستیم.

سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیاردتومانی در زیرساخت شهرک شیلاتی رودشور

مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه آبزی پروران سبز رود شور گفت: پروژه رودشور به عنوان بزرگترین شهرک شیلاتی کشور با همکاری و مشارکت بخش خصوصی زیر ساخت‌های مشاع آن رو به اتمام است و تا پایان مهر ماه امسال احتمال می‌رود به پایان برسد.

امان الله شجاعی افزود: تاکنون برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک شیلاتی رودشور بیش از  ۸۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده‌است.

وی با بیان اینکه اراضی این شهرک به ۵۳ قطعه تقسیم شده‌است، گفت: هر تولیدکننده برای آماده کردن زیرساخت‌ها مزرعه ۵۰هکتاری حدود ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند.

                                                                                                 

وی ادامه داد:  این میزان سرمایه‌گذاری برای  ایجاد ز یرساخت‌های مشترک است اما تجهیزات و سایر لوازم برای استخرهای پرورشی که به روش پرورش میگو به صورت نیمه متراکم است و پس از آماده شدن تمهیدات به صورت فوق متراکم خواهد بود بستگی به استفاده سرمایه گذاران از تجهیزات و ادوات، متفاوت خواهد بود.

شجاعی گفت: بیش از ۴۰ تولیدکننده در شهرک شیلاتی رودشور مشارکت دارند که بخشی از سرمایه‌گذاری درآن ازطریق تسهیلات اعتباری و بانکی خواهد بود.

شهرک رود شور میزان تولید میگوی پرورشی استان بوشهر را ۲ برابر خواهد کرد

مدیرعامل شرکت تعاونی آبزی پروری سبز رودشور، میزان تولید میگوی پرورشی را در استان بوشهر اکنون ۲۳ هزار تن در سال عنوان کرد و ادامه داد: با بهره‌برداری کامل از شهرک شیلاتی رودشور، تولید میگوی استان بوشهر در کل به ۲ برابر حجم کنونی افزایش خواهد یافت

وی  گفت: روش کنونی تولید در سایر سایت‌های پرورش میگوی استان بوشهر معمولی است اما روش کار در شهرک شیلاتی رودشور شمالی، نیمه متراکم و علمی‌تر و تولید در واحد سطح آن بسیار بیشتر است.

مدیرعامل شرکت تعاونی آبزی پروری سبز رودشور یادآورشد: در این شهرک ۵۳ قطعه مزرعه پیش بینی شده که ۲ قطعه آن کمتر از ۵۰ هکتار است.

شجاعی، به مجموع مشاعات مورد نظر در این پروژه اشاره کرد و گفت: مشاعات این پروژه شامل  ۱۸ کیلومتر کانال آبرسان، ۲۴ کیلومتر کانال زهکش، دو دستک با طول هرکدام بیش از ۸۰۰متر، دایک حفاظتی به طول حدود ۱۹کیلومتر، ۲۶ کیلومتر جاده بین مزارع با دو دستگاه پل بزرگ، کانال لایروبی ی برای گرفتن آب از دریا به صورت ثقلی و ۱۸ کیلومتر شبکه برق رسانی که از سیکل ترکیبی گناوه بصورت دایم و  داخل مزارع است.

برق رسانی به شهرک شیلاتی رود شور اقدام قابل تقدیر دولت

وی تصریح کرد: یکی از اقدام‌های مهم دولت در این پروژه که ارزش بالایی دارد و متقبل شده انجام دهد، برق رسانی به این شهرک است که جای تقدیر فراوان دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی آبزی پروری سبز رودشور افزود:  کار برق رسانی در ۲ جبهه در دست اجرا است که فاز اول آن تامین برق موقت از بندرریگ تا شهرک حدود ۱۶.۵  کیلومتر است.

وی بیان کرد:  برق رسانی داخلی مزارع نیز احتمال دارد تا مهرماه کامل شود، البته به دلیل اینکه کار برق رسانی را به طور مستقیم مدیریت شهرک پیگیری می‌کند، مسئولیت انجام آن و زمان پایان کار با آنها است.

شجاعی افزود: برق دائم  این شهرک باید از سیکل ترکیبی گناوه تامین شود که هم اینک ۲ مشاور زیر نظر شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر مشغول مطالعه آن هستند.

اشتغال‌زایی برای ۲۵۰۰ نفر 

رئیس شیلات گناوه گفت: به منظور انجام مطالعات تفصیلی و شناسایی و بررسی اولیه  پروژه شهرک شیلاتی رودشور، با شرکت توسعه آبزی پروران با مهندسین مشاور پی آب توین که از تجربه طولانی و مفیدی برخوردار است ، قراردادی به مبلغ اولیه ۵۷۱ میلیارد میلیون تومان منعقد شد.

سهراب  ملایی افزود: عملیات اجرایی راه‌های دسترسی در ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ آغاز شد و باتوجه به درخواست‌های اداره کل شیلات و جهادکشاورزی استان بوشهر و با درنظرگرفتن بازدید هیات دولت در اسفند ۹۷، شرکت مجری برای تسریع در اجرای عملیات، اقدام به اجاره ماشین آلات و مصالح موردنیاز  از معادن بخش شبانکاره و برازجان کرد.

                                                                                                                                   

وی به مشخصات جاده دسترسی و سایت دستک اشاره کرد و گفت: این جاده به طول سه هزار ۷۱۰ متر با هزینه تمام شده یک میلیارد ۳۸۹ میلیون تومان در دست انجام است.

رئیس شیلات گناوه افزود: بخشی از خاکبرداری و کانال کنی این طرح نیز که از مرداد ۹۸ آغاز و آذر ۹۹  براساس برآورد اولیه مشاور با ۴۰ میلیارد ۴۷۳ میلیون تومان به پایان رسید.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه تامین آب باکیفیت و کمیت مناسب برای تولید میگوی پرورشی اجتناب ناپذیر بود و ازسویی محدوده آبگیری در مجاورت دریا و منطقه احداث پروژه دستخوش فرسایش ناشی از جریان‌ها و امواج دریایی و یا امکان رسوب گذاری کانال آبگیر نیز از تهدیدات پروژه است، گزینه های مختلف نحوه آبگیری توسط مشاور طرح مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت بهترین گزینه برای آبگیری مزارع پرورش میگو در منطقه رودشور استفاده از دستک‌های آبگیر با مصالح سنگی انتخاب و اجرایی شد.

ملایی گفت: عملیات ساخت موج شکن این پروژه از دی ۹۸ با اعتبار اولیه ۳۶ میلیارد ۱۷۸ میلیون تومان آغاز شد و در مراحل پایانی است.

وی افزود: عملیات لایروبی پیس از اجرای موج شکن برای آبگیری کانال آب رسان و رسیدن به تراز ۱.۵  بین دستک شمالی و جنوبی در عرض ۳۰ متر طبق برنامه زمان بندی شده در دست اجرا است.

رئیس شیلات گناوه  ظرفیت جمع کل زیرساخت‌های مشترک با سرمایه‌گذای مستقیم بخش خصوصی را در احداث شهرک شیلاتی رودشور شمالی ۵۱۶ میلیارد و ۵۵۶ میلیون تومان اعلام کرد.

ملایی گفت: با بهره‌برداری کامل از این پروژه برای یکهزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای یکهزار نفر نیز بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

                                                                                                    

بخشدار ریگ گفت: دولت تدبیر و امید در ارائه خدمات و زیرساخت‌های متنوع به ساکنان روستاها با هدف توانمندسازی و افزایش سطح رفاه روستائیان بر پیگیری و اجرای طرح پرورش و تولید ماهی در استخرهای آبی تاکید کرده‌است.

محمدحسن بازویی افزود: مجتمع شیلاتی رودشور شمالی نقش بسزایی در اشتغال‌زایی پایدار برای روستائیان  در پی دارد.

شروع واگذاری زمین های شهرک شیلاتی رودشور گناوه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در پایان سال ۱۳۹۷ هیات امنا و سپس شرکت تعاونی توسعه آبز ی پروران سبز ثبت و هیات مدیره آن مشخص شد.

اولین عملیات اجرایی این پروژه با شروع جاده اصلی از محور بوشهر تا دستک‌ها در فروردین ۱۳۹۸ باحضور حجت الاسلام دکتر روحانی رئیس جمهوری  در استان بوشهر آغاز شد و در مدت چهار ماه به پایان رسید.

همزمان برنامه شروع کانال‌های آبرسان، زهکشی در دستور کار هیات مدیره قرار گرفت که پس از ۲ ماه امکان سنحی، ارزیابی و توان اجرایی پیمانکاران براساس کارشناسی انجام شده بحث و بررسی شد و شرکت امیدرهساز اران با توان اجرایی و داشتن ۳۰ دستگاه بیل مکانیکی انتخاب و زیرنظر مدیریت  فنی این شرکت در اول مرداد ۱۳۹۸ فعالیت خود را شروع کرد.

حجم خاکی کانال‌های دردست اجرا چهار میلیون و ۶۵۰ هزار مترمکعب است که چهار میلیون و ۵۰۰ هزارمترمعکب آن (۹۸ درصد) در آبان ۱۳۹۹  اجرایی شده‌است.

عمق کانال‌های آب رسان در همه  طول کانال‌ها ۱.۵ متر بدین صورت است که در اکثر زمان‌ها حداقل ۲.۳۰ متر آب در این کانالها موجود خواهد بود و در جزر  کامل در انتهای کانال آبرسان حدود یک و نیم متر آب وجود خواهد داشت که برای همه صاحبان مزارع قابل استفاده خواهد بود و طراحی این کانال‌هابه گونه‌ای است که در هیچ زمانی هیچ کدام از مزارع با کمبود آب دریا مواجه نخواهد شد

این طرح برای تولید نیمه متراکم طراحی شده‌است و می‌تواند معادل تمامی سایت های موجود در استان بوشهر تولید داشته باشد و با بهره برداری کامل و به صورت نیمه متراکم از این سایت تولید میگوی پرورشی استان بوشهر در مجموع ۲ برابر خواهد شد.

باتوجه به اینکه در این پروژه ، آبگیری به صورت مستقیم از دریا انجام می‌شود، برا ی حفاظت از کانال های اصلی آبرسان دو دستک سنگی رسوب گیر نیاز بود که از دی ماه ۹۸ عملیات ساخت آن آغاز و شاخه و جنوبی هر کدام به طول بیش از ۸۰۰ متر اجرا شد.

هم اکنون در شهرستان گناوه سه سایت پرورش میگوی روحله، بندر ریگ و رودشور فعال است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر