شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۱۳۸۴
شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱

فکرشهر: مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: توسعه سردخانه‌های نگهداری خرما باعث شده این محصول به موقع به بازار عرضه شود.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، مصطفی قلی پور با اشاره به اینکه استان بوشهر رتبه نخست صنایع بسته بندی خرما را در کشور دارد، بیان کرد: ۸۷ واحد بسته بندی و فرآوری خرما در این استان با ظرفیت ۸۷ هزار تن وجود دارد که بیشتر این واحد‌ها در مناطق خرماخیز استان مانند شهرستان‌های دشتستان و تنگستان هستند.

او ادامه داد: ۶۵ هزار و ۵۰۰ تن سردخانه نیز برای نگهداری خرما در استان داریم که در کنار واحد‌های بسته بندی یا گاه به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در سال‌های گذشته با کمبود شدید سردخانه رو به رو بودیم به طوری که سال ۹۲ فقط به ظرفیت ۱۵ هزار تن سردخانه در استان وجود داشت، اما اکنون این میزان با حمایت‌های صورت گرفته مانند پرداخت تسهیلات روستایی با بهره کم، بیش از چهار برابر شده و توانسته به عرضه به موقع محصول و معیشت کشاورزان کمک کند.

قلی پور عنوان کرد: نگهداری خرما در سردخانه باعث حفظ کیفیت محصول، کاهش ضایعات و عرضه محصول با توجه به نیاز بازارمی‌شود. از سوی دیگر در سال‌های گذشته که سردخانه نبود اگر رکودی در بازار رخ می‌داد، دولت مجبور به خرید تضمینی یا توافقی محصول از کشاورزان بود که اکنون این بار مالی هم از دوش دولت برداشته شده است و محصول زمانی که بازار دارد عرضه می‌شود.

او بیان کرد: با توجه به تولید سالانه بیش از ۱۶۰ هزار تن خرما در استان، نیاز است که سردخانه‌ها توسعه یابند و خوب است که واحد‌های بسته بندی خرما برای حفظ کیفیت محصول سردخانه ایجاد کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر همچنین به صاحبان این واحد‌ها توصیه کرد به سمت تولید فرآورده‌های جانبی خرما و بسته بندی نوین و پیشرفته بروند تا در بازار خرما حرفی برای گفتن داشته باشند و برندسازی را مد نظر قرار دهند تا بتوانند محصولشان را در فروشگاه‌های زنجیره‎ای عرضه کنند.

قلی پور با اشاره به ثبت نشان جغرافیایی خرمای کبکاب و زاهدی استان بوشهر، از صاحبان واحد‌های بسته بندی خرما خواست در بسته‌بندی‌ها به این نشان توجه کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر