جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۲۳۴۹
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

فکرشهر: بی‌آبی در این گرمای سوزان تابستان مردم شهرستان دشتستان را کلافه کرده است و انتظار دارند مسئولان عزمی جدی برای رفع مشکل آب داشته باشند.

به گزارش فکرشهر از مهر، دشتستان به عنوان بزرگترین شهرستان استان بوشهر این روزها با مشکلات فراوانی در حوزه آب روبرو است و بسیاری از مردم این شهرستان از کمیت و کیفیت آب ناراضی هستند.

هرچند مشکل کم‌آبی در نقاط مختلف کشور وجود دارد و کاهش بارش‌ها مشکلات را افزایش داده است ولی در برخی از مناطق شهرستان دشتستان، این روزها کم‌آبی تبدیل به بی‌آبی شده است.

سال‌ها است که مسئولان استان بوشهر وعده داده‌اند که مشکلات آب را حل می‌کنند و می‌گویند که سال آینده مشکلی نخواهیم داشت ولی هر سال این مشکلات تکرار می‌شود و باز هم برای سال بعد وعده می‌دهند.

استان بوشهر وابستگی شدیدی به منابع آبی استان‌های همسایه دارد و حدود ۸۵ درصد از آب شرب مصرفی در استان بوشهر از طریق استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد با خط انتقال طولانی به مردم می‌رسد.

در بین شهرستان‌های مختلف استان بوشهر، دشتستان یکی از مناطقی است که همواره بیشترین مشکلات را داشته است و در هنگام بروز کمبود آب، بیشترین بحران و تنش‌ها نصیب این شهرستان می‌شود.

۴۰ روز است که آب نداریم

یکی از شهروندان آب‌پخشی در ارتباط با مشکل آب خود می‌گوید: بیش از ۴۰ روز است که ما در انتهای یک خط آبرسانی نتوانستیم و نمی‌توانیم قطره‌ای آب استفاده کنیم.

حقیقی اضافه کرد: هفته‌های قبل با هوا گیری پمپ و کنتور و زحمات فراوان یک منبع کوچک را آب گیری کردیم ولی این روزها در حالی که نوبت آبگیری محله ما است نتوانستیم یک قطره آب هم بگیریم.

وی تاکید کرد: بارها و بارها مشکل خود را به مسئولان اداره آب و دیگر مسئولان گفته‌ایم ولی تاکنون مشکل حل نشده است و در این گرمای سوزان تابستان از بی‌آبی در عذاب هستیم.

آب بی‌کیفیت هم ندارم

یکی از اهالی روستای برمک دشتستان به خبرنگار مهر گفت: سال‌ها است که از داشتن آب با کیفیت در عذاب هستیم و این روزها همین آب بی‌کیفیت را هم نداریم.

برامکی اضافه کرد: هر زمانی که کم‌آبی پیش می‌آید اولین نقطه‌ای که خود را نشان می‌دهد روستای برمک است و اهالی این روستا از داشتن آب مورد نیاز خود محروم می‌شوند.

وی تاکید کرد: طی دو هفته اخیر یک قطره آب هم نتوانسته‌ایم دریافت کنیم و آب مورد نیاز خود را از تانکرهای آبرسانی می‌خریم.

وی تاکید کرد: این وضعیت شایسته این مردم نیست و انتظار می‌رود مسئولان عزمی جدی برای رفع مشکل بی‌ابی در روستای برمک داشته باشند.

از شهر برازجان به عنوان مرکز شهرستان گرفته تا سایر شهرها و روستاهای این شهرستان، مردم به طریقی با مشکل کم‌آبی و یا کیفیت پایین آب روبرو هستند.

لزوم تأمین آب پایدار در دشتستان

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار داشت: ۷۵ درصد از آب مصرفی در شهرستان دشتستان وارداتی است و باید به دنبال تأمین آب پایدار در شهرستان دشتستان باشیم.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: کارهایی باید طی سال‌های گذشته صورت می‌گرفت تا امروز شاهد این وضعیت آبی نباشیم و حالا هم باید اقداماتی را انجام دهیم که سال‌های آینده شاهد تکرار این مشکلات نباشیم.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم در دشتستان می‌تواند تکمیل سد دالکی باشد که متأسفانه دولت عزمی جدی برای تکمیل این سد نداشته است؛ این در حالی است که این سد مهمترین پروژه عمرانی استان است.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای تکمیل سد دالکی پیگیری زیادی داشته‌ایم و پیمانکار را که قرارگاه خاتم است تشویق و ترغیب به ادامه پروژه کردیم و در حالی که دولت اعتبارات و مطالبات آنها نمی‌دهد شاهد اجرای پروژه هستیم.

وی با اشاره به اینکه با تمام وجود برای تکمیل سد دالکی تلاش می‌کنیم افزود: سد دالکی هم‌اکنون ۳۵ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم با این روند طی سه سال آینده شاهد تکمیل و بهره‌برداری از آن باشیم.

رضایی با اشاره به اینکه استان بوشهر ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس دارد، بیان کرد: توسعه تأسیسات آب‌شیرین‌کن یکی از مهمترین راهکارها برای دستیابی به منابع آب پایدار برای دشتستان است که باید تأسیسات اختصاصی برای دشتستان ساخته شود.

توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان بوشهر بخش عمده آب مصرفی از همسایگان تأمین می‌شود و در تلاش برای تأمین آب پایدار در استان هستیم.

عبدالحمید حمزه‌پور با اشاره به برخی از مشکلات مردم در نقاط مختلف استان از جمله دشتستان بیان کرد: تلاش ما توزیع عادلانه آب در نقاط مختلف استان است و در برخی نقاط که آبرسانی مشکل دارد، آبرسانی سیار انجام می‌شود.

وی از تأمین ۱۰ درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از آب‌شیرین‌کن‌ها خبر داد و افزود: آب‌شیرین‌کن‌ها به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در نقاط شهری و روستایی استان بوشهر در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بیش از هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آب‌شیرین‌کن استان صورت گرفته که برخی این پروژه‌ها تا پایان فصل تابستان وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

لزوم مدیریت مصرف آب

وی فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب برای جلوگیری از بحران و تنش را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: برای گذر از تابستان گرم در شرایط کرونایی صرفه‌جویی باید در دستور کار همگان قرار بگیرد.

حمزه‌پور گفت: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی استان بوشهر از مشترکان آب در شهرها و روستاهای استان تقاضا می‌شود با هدف کمک به روند درمان بیماران کرونایی در قرنطینه و تأمین آب پایدار با نگرش و نگاهی نو به مصرف آب توجه کنند.

وی ادامه داد: آب تولیدی تنها برای مصرف مردم در شهرها و روستاها است و آبیاری درختان و تأمین آب دام از طریق شبکه آبرسانی جایز نیست و با استفاده کنندگان غیرمجاز آب شرب برخورد می‌شود.

نظرات بینندگان
صادقی
|
-
|
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
سلام

بی صاحاب بودن اب دسشتستون و رمضانی بهتر از ای نویمو/
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر