پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۲۹۴۹
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

فکرشهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طرح نخلستان تاکنون در سطح ۲ هزار و ۷۰ هکتار از نخیلات این استان اجرا شده که فاز نخست آن تا پایان کار دولت دوازدهم به بهره‎‌برداری می‌رسد.

به گزارش فکرشهر، محمدتقی منوچهری روز سه‎‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در اجرای طرح احیا نخلستان‌‏های استان بوشهر مطالعات این طرح تاکنون در سطح ۲۰ هزار هکتار از نخیلات این استان به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: در قالب طرح نخلستان علاوه بر اصلاح زیرساخت ها و احیای باغ‌های قدیمی، جایگزینی واریته‌های تجاری نیز انجام خواهد شد.

منوچهری اظهار داشت: تغییر شیوه آبیاری نخیلات از سنتی به تحت فشار  از جمله دستاوردهای مهم طرح نخلستان است که مهمترین مشکل اساسی و تاریخی آبیاری نخیلات زیر پوشش شبکه آبیاری، برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر سالانه ۱۶۰ هزار تن تولید انواع خرما دارد، افزود: با توجه به ظرفیت خوب ایجاد شده در صنایع تبدیلی و سردخانه‌‎های موردنیاز خرما، این ظرفیت کمک می‎‌کند تا صادرات خرمای استان بوشهر برای سال‌‎های آینده رونق بیشتری بگیرد.

منوچهری اظهار داشت: ظرفیت سردخانه‌ای استان بوشهر با افزایش حدود ۲ برابری  به ۱۱۵ هزار تن رسیده که این ظرفیتی ارزشمند برای نگهداری خرمای این استان است.

وی افزود: در بخش شیلات بویژه پرورش میگو اکنون ظرفیت تولید استان بوشهر ۲۵ هزار تن است که امکان افزایش این میزان تا ظرفیت ۱۰۰ هزار تن وجود دارد.

منوچهری اظهار داشت: با اقدام‌‏های صورت گرفته در چند سال اخیر در این بخش سطح اراضی پرورش میگوی استان بوشهر از ۶ هزار به ۱۲ هزار هکتار افزایش خواهد یافت که این رویکرد نوید بخش ۲ برابر شدن تولید میگوی پرورشی در استان است.

وی گفت: با توجه به استقرار شهرک‌‏های پرورش میگو بوشهر در جوار منطقه آزاد صنعتی این امید وجود دارد که روی ظرفیت صادرات میگوی استان بوشهر به صورت ویژه کار شود.

منوچهری اظهار کرد: در حوزه سبزی و صیفی و محصولات خارج از فصل استان بوشهر حدود ۹۰۰ هزار تن تولید محصول دارد که در زمان حاضر بخش عمده آن صادر می‎‌شود.

وی افزود: همچنین استان بوشهر بیش از ۴۳۰ هکتار گلخانه فعال دارد که نزدیک به ۹۰ هزار تن محصول صادراتی در این گلخانه‌ها تولید می‎‌‏شود.

منوچهری افزود: بخش عمده این تولیدات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‎‌شود که با راه‌‎اندازی منطقه آزاد بوشهر ظرفیت مناسبی برای توسعه ظرفیت گلخانه و صادرات محصولات آن فراهم خواهد شد.

وی عنوان کرد: امیدواریم با راه‌‎اندازی منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر از ظرفیت‏‌های موجود بخش کشاورزی استان بوشهر با ایجاد ظرفیت های جدید نهایت استفاده صورت گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر