دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
تحلیل القدس العربی از اظهارات بایدن؛
فکرشهر: القدس العربی در مطلبی به قلم محمد كريشان نوشت: سخنان رئیس جمهور آمریکا در مورد افغانستان، اهمیت زیادی دارد، نه فقط به این دلیل که به حادثه مهم ورود طالبان به کابل و فرار اشرف غنی اشاره داشت، بلکه از این جهت که به صراحت تفکر جو بایدن در مورد منطقه ما را نشان داد...
کد خبر: ۹۴۷۸۹
جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

فکرشهر: القدس العربی در مطلبی به قلم محمد كريشان نوشت: سخنان رئیس جمهور آمریکا در مورد افغانستان، اهمیت زیادی دارد، نه فقط به این دلیل که به حادثه مهم ورود طالبان به کابل و فرار اشرف غنی اشاره داشت، بلکه از این جهت که به صراحت تفکر جو بایدن در مورد منطقه ما را نشان داد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: بایدن صحبت جدیدی نداشت، اما واقعا مهم است که به وضوحِ سخنان او بعنوان بالاترین مقام آمریکا توجه شود. بایدن گفت مصلحت ملی کشورش در افغانستان همواره حول محور جلوگیری از حمله تروریستی به ایالات متحده بوده و هدف آمریکا هیچ گاه تشکیل یک دولت در افغانستان نبوده؛ بدین معنا، آمریکا تنها برای دفاع از منافع مستقیم خود وارد افغانستان شده است. همانطور که واشنگتن قصد تشکیل یک دولت ضعیف در افغانستان را نداشته است.

این صحبتهای بایدن در حالی است که ایالات متحده برای تغییر وجهه افغانستان بعنوان یک دولت دموکرات و همچنین تقویت ارتش و نیروهای امنیتی این کشور، هزینه های زیادی کرده، که سیطره طالبان بر افغانستان نشان داد تمام تلاش های آمریکا بی نتیجه بوده و بر باد رفته است.

اولین طرفی که باید صحبتهای بایدن را در نظر داشته باشد، حاکمان دولتی مثل عراق هستند که باید بار دیگر درک کنند آمریکا برای نجات آنها از دیکتاتوری صدام حسین و برقراری دموکراسی وارد این کشور عربی نشد، بلکه هدف آن محاسبات خاص خودش بود.

بایدن در ضمن سخنان خود در قالب استفهام انکاری گفت: از من می خواهید نسل دیگری از فرزندان آمریکا را برای مبارزه به افغانستان بفرستم در حالی که خود سربازان افغان چنین نکردند؟

این بخش از اظهارات بایدن پیام محکمی برای طرفهایی است که تصور می کنند آمریکایی ها به نیابت از آنها و بخاطر خدا مبارزه می کنند. عراق و سوریه باید این پیام رئیس جمهور آمریکا را دریافت کنند و بدانند نیروهای آمریکایی تنها به دنبال چاههای نفت آنها هستند و شکنجه هزاران نفر از ملت سوریه و بمباران مرگ بر سر آنها هیچ اهمیتی برای آمریکا ندارد.

به گفته بایدن، دولت افغانستان زودتر از آنچه پیش بینی می شد سقوط کرده و ایالات متحده تمام تلاش خود را برای حمایت از این دولت نموده، وی تصریح کرد: «ما هر فرصتی را برای تعیین آینده به آنها دادیم، اما نمی توانیم اراده مبارزه بخاطر آینده شان را هم به آنها اعطا کنیم».

بدین معنا، اگر روزی موازنه نیروها در عراق به شکلی دراماتیک تغییر کند و طرف مسلحی وارد مبارزه با دولت عراق شود، احتمالا یک مسئول آمریکایی شبیه حرف بایدن را تکرار میکند، ولو اینکه طرف مسلح، داعش یا القاعده باشد. درست است که واشنگتن در گذشته با این دو گروه جنگیده، اما چه کسی می تواند تضمین کند که آمریکا در محاسبات قبلی خود تجدید نظر نکند؟ همانطور که در مورد طالبان چنین کرد.

به گفته بایدن، دو رقیب واقعی راهبردی آمریکا، چین و روسیه هستند، که تمایل دارند ایالات متحده میلیاردها دلار خود را صرف تامین استقرار و ارامش در افغانستان کند. به این ترتیب، نمی توان تصمیم آمریکا در مورد خروج از افغانستان را از محاسبات آن در مورد رقبای بین المللی اش دور کرد.

بایدن گفت که کشورش به بالا بردن صدای خود در مورد حقوق اساسی ملت افغانستان، زنان و جوانان، ادامه می دهد، همچنانکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد این کشور دولتی که به رهبری طالبان در افغانستان روی کار آید را به رسمیت نمی شناسد، مگر اینکه این دولت به حقوق زنان احترام بگذارد و شرط واشنگتن برای تعامل با دولت آینده افغانستان، حفظ حقوق اساسی ملت افغان است.

در اینجا ناگزیر باید به این مساله اشاره کنیم که آیا واشنگتن پیش از این در مورد دولتهای دیگری در جهان چنین قاعده ای را رعایت کرده تا بتوانیم صحبتهایش در مورد افغانستان را باور کنیم؟ پاسخ واضح است: نه. و فایده ای ندارد که مثالهای بی شماری در این باره را ذکر کنیم، چرا که این مثالها- که به طور مشخص در منطقه خاورمیانه هم بوده اند- در ایستگاههای مختلفی از تاریخ مطرح بوده اند؛ اما با گذشت زمان به فراموشی سپرده شده اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر