جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس تفاهم نامه میان وزرات نیرو و جهاد کشاورزی شش هزار و 500 هکتار از نخیلات این استان دربرنامه تغییر شیوه آبیاری از غرقابی و استخری به تحت فشار قرار گرفته است.به گزارش فکرشهر از ایرنا، محمد تقی منوچهری روزچهارشنبه درجمع خبرنگاران افزود: بخشی از نخیلات شهرستان دشتستان که زیرشبکه آبیاری سد رییسعلی دلواری و نخلستان های تنگستان زیر شبکه آبیاری رودخانه باهوش اهرم قرار دارند، مشمول این طرح می شوند.
کد خبر: ۹۴۸۱
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱

فکرشهر: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس تفاهم نامه میان وزرات نیرو و جهاد کشاورزی شش هزار و 500 هکتار از نخیلات این استان دربرنامه تغییر شیوه آبیاری از غرقابی و استخری به تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، محمد تقی منوچهری روزچهارشنبه درجمع خبرنگاران افزود: بخشی از نخیلات شهرستان دشتستان که زیرشبکه آبیاری سد رییسعلی دلواری و نخلستان های تنگستان زیر شبکه آبیاری رودخانه باهوش اهرم قرار دارند، مشمول این طرح می شوند.

وی اضافه کرد: هم اکنون 170 هکتار از این مجموعه نخیلات مطالعه شده و به عنوان پایلوت زیرپوشش طرح تغییر شیوه آبیاری قرار می گیرند و مطالعات مابقی نخیلات نیز در دستور کار است.

منوچهری بیان کرد: در شیوه آبیاری غرقابی و استخری نخیلات دو تا سه بار در سال آبیاری می شوند ولی براساس این تفاهم نامه با تغییر شیوه آبیاری و استفاده ازسیستم تحت فشار، نخلستانها هر سه روز یک بار آبیاری می شوند.

وی یادآور شد: هم اکنون در شیوه غرقابی و استخری برای دو تا سه بار در سال 21هزار مترمکعب آب در هکتار نخیلات استان بوشهر مصرف می شود ولی در آبیاری تحت فشار نخیلات هر سه روز یکبار و درمجموع به میزان 12هزار مترمکعب برای هر هکتار آبیاری می شوند.

منوچهری گفت: صرفه جویی درمصرف آب، افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصول از مزایای تغییر شیوه آبیاری نخیلات است.

منوچهری اضافه کرد: استان بوشهر با 38هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات و تولید سالانه 165هزار تن خرما دومین تولید کننده این محصول در کشور است.

وی اظهار کرد: پارسال 12هزار تن خرمای استان بوشهر به کشورهای آسیای میانه، روسیه و کشورهای عربی صادر شده است.

منوچهری گفت: همچنین در سال گذشته هشت هزار تن از خرمای باغداران استان که روی دستشان مانده بود با 100 میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت با نرخ تضمینی خریداری شد.

وی یادآور شد: امسال تاکنون بازار خرما در استان بوشهر مناسب است و نخلداران باید با بسته بندی مناسب محصول خود را بفروشند و منتظر گران شدن محصول نباشند.

منوچهری ادامه داد: استان بوشهر دربخش صنایع تبدیلی و تکمیلی با سرمایه گذاری 270 میلیارد ریال اعتبار برای 58 واحد با ظرفیت 72هزار تن امکان فرآوری و بسته بندی مناسب محصول خرما را دارد که نخلداران باید از این ظرفیت بخوبی استفاده کنند. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر