جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۵۸۷۱
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

فکرشهر: کاروان نفت‌کش‌های کویتی در ۱۴ شهریور اقدام به عبور از تنگه هرمز کردند که به دلیل وضعیت شکننده ناشی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، کاروان مذکور توسط ناوچه‌های ایرانی تحت تعقیب قرار گرفتند و در مقابل نیز کشتی‌های بیشتری از طرف آمریکا به منطقه اعزام شدند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا،  روز ۱۴ شهریور ماه سال ۱۳۶۶ بود که هواپیماهای عراق به حریم هوایی شهرهای اسلام‌آباد ‌غرب، اهواز، سرپل‌ذهاب و حمله به پادگان ابوذر حمله کردند، به دنبال آن سفیران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت خواستار اقدام فوری این شورا جهت اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از حملات موشکی شدند.

در همین روز سفیر عراق در بحرین طی اظهار نظری مدعی شد « ایران می‌خواهد از نام‌ بردن کشوری که موشک کرم ابریشم را تحویل داده ، خودداری کند. » پیرو صحبت‌های سفیر عراق، سخن‌گوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد « ما نمی‌توانیم کشوری که موشک‌های کرم ابریشم را در اختیار ایران قرار داده، شناسایی کنیم .»

کاروان نفت‌کش‌های کویتی در ۱۴ شهریور اقدام به عبور از تنگه هرمز کردند که به دلیل وضعیت شکننده ناشی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، کاروان مذکور توسط  ناوچه‌های ایرانی تحت تعقیب قرار گرفتند و در مقابل نیز کشتی‌های بیشتری از طرف آمریکا به منطقه اعزام شدند.

به دنبال این تحرکات در منطقه خلیج فارس، نخست‌وزیر وقت ایتالیا نیز طی بیانیه‌ای از اعزام ناوگان جنگی این کشور به منطقه خبر داد و در توضیح این اقدام تاکید کرد « تغییرات عمیقی در وضعیت منطقه به‌وجود آمده، لذا ما به اعزام ناوگان جنگی به خلیج‌فارس اقدام کردیم .» با اعلام این خبر، انگلستان از تصمیم ایتالیا مبنی بر اعزام ناوگان جنگی به منطقه خلیج فارس استقبال کرد.

گفتنی است تجاوز هواپیماهای عراق به حریم هوایی شهرهای اسلام‌آباد ‌غرب ، اهواز و سرپل‌ذهاب و حمله به پادگان ابوذر و حضور ناوها و کشتی‌های آمریکا و ایتالیا در منطقه در شرایطی صورت گرفت که حدود دو ماه پیش از این، یعنی در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۶۶ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل به منظور پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق صادر شد و طرف عراقی با پذیرش آن، خود را متعهد به اجرای قطعنامه کرده بود.​​​​​​​

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر