جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۴۰۱
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۲

فکرشهر: مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر می‌گوید: خانم های باردار ۱۸ سال به بالا پس از پایان هفته دوازدهم بارداری می‌توانند واکسن کرونا بزنند.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداوسیما، دکتر طیبه احمد زاده بیان کرد: خانم‌های باردار باید به مرکز بهداشتی درمانی یا همان مرکز خدمات جامع سلامت محله خودشان مراجعه و تقاضای خود را برای دریافت واکسن با مراقب بهداشتی مطرح و بعد از تکمیل فرم و دادن رضایت بر اساس مشخص شدن تاریخ و ساعت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی افزود: در دوران بارداری واکسن سینوفارم که مطالعات بیشتری بر روی آن انجام شده تزریق می‌شود و واکسن آسترازنیکا هم در صورت تمایل مادر در کمیته دانشگاهی مطرح و در صورت تایید، تزریق انجام خواهد شد.

مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: متاسفانه پوشش واکسیناسیون برای  خانم‌های باردار به دلیل ترسی که دارند پایین است و ما نگران این موضوع هستیم، چون احتمال ابتلا به کرونا در خانم‌های باردار مانند دیگران است و در صورت ابتلا وخامت حال عمومی بدتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: احتمال مرگ و میر در زنان باردار نیز بسیار بیشتر از دیگر زنان است و به همین دلیل از سوی وزارت بهداشت توصیه بر واکسیناسیون خانم های باردار است.

احمد زاده عنوان کرد: خانم‌هایی که در دوران شیر دهی هستند از ۴۲ روز بعد از زایمان تا پایان دو سالگی کودک می‌توانند واکسن سینوفارم و آسترازنیکا را دریافت کنند.

وی گفت: خانم‌هایی که در سن باروری هستند بر اساس اعلام نظر وزارت بهداشت نیازی به انجام تست بارداری قبل از واکسیناسیون ندارند و اگر چنانچه متوجه شدند بعد از تزریق دوز اول باردار هستند، تزریق دوز دوم را به بعد از هفته دوازدهم موکول کنند.

مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر افزود: خانم های باردار بعد از گرفتن مجوز از مراکز بهداشتی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند ولی دقت کنند در هنگام تزریق واکسن هیچ‌گونه علائمی از احتمال ابتلا به کرونا نداشته باشند.

وی تاکید کرد: هر گونه تغییر در حال عمومی مادر مانند سرگیجه، تهوع، علائم گوارشی، افت فشار خون، سرفه و آبریزش بینی و گلو درد موجب ممنوعیت تزریق واکسن می‌شود.

احمد زاده بیان کرد: اگر خانم بارداری بعد از انجام واکسیناسیون علائم بروز بیماری کرونا مانند مشکلات تنفسی و گوارشی را مشاهده کرد باید در سریع‌ترین زمان ممکن به مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده یا با شماره تلفن ۴۰۳۰ با کد ۴ تماس بگیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر