شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کارشناس سالمندان دانشگاه پزشکی بوشهر:
کد خبر: ۹۷۶۳۲
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

فکرشهر: کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تغییرات زندگی مدرن زنگ خطر برای افراد سالخورده هر خانواده محسوب می‌شود چون سالمندان را وارد فازی از ایزوله و یا تنهایی خواهد کرد.

به گزارش فکرشهر، صدف جفره روز شنبه به مناسب ۹ مهرماه مصادف با یکم اکتبر "روز جهانی سالمند" به رسانه‌ها اعلام کرد: حرکت زندگی بشر به سوی مدرنیته و تغییر در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منجر به تغییر در شکل و اندازه هر خانواده شده است به نحوی که تعداد فرزندان کم و خانواده‌های چندنسلی و گسترده به خانواده‌های هسته‌ای و جدا از هم تبدیل شده‌است.

وی بیان کرد: بنابراین وجود این شرایط بیش از گذشته یک زنگ خطر برای افراد سالخورده هر خانواده به شمار می‌رود چون سالمندان را وارد فازی از ایزوله و یا تنهایی خواهد کرد.

جفره اضافه کرد: از طرفی قرنطینه و جداسازی افراد سالمند در شرایط کرونایی و سایر مشکلات این دوره سنی همگی منجر به تهدید سلامت روان این افراد می‌شود و بی علت نیست که شعار امسال روز جهانی سالمند "بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال " در نظر گرفته شده‌است.

وی افزود: معطوف شدن نگاه‌ها به افراد سالمند در اپیدمی کرونا و افزایش جمعیت این گروه سنی در جهان و ایران، فرصت مناسبی است که در زمینه فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو در این افراد، بازنگری‌های لازم انجام شود.

جفره تاکید کرد: زمان آن رسیده که باور کنیم با بهرمندی از فناوری‌های دیجیتال و فضای اینترنت می‌توان بهبود سطح سلامتی، افزایش امید به زندگی و میانگین طول عمر بشر در سراسر دنیا را به ارمغان آرود.

کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: یافته‌های مطالعات نشان داده‌اند که با وجود افزایش ضریب نفوذ استفاده از ابزارهای دیجیتالی در میان گروه‌های سنی مختلف اما این رشد برای گروه‌های سنی بالا، بسیار محدود است به نحوی که به طور مثال ضریب استفاده از اینترنت در کشور بالای ۳۰ درصد است که این نرخ برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۴ سال، ۶.۴ درصد و برای گروه‌های سنی بالای ۷۵ سال کمتر از یک درصد است.

فناوری‌های دیجتال می‌تواند کمبودهای جسمانی سالمندان را جبران کند

جفره با اشاره به وجود شکاف دیجیتال در جامعه ایران ادامه داد: از جمله کاربردی‌ترین راهکارهای مقابله با این شکاف، زمینه سازی برای پذیرش تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی میان سالمندان است البته عواملی مانند سطح تحصیلات، میزان درآمد و وضعیت سلامتی در تبیین میزان پذیرش سالمندان نقش دارد.

وی پرکردن اوقات فراغت، ارتباط با دوستان و اقوام، جامعه پذیری، افزایش انگیزش ذهنی، ارتقای سلامت فکری و تقویت قوای مغزی را  از دیگر مزایای استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای سالمندان عنوان کرد.

جفره اضافه کرد: فناوری‌های دیجیتال، راه‌های بیشتری برای جبران کمبودهای جسمانی سالمندان ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: امیدواریم همه متولیان امور سالامت سالمندی و متخصصان حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سلامتی زمینه‌های ایجاد کسب آموزش‌های لازم از فناوری‌های دیجیتال را فراهم آورند تا با داشتن سالمندان مستقل و شهروندان ارشد آشنا به فضای دیجیتال در بحران‌هایی نظیر شیوع کرونا دغدغه کمتری را برای آنها داشته باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر