دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۶۹۸
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸

فکرشهر: کمتر کسی است که از تصویر احتزاز پرچم ایران و مدال آوری ایرانی در مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی احساس شیرین غرور ملی را تجربه نکرده، از پیروزی تیم‌های ملی به وجد نیامده باشد و با شنیدن سرودهای وطنی پس از این افتخارآفرینی‌ها لبریز از شور و نشاط نشده باشد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، گرم شدن بازار والیبال در زمین‌های ورزش همگانی پس از عملکرد موفق تیم ملی در چند سال اخیر، افزایش استقبال نوجوانان برای ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی رشته‌های مدال آور المپیک یا به دنبال موفقیت یک ورزشکار ملی و بر سر زبان افتادن تکه کلام‌های گزارشگران محبوب کشتی و فوتبال همه نشان از توجه جدی عموم مردم به ورزش حرفه‌ای و میل آنها به موفقیت‌های ملی در این عرصه است.

در حافظه ورزشی ایران از حضور در آوردگاه ورزش حرفه‌ای یا ورزش قهرمانی جهان فراز و فرودهای بسیاری ثبت شده است؛ از کسب رتبه دوازدهمی جهان توسط تیم اعزامی به المپیک ۲۰۱۲ لندن تا رتبه چهل و چهارمی که چهار سال پیش از آن در پکن ثبت شد، از پیروزی‌های خاطره ساز فوتبالی تا ناکامی ۴۸ ساله تیم امید در راهیابی به المپیک، از رتبه چهارمی والیبال ایران در لیگ جهانی تا خاطره بازماندن از صعود در همین المپیک اخیر.

از پس این تلخ و شیرین‌ها، اما برنامه ریزی برای افزایش مدال‌آوری و کسب جایگاه شایسته جهانی، همواره از الزامی‌ترین سیاست‌های ورزش کشور و مورد مطالبه مردم بوده است و عملکرد سکان‌داران ورزش با عیار میزان موفقیت در این عرصه سنجیده می شود.

این الزام در دیدار با مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت. آنجا که مدال‌های المپیک را برای کشور " آورده‌ی مهمّی" دانستند که امید را به جامعه تزریق می‌کند.

آنچه در ادامه می‌آید بایدها و الزاماتی است که کارشناسان ورزشی استان بوشهر آنها را برای توسعه ورزش حرفه ای و افزایش مدال‌آوری در عرصه بین‌المللی مهم و موثر می‌دانند.

نقطه اتفاق این اظهار نظرهای کارشناسانه اهمیت تحرکات و پویایی هیات‌های ورزشی در استان‌ها است که می‌تواند با فراهم کردن شرایط، مجال لازم را برای معرفی و عرضه ورزشکاران با استعداد و آینده‌دار مهیا کند، برقراری ارتباط قوی با فدراسیون‌های ورزشی، برگزاری مرتب رویدادها و مسابقات استانی، بهره‌گیری از مربیان پیشکسوت و کارآزموده، به روزسازی دانش مربیگری و داوری در استان‌ها، استعدادیابی موثر از سنین پایه و تلاش برای فراهم کردن امکانات ضروری ورزش حرفه‌ای از الزاماتی است که نیازمند کوشش هیات‌ها به عنوان وظیفه‌ای ذاتی است، علاوه بر آن حمایت مسئولان استانی از ورزشکاران، استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش برای شناسایی نونهالان و نوجوانان مستعد و حمایت و پوشش رسانه‌ای رشته‌های متنوع و مدال‌آور از دیگر مولفه‌های نقش‌آفرین در تحقق این مهم است.

ارتباط موثر هیات‌ها با فدراسیون های ورزشی، راهگشای ورزشکاران مستعد به رده‌های ملی

به اعتقاد کارشناسان ورزشی در بوشهر انفعال برخی از هیات‌های ورزشی در استان‌ها آسیب و مانع بزرگ پیش روی توسعه حرفه‌ای آن رشته ورزشی در ابعاد استعدادیابی، مهیا کردن امکانات و برگزاری رویدادها به عنوان مولفه‌های موثر ورزش قهرمانی است.

مهدی بهرام زاده رئیس هیات وزنه برداری استان بوشهر معتقد است ارتباط فعال هیات‌های استانی با فدراسیون‌ها نقشی بسیار مهم در معرفی ورزشکاران مستعد استانی به رده ملی که پس از کسب مدال زمینه را برای جلب توجه و ورود دیگر ورزشکاران استانی به سطح ملی فراهم می‌کند.

او توضیح داد: ممکن است یکی از ورزشکاران به دلیل شرایط مختلف استانی موفق به کسب رتبه نخست کشوری نشده باشد اما زمانی که با استفاده از جایگاه و سهمیه هیات‌ها به اردوی ملی معرفی می‌شود با افزایش سطح کارایی موفقیت‌های چشمگیری را کسب ‌کند.

به اعتقاد بهرام‌زاده این ارتباط موثر هیات‌های استانی حتی در رویه فدراسیون برای برگزاری دوره‌های استعدادیابی و همین‌طور جلب حمایت مسئولان استانی نیز دارای اهمیت است.

بازیگری مربی در ساخت قهرمان از استعدادهای بالقوه

هر آنجا که سخن از پرورش استعدادهای انسانی در میان باشد نقش مربی، برجسته و بی‌بدیل است و  آنطور که کارشناسان ورزشی استان بوشهر نیز اذعان دارند می‌تواند به تنهایی نیز مولفه‌ای تاثیرگذار باشد.

مهدی بهرام زاده معتقد است تجربه ثابت کرده است که حضور مربی پیشکسوت با رزومه و کارنامه قهرمانی شناخته شده و سطح بالای عملی می‌تواند استعدادهای نوظهور در استان‌ها را تا اردوی تیم ملی و کسب عنوان جهانی پرورش دهد.

او با ذکر چندین مثال از پرورش و عرضه استعدادهای فوتبال و دو و میدانی از استان بوشهر به رده‌های ملی بر اثر بخشی این مولفه صحه گذاشت و گفت: حضور پیشکسوتان ورزش قهرمانی و ارتباطات موثر هیات‌ها در افزایش مدال‌آوری کشور نقشی پررنگ‌تر از امکانات ورزشی  دارند.

فاطمه دهقان رئیس هیات دو ومیدانی استان بوشهر  نیز استعداد و مربی را در پرورش و حرکت ورزشکاران به سوی سکوهای قهرمانی دو عنصر مکمل دانست و گفت: فعالیت کمیته آموزش، مربی‌پروری، به روزسازی دانش مربیگری و ساماندهی مربیان استانی رشته‌های مختلف ورزشی  برای موفقیت در سطح حرفه‌ای ضروری است.

کشف استعدادهای مدال‌آور از دل رویدادهای ورزشی

این گفته که استعداد همواره در دل روزهای سخت شکوفا می‌شود در عرصه ورزش به اثبات رسیده است و از همین روست که تیم‌های ورزشی پیش از رقابت‌های رسمی در پی تدارک مسابقات دوستانه و تدارکاتی هستند.

رئیس هیات دو و میدانی استان بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری رقابت‌های ورزشی روحیه جسارت را در ورزشکاران تقویت می‌کند.

آنطور که دهقان گفت شرکت ورزشکاران در رویدادهای کشوری یک فایده دیگر نیز برای تقویت دو و میدانی بوشهر به همراه داشته است و آن اصلاح و به روزرسانی دانش داوری در هیات این استان است؛ ضعف‌هایی که پس از تفاوت رکوردهای ثبت شده در مسابقات استانی با رقابت‌های کشوری نمودار شد.

اهمیت برگزاری منظم رویدادهای ورزشی تا آنجاست که رئیس هیات دو ومیدانی استان بوشهر گفت: این هیات خود برای تامین هزینه برگزاری مسابقات اقدام به جذب کمک مالی کرد، در حالی که لازم است بودجه‌ای برای این امر اختصاص یابد چرا که این رویدادها سبب‌ساز معرفی ورزشکاران آینده دار به تیم‌های ملی می‌شود.

اهمیت برگزاری منظم رویدادهایی در سطوح استانی و کشوری در شناسایی و رشد استعدادهای نوظهور و تثبیت و آماده نگه داشتن قهرمانان نکته ای است که مورد توجه و تاکید کارشناسان بوشهری نیز قرار گرفت. سید جلال سید مردانی رئیس هیات تکواندو استان بوشهر بر برگزاری منظم رویدادها و لیگ استانی در رشته‌های مختلف تاکید کرد.

 او گفت: لازم است هیات‌ها علاوه بر پشتیبانی‌های فنی برای ارتقای سطح دانش مربیان، داوران و ورزشکاران، برای برگزاری مسابقات برنامه‌ریزی و تقویم سالیانه تدوین کنند.

مدرسه؛ معدن استعدادهای ورزشی

از نظر کارشناسان ورزشی بوشهر هماهنگی بین بخشی ورزش و برنامه ریزی دقیق و تداوم در استعدادیابی به منظور کشف افراد مستعد در سنین پایه و جایگزینی به موقع قهرمانان از دیگر الزامات ارتقای جایگاه کشور در ورزش قهرمانی و افزایش مدال‌آوری در این عرصه  است.

استفاده از طرفیت مدارس برای کشف علاقمندان آینده‌دار در رشته‌های مختلف ورزشی از نظر کارشناس ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر از مهمترین راهکارهای استعدادیابی است. به عقیده یوسف عرب‌زاده کارشناس ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر با رایزنی هیات‌های ورزشی با اداره آموزش و پرورش و گماشتن مربیان مجرب و با تجربه می توان به استعدادهای هر رشته ورزشی رسید، همینطور نقش دبیرهای ورزش نیز در این زمینه حائز اهمیت است.

او افزایش ساعات ورزش و تداوم برگزاری مسابقات مختلف در رشته های مختلف بین مدارس را نیز بسیارموثر دانست و در این خصوص به المپیاد ورزشی دانش آموزی اشاره کرد که پیشتر برگزار می‌شد و از نظر او تاثیر فراوانی در کسب استعداد و قهرمان ایفا می‌کرد اما با تصمیمات نادرست مدیران متوقف شد در حالی که قهرمانان دهه‌های قبل حاصل همان رویدادهای ورزشی بودند.

البته او یادآور شد:  پیش از شروع ویروس کرونا در کشور، وزارت ورزش و جوانان اقدام به برگزاری دوره‌ای از مسابقات با عنوان استعدادهای برتر در سنین پایه در٣٠ رشته ورزشی کرد و ۲ سال متوالی نیز برگزار شد و با وجود مشکلاتی که داشت به کشف استعدادهای ورزشی این سنین کمک شایانی می‌کرد و در صورت بهبود وضعیت کرونایی از سر گرفته می‌شود.

نکته‌ای مهم که کارشناس ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر به آن اشاره کرد است است که تبلیغات، جذب اسپانسر مالی برای حمایت ورزشکاران نخبه و برقرار ارتباط مداوم با آموزش و پرورش برای یافتن استعداد هر رشته ورزشی در مدارس از وظایف هیات‌ها برای پیشبرد ورزش قهرمانی است.

طرح "سواد حرکتی" سنگ بنای برای ورزش حرفه ای 

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز با اذعان به جایگاه و نقش اثرگذار این نهاد در توسعه ورزش قهرمانی از سنین پایه، تاکید کرد: لازم است در استفاده از امکانات ورزشی و پرورش استعدادها هم افزایی صورت گیرد.

آنطور که اسد حصیری گفت: آموزش و پرورش با مربیان استعدادیابی فدراسیون که نامه رسمی ارائه کنند همکاری لازم را می‌کند تا با بررسی و آزمون استعدادهای بالقوه را از میان دانش‌آموزان علاقمند شناسایی کند.

حصیری همینطور به کارایی برگزاری مسابقات محلی ورزشی از سوی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی اشاره کرد که با حضور ناظر استعداد یاب فدراسیون‌های ورزشی برگزار می‌شود و قرار است از امسال شکل رسمی تری به خود بگیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر همچنین از آغاز طرح "سواد حرکتی " در مدارس شهری یاد کرد که به سان پایه و سنگ‌بنایی برای فعالیت‌های حرفه‌ای ورزشی است چرا که به بیان او ورزش قهرمانی ضعف دانش‌آموزان در سواد حرکتی میل آنها به ورزش را کاهش می‌دهد.

لزوم حمایت مسئولانه از ورزش قهرمانی، از امکانات فیزیکی تا رهایی از دغدغه اشتغال

سکونشینی ورزش و ورزشکاران ایران در عرصه‌های بین‌المللی خواست مردم و مسئولان ورزشی است اما تحقق این امر الزاماتی را طلب می‌کند که نیازمند اراده جدی مدیران دولتی و متولیان ورزش این مرز و بوم است. این اراده هدفمند در ابعاد مختلف در سخنان کارشناسان و مسئولان ورزش بوشهر نمودار بود.

رئیس هیات دو و میدانی استان بوشهر تلاش برای امنیت شغلی قهرمانان ورزشی و فراغت آنها از دغدغه اشتغال را ضروری دانست و کارشناس ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان فراهم آوردن زیر ساخت‌های فیزیکی ورزش قهرمانی و حرفه ای  چون مکان و تداوم در ایجاد امکانات تمرینی و مراکز ورزش قهرمانی با امکانات علم و آزمایشی بدنی را ضروری دانست.

سید مردانی، رئیس هیات تکواندو استان بوشهر نیز ایجاد ساز و کاری قانونی برای حمایت دولتی و تعیین مشوق‌های برای بخش خصوصی فعال در زمینه ورزش قهرمانی را لازم دانست و گفت: باید تشکیل تیم‌های استانی برای شرکت در رویدادها مورد حمایت قرار گیرد.

لزوم پوشش رسانه‌ای رشته‌های ورزشی متنوع

رئیس هیات تکواندو استان بوشهر به همه اینها لزوم حمایت رسانه‌ای از رشته‌های  ورزشی متنوع و مدال‌آور را نیز افزود.

 او گفت: پوشش رسانه‌ای مسابقات و رویدادهای رشته‌های ورزشی در سطوح مختلف -بیش از آنچه تا کنون بوده است- می‌تواند در جذب علاقمندی سنین پایه به این رشته‌ها و توسعه ورزش قهرمانی موثر واقع شود.

البته سیدمردانی تصریح کرد که منظور از این گفته تنها رسانه تصویری نیست و مطبوعات و سایر رسانه‌های کتبی نیز پوشش اخبار رویدادهای رشته‌های ورزشی متنوع را در دستور کار خود قرار دهند.

مدال‌آوری ورزشکاران ایرانی تعلق ملی را در جامعه می‌افزاید؛ فرد فرد  ملت ایران کسب عنوان‌ قهرمانی پسران و دختران وطن را چون موفقیت خود ارزشمند می‌شمارند و با آن سرشار از نشاط می‌شوند.

افزایش روحیه تعلق ملی به عنوان کارایی اجتماعی ورزش قهرمانی و حضور موفق کشور در بُعدی دیگر از حضور بین‌المللی خود دلایلی است که برنامه ریزی کارشناسانه و صرف توان و هزینه برای فراهم آوردن لازمه‌های این سطح از ورزش را کاملا توجیه پذیر کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر