سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۹۷۷۲۰
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳

فکرشهر: به تازگی گروهی از روزنامه‌نگاران تحقیقی، اسنادی را منتشر کرده‌اند که حاکی از فرار مالیاتی گسترده رهبران جهان و سیاستمداران مختلف است.

به گزارش فکرشهر، شفقنا به نقل از فرانس۲۴ نوشت: این اسناد که به اوراق یا اسناد پاندورا معروف شده‌اند فاش می‌کنند که چندین نفر از رهبران جهان از جمله ملک عبدالله پادشاه اردن، الهام علی‌اف رییس جمهور جمهوری آذربایجان و نخست وزیر چک، برای در امان ماندن از مالیات و حسابرسی‌، اموال خود را در کدام نقاط از جهان مخفی کرده‌اند. این افشاگری شامل انبوهی از اسناد لو رفته درباره ثروت‌اندوزی و فرار مالیاتی صدها شخصیت سیاسی و سلبریتی‌های جهان است.

یک گروه روزنامه‌نگاری به نام کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران پژوهشگر که شامل ۶۰۰ نفر است این اسناد را منتشر کرده که شامل فرار مالیاتی ۳۵ رهبر کنونی و سابق جهان است. این اسناد گوشه‌هایی از قراردادهای محرمانه، فرار مالیاتی و ثروت پنهان بیش از ۳۳۰ سیاستمدار و مقام سیاسی کنونی یا قبلی جهان از ۹۱ کشور را برملا می‌کنند.

عبدالله دوم، پادشاه اردن یکی از کسانی است که نامش در این اسناد آمده و متهم شده که از طریق شرکت‌های صوری دست‌کم ۱۴ ملک گران‌قیمت در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کشورهای دیگر خریده است. در کنار برخی سران کنونی کشورهایی مانند اوکراین، اکوادور و کنیا نام تونی‌بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا و همسرش نیز در اسناد پاندورا دیده می‌شود. این اسناد نشان می‌دهد که رهبران جهان چگونه با استفاده از شرکت‌های صوری و جعلی موسوم به آف‌شور، از مالیات دادن و افشا شدن دارایی‌های خود فرار می‌کنند.

حجم اسناد افشا شده بیش از سه ترابایت است که حتی از حجم اسناد پاناما نیز بیشتر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر