پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
سخنران روز ملی مبارزه با استکبار در بوشهر:
کد خبر: ۹۹۶۶۸
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۶

فکرشهر: سخنران روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در بوشهر گفت: در ۴۲ سال گذشته مساله اصلی میان ایران و آمریکا نزاع بر سر منطق قدرت و زورگویی آمریکا و قدرت منطق بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است و اکنون مساله به سوی قدرت حق در حال نهایی شدن است.

به گزارش فکرشهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، منوچهر متکی وزیر امروخارجه پیشین کشورمان و تحلیلگر مسائل سیاسی امروز در جمع شرکت کنندگان در مراسم گرامیداشت یوم الله ۱۳ آبان در ساحل خلیج فارس در بوشهر گفت: انقلاب اسلامی، تحول عظیمی است که به لطف خدا و همت بلند امام راحل اتفاق افتاد. انقلاب اسلامی تولد دوباره اسلام و منادی خلق جهانی جدید و تمدنی جدید بر لاشه‌های تمدن رو به زوال غرب است.

وی افزود: آمریکا هر آنچه می‌خواست را محقق می‌کرد و هر آنچه را نمی‌خواست جلوی تحققش را می‌گرفت و این دو ویژگی مهم داعیه رهبری آمریکا بر جهان بود؛ اما امروز آن‌ها نه تنها در شرق دور و آمریکای لاتین و خاورمیانه که همین دیروز در دریای عمان هم نتوانست در سالگرد اشغال لانه جاسوسی عرض اندام کند. دیروز آمریکایی‌ها رسوا شدند و دلاوران نیروی دریایی سپاه درسی دیگر به آن‌ها دادند که عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.

دکتر متکی گفت: چرارهبری می‌فرماید همه بدانند آمریکا رو به افول است؛ زیر ا دلایل افول هر تمدن در درون خودش بروز می‌کند. امروز همه تحلیلگران و حتی سییاست مداران جهان ایرن را پذیرفته اند که تمدن غرب به پایان راه خود رسیده است. ترامپ می‌گوید آمریکا در مسیری است که ناگزیر از سقوط است و کاری برایش نمی‌شود کرد.

وی افزود: حلقه پنهان حکمرانی آمریکا در انتخابات قبل بسیار مطالعه و برنامه ریزی کردند تا بتوانند کسی را بر سر کار بیاورند که رهبری آمریکا را دوباره احیا کند. آن‌ها ترامپ را برگزیدند که همواره می‌گفت آمریکا اولین قدرت و برترین است. او مدعی بود ایران ۴۰ سالگی انقلابش را نمی‌بیند آما رهبر فرزانه انقلاب با صدور فرمان گام دوم انقلاب نقشه راه کلان چهل ساله دوم را طراحی کردند.

متکی اظهار داشت: امروز به این سوال نسل جوان پاسخ می‌دهم که چرا جوانان ما در ۱۳ آبان ۵۸ سفارت امریکا را اشغال کردند آیا منطقی و دفاعیه‌ای بر این کار هست؟ آمریکا به عنوان فاتح جنگ بین الملل دوم در مراودات منطقه‌ای ما پرونده‌ای قطور از ظلم وستم و جنایت دارد. با شکل گیری نظامی جدید در بهمن ۵۷ بر مبنای استقلال و دوری از سرپردگی، آمریکا نسبت به آنچه در طول چند دهه انجام داده بود می‌توانست بگوید من این پرونده رابستم و می‌خواهم رابطه‌ای منطقی و درست با این نظام داشته باشم؛ اما با رفترای ظالمانه از ۲۳ بهمن ۵۷ در حال برگرداندن آب از جوی رفته هر آنچه توانستند کردند. در مساله قومیت ها، ترور‌های داخلی، ایجاد نارضایتی نسبت به نظام نوپای اسلامی و حمایت از گروهک‌ها از جمله منافقین ردپای امریکا همواره هویداست.

وی گفت: آن‌ها همه تلاش خود را برای سرنگونی انقلاب ایران کردند، اما جوانان ایرانی موفق شدند این لانه را که دیگر سفارت خانه نبود تسخیر کنند و امام به حق آن را انقلاب دوم نامید. مردم ما دلیل داشتند، زیرا آمریکایی‌ها در سر می‌پرواندند با فراهم کردن شرایط مثل کودتای ۲۸ مرداد شاه را دوباره برگردانند که میسر نشد.

متکی افزود: هرگز تلقی نشود که در روابط بین الملل ما در دنیا سر ناسازگاری و لجبازی داریم بلکه ما حق و استقلال خود را می‌خواهیم با سلطه مخالفیم با روابط با دنیا مخالف نیستیم.

وی در پایان اظهار داشت: امروز زنان و مردان این دیار که سابقه‌ای درخشان در استعمار و استکبار ستیزی دارند آمده اند تا بگویند که در صحنه دفاع از انقلاب پابرجا ایستاده اند، آمده اند بگویند به شهدا وفادارند و آمده اند بگویند برای یک ملت هیچ چیز ارزشمندتر از استقلال و نظام عدل الهی نیست.

متکی افزود: در تحولات داخلی دولت‌های مختلف آمده اند و رفته اند، اما در ۱۴۰۰ مردم ایران با اراده محکم به دولتی رای دادند که زبان آن‌ها و مانوس با نیازشان و دردکشیده دردهایشان باد. این هماهنگی و هنجاسازی بین مردم و نظام همواره شعار انقلاب بوده است و اکنون به لطف خدا و همت مردم دولتی بر سر کار آمده است که در همین آغاز راه نشان داده است که درد مردم را می‌فهمد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر