شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۹۸۸۴
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۷

فکرشهر: در روز‌های گذشته تصادفات پی‌درپی در محور جهرم- لار- بندرعباس سبب داغدارشدن چندین خانواده شده و همین موضوع موجی از اعتراض و نارضایتی را در بین اهالی جنوب فارس ایجاد کرده است و آنها خواهان پاسخگویی مسئولان نسبت به عدم تکمیل و دوبانده شدن این شاهراه اساسی شده‌اند. 

 

به گزارش فکرشهر از تسنیم، همچنین بیش از 100 نفر از اهالی لارستان استان فارس با طی مسافت 1200 کیلومتری با چندین اتوبوس خود را به تهران رسانده و از 9 صبح امروز مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به طولانی‌شدن روند دو‌بانده‌شدن این محور و راه‌اندازی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در لارستان شدند. 

با توجه به وسعت استان فارس در این استان، دو اداره کل راه و شهرسازی فارس و اداره کل راه و شهرسازی لارستان فعال است اما با وجود تفکیک اداره کل راهداری از اداره کل راه و شهرسازی هنوز اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این شهرستان راه‌اندازی نشده است. 

جمعی از جوانان مطالبه‌گر لارستانی و جهرمی نیز در سایت «کارزار» درخواست رسیدگی به جاده‌ مرگ لار-جهرم را مطرح کرده‌اند که تاکنون بیش از 6 هزار و 500 نفر آن را امضا کرده‌اند. 

احداث بزرگ‌راه بندرعباس- لارستان- جهرم- شیراز از سال 1391 در قوانین بودجه سالیانه کشور و در ردیف طرح‌های ملی تملک دارایی سرمایه‌ای قرار گرفته است. اگرچه طی سال‌های قبل تاکنون، محور شیراز- جهرم به سرانجام رسید؛ اما پیشرفت بسیار کند محور جهرم - لار- بندرعباس به ویژه طی پنج سال اخیر از یک سو و افزایش محسوس ترددها و به‌دنبال آن افزایش آمار تصادفات و فوتی‌ها در این محور از سوی دیگر موجی از نارضایتی را بین اهالی جنوب فارس و هرمزگان ایجاد کرده است. 

به گفته معاون فرماندار ویژه لارستان بررسی‌های میدانی و آمارهای موثق نشان می‌دهد که برای رسیدن به بندرعباس بیش از 50 درصد رانندگان اتوبوس "مسیر سیرجان- بندرعباس"، 30 درصد مسیر "جهرم- لار- بندرعباس" و 20 درصد مسیرهای دیگر را انتخاب می‌کنند.

به گفته احمد دلاور در سال 1389 آمار تردد ماشین‌های سبک و سنگین در محور لار - بندرعباس 442 هزار و در محور سیرجان _ بندرعباس حدود 2 میلیون و 50 هزار خودرو بوده، در سال 1399 و در حالی که با توجه به شیوع ویروس کرونا، آمار تردد محور سیرجان _ بندرعباس روند کاهشی داشته اما این ترددها با شیب بالایی در محور لار _ بندرعباس در حال افزایش بوده است. این نکته نیز حائز اهمیت است که محور لار به بندرعباس یک بانده و جاده سیرجان به بندرعباس چهار خطه است.

از طرفی نیز تراکم تردد در محور لار به بندرعباس به بیش از 2 برابر محور سیرجان به بندرعباس رسیده و بخش قابل توجهی از تردد در جاده لار به بندرعباس مربوط به ماشین‌های سنگین و به ویژه نفتکش‌ها بوده است.

آمار تردد خودروهای سنگین در این محور طی یک سال به 2 برابر افزایش یافته است و همچنین بر اساس آمار موجود، میزان تردد خودروهای سنگین در سال 99 از تردد خودروهای سبک بیشتر بوده که بدون شک مقصد بخش عمده این خودروها بندرعباس، پالایشگاه‌ها و گمرکات هرمزگان است.

به گفته معاون فرمانداری ویژه لارستان بر اساس بررسی‌ها در 2 ایستگاه اورژانس جاده‌ای جهرم - لار (بریز) و لار - بندرعباس (چهار برکه) نشان می‌دهد که در پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته آمار تلفات این محور به 3 برابر رسیده است.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شهرستان‌های لارستان و جهرم در لیست بحرانی‌ترین شهرستان‌های کشور از نظر افزایش تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر