پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ کسب و کارهای تکراری و شبیه هم با رشد قارچ گونه؛
فکرشهر: از دیگر عوامل ایجاد چنین وضعیتی در شهرستان دشتستان، پایین بودن اعتماد به نفس در میان مردم است، موضوعی که سبب گردیده تا افراد قدرت ریسک پذیری کمتری داشته باشند و بالطبع مشاغلی را برمی‏گزینند که در سطح جامعه «جاافتاده اند» و فکر می کنند این مشاغل ریسک پایین تری را برای آنان به همراه دارند، غافل از این که...
کد خبر: ۴۰۷۱۴
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۷

فکرشهر ـ مریم احمدزاده*: روز به روز که می گذرد، شاهد ظهور کسب و کارهایی شبیه به هم هستیم که همانند قارچ در نقطه به نقطه ی این شهرستان در حال رویش هستند، کسب و کارهایی بی هدف و بدون تفکر قبلی؛ و صرفا به این دلیل که فردی برای اولین بار این کسب و کار را در شهر راه‏اندازی کرده، موفق بوده است و توانسته درآمدزایی خوبی داشته باشد؛ دیگران نیز همان کسب و کار را کپی برابر اصل می کنند و زنجیروار این کار تکرار می شود تا جایی که دیگر نه فرد اول درآمد خوبی کسب می کند و نه دیگران به درآمد مورد نظر خود دست می یابند و این خود باعث ورشکستگی جمع کثیری از کسانی می شود که به این کسب و کار مشغول شده اند.

یکی از دلایل پدید آمدن چنین پدیده های تاسف باری را می توان عدم آگاهی افراد نسبت به الزامات راه‏اندازی مشاغل و نبود روحیه خلاقیت و نوآوری در جامعه دانست. مردم باید به خوبی این مهم را درک کنند که اگر بتوانند متفاوت عمل کنند، درآمدشان نیز افزایش خواهد یافت. یکی از اصولی ترین مسائل قبل از راه اندازی هر کسب و کاری، انجام «مطالعات بازار» درباره آن شغل می باشد؛ مطالعاتی که با استفاده از نظر متخصصین و افراد دارای تجربه در آن شغل، میزان تقاضا برای محصول یا خدمت ارائه شده، سهم بازار هر تولیدکننده، نیاز مشتریان و... را تعیین می کند و باعث می شود با بهره گیری از تجربیات و دانش دیگران، مسیر صحیح را برگزینیم و بدین طریق متحمل هزینه های گزاف ناشی از آزمون و خطا نشویم.

از دیگر عوامل ایجاد چنین وضعیتی در شهرستان دشتستان، پایین بودن اعتماد به نفس در میان مردم است، موضوعی که سبب گردیده تا افراد قدرت ریسک پذیری کمتری داشته باشند و بالطبع مشاغلی را برمی‏گزینند که در سطح جامعه «جاافتاده اند» و فکر می کنند این مشاغل ریسک پایین تری را برای آنان به همراه دارند، غافل از این که به دلیل افزایش تعداد عرضه کنندگان آن محصول یا خدمت، سهم بازار هر واحد کاهش می یابد و این امر تا جایی پیش می رود که تعداد زیادی از صاحبان آن شغل ورشکسته می‏شوند؛ بنابراین جامعه باید به خوبی این موضوع را درک کند که اگر فردی به اندازه کافی شجاعت ریسک کردن نداشته باشد، در زندگی، چیزی به دست نمی آورد.

برای کاهش این مشکلات نیاز به آموزش مهارت‏های مختلف مربوط به راه‏اندازی کسب‏و‏کار به جویندگان کار احساس می‏شود. هنگامی که افراد دارای مهارت کافی باشند، از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار خواهند بود و می توانند با تکیه بر توانایی‏های خود، ریسک بیشتری را در راه‏اندازی کسب و کار جدید بپذیرند.

از سوی دیگر از طریق آموزش می توان  روحیه خلاقیت و نوآوری را در جامعه تقویت کرد و با ترکیب مهارت افزایی و خلاقیت به توسعه کارآفرینی رسید. موضوعی که بدون شک راه برون رفت کشور و شهرستان از معضل بیکاریست و در همه اسناد بالادستی حوزه اشتغال، به ویژه کلیات اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه اقتصادی بر آن تاکید شده است.

اگر کارآفرینی در جامعه نهادینه گردد، به طور حتم مشکل بیکاری، به ویژه بیکاری جوانان تحصیل کرده تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

و در نهایت باید متذکر شد که برای داشتن دشتستانی متفاوت، باید فکر و عمل متفاوت داشت.

*کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی و مدیرعامل کانون توسعه دشتستان

نظرات بینندگان
کیانی
|
-
|
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۲
سلام. تشکر از مطلب خوب سرکار خانم احمدزاده.

اگر مصادیقی هم ذکر می فرمودید از کپی کاری ها و همچنین پیشنهاداتی برای سرمایه گزاری، بیشتر استفاده می کردیم.

با آرزوی موفقیت
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر