جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فرماندار دشتستان: با عاملان این ناهنجاری برخورد قانونی شود/ مدیرکل ارشاد: عده‌ای با حضور شریفیان روی صحنه مشکل دارند/ نماینده دشتستان: هیچ‌کس در هیچ لباس و مقامی حق ندارد پا را فراتراز قانون بگذارد/ شهردار کلمه: شایعات موجب این حاشیه‌ها شد...
کد خبر: ۴۲۳۹۲
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵

فکرشهر: ماجرای لغو کنسرت یا ممانعت از اجرای کنسرت‌های موسیقی ازجمله مباحثی است که همچنان حواشی و چالش‌هایی را می‌آفریند. این اتفاقات به نگاه سلیقه‌ای افرادی برمی‌گردد که با برچسب‌زدن به هنرمند، اصرار براین دارند که جایگاه هنر و هنرمند را در کشور متزلزل کنند؛ تا آنجا که تریبون‌های مختلف را به این گونه مباحث اختصاص می‌دهند.

نمونه این اتفاقات به روزهای آغازین سال جدید و اجرای برنامه گروه موسیقی لیان در قالب یک جشن نوروزی و جشن میلاد حضرت علی(ع) در شهر «کلمه»در استان بوشهر برمی‌گردد، البته ناگفته نماند چند سال است که از حضور و اجرای گروه موسیقی لیان به سرپرستی محسن شریفیان در استان بوشهر ممانعت شده است و آخرین اجرای این گروه که بعد از 16 سال انجام گرفت با وجود مزاحمت گروه‌های خودسر و با حضور نیروی انتظامی در سال 93 آن هم تنها در یک سانس اجرا شد.

این درحالی است که پیش از این تأکید شده بود مجوزی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود به مثابه قانون بوده و ضمانت اجرایی دارد و از همین روست که عده‌ای براین نظرهستند که با زیر پا گذاشتن قانون، هرج و مرج و بی‌نظمی در کشور پر و بال می‌گیرد.

اما ماجرای اجرای گروه موسیقی لیان در تاریخ 11 فروردین ماه از آنجا آغاز می‌شود که حجت‌الاسلام مصلح امام جمعه برازجان در بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه تأکید براین داشتند که «چرا باید به یک خارج نشین مجوز اجرای برنامه و موسیقی بدهیم؟ امید است تا فرصت هست نسبت به لغو آن اقدام گردد. در غیر این صورت افرادی که اصرار بر این برنامه دارند مقصر خواهند بود. ایشان در شیراز و بوشهر مجوز نگرفته و برنامه‌اش لغو شده، اما در دشتستان عده‌ای می‌خواهند مجوز بدهند. آنهم در گوشه شهرستان... چنین مجالسی ربطی به اهل بیت ندارد و در روز میلاد حضرت علی(ع)، جوانان انقلابی شهرستان دشتستان اجازه برگزاری چنین مراسمی را نخواهند داد...فرمانداری، شهرداری‌ها، شوراها و آموزش و پرورش متوجه باشند که حق ندارند از بودجه بیت المال برای این‌گونه مراسم استفاده نمایند.»

فرماندار دشتستان: با عاملان این ناهنجاری باید برخورد قانونی شود

ارسلان زارع، فرماندار دشتستان، درباره این اتفاقات گفت: اجرای جشن‌های مناسبتی چون ایام نوروز و همچنین جشن میلاد حضرت علی(ع) پیش ازسال جدید اعلام عمومی شده بود و قرار براین بود با همکاری شورای اسلامی شهرها، سازمان‌های مردم نهاد و بعضی از گروه‌های فرهنگی و هنری این برنامه‌ها در شهرهای مختلف استان برگزار شود.

زارع افزود: طبق اعلام عمومی بنابر این بود که در جشن روز پدر و میلاد مبارک حضرت علی(ع) برنامه‌ای در دو بخش با حضور مسئولان برگزار شود که بخش دوم آن به اجرای گروه موسیقی محلی لیان بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان اختصاص داشت.

فرماندار دشتستان می‌گوید: معمولاً در اجرای برنامه‌های هنرمندان مطرح به دست‌اندرکاران توصیه می‌شود که مجوز‌های قانونی گرفته شود، بنابراین شهرداری شهر کلمه و شورای اسلامی این شهر در همین راستا به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر مراجعه کرده و مجوز این اجرا در تاریخ 8 فروردین ماه یعنی سه روز پیش ازبرنامه صادر و به ادارات و نهاد‌های ذی ربط ارسال شد بنابراین وظیفه ذاتی اینگونه بود که برای هماهنگ کردن نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط جهت تأمین نظم، امنیت و روان‌سازی ترافیک دستورات مقتضی ابلاغ شود تا همکاری لازم انجام گیرد.شورای اسلامی شهر کلمه و شهرداری آن نیزاز قبل متعهد شده بودند که نظم و انتظامات محل و درون محیط جشن را عهده دار باشند لذا در این خصوص مقدمات کار انجام گرفت.

فرماندار دشتستان افزود: اما کم‌کم شنیده‌هایی در فضای مجازی مبنی بر ممانعت از اجرای گروه موسیقی لیان شدت گرفت تا آنجا که برخی با مذاکراتی که با امام جمعه محترم شهر برازجان داشتند از اجرای این برنامه ابراز نگرانی کردند و خواستار لغو آن شدند. بدیهی بود مجوز صادر شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر لغو نشود و فرمانداری دشتستان از همه مجوز‌های قانونی صادر شده حمایت کند بنابراین برنامه با حضور گسترده مردم که بیش از 6 هزار نفر برآورد جمعیتی شده بود در شهر کلمه برگزار شد و گروه موسیقی لیان هم چند قسمت از کار خود را که در خصوص این جشن بود اجرا کرد که در اواسط برنامه مشکل قطعی برق به وجود می‌آید.

وی بیان کرد: در همان شب رئیس اداره برق شهرستان گزارش کردند که در یک فاصله بسیار طولانی(حدود 50 کیلومتر) نسبت به مکان برگزاری مراسم، سیم فلزی روی شبکه فشار متوسط برق انداخته شده که موجب قطع برق شده است. بدیهی بود که زمان چند دقیقه‌ای در رفع این مشکل نیاز باشد بنابراین علاقه‌مندانی که آنجا حضور داشتند بیش از نیم ساعت منتظرماندند و کم کم از جمعیتی که در مراسم حضور داشتند کاسته شد.،بعد از وصل برق مجدداً پس از دقایقی همان افراد یا افراد دیگر در محل دیگری این کار را تکرار کردند و موجب قطع برق شدند بنابراین بدیهی است این کار تعمدی بوده و من این مأموریت را به دستگاه‌های ذی ربط بویژه نیروی انتظامی ابلاغ کرده‌ام تا نسبت به شناسایی عامل یا عاملین این کار مجرمانه که نارضایتی مردمی را هم در پی داشته شناسایی و برخورد قانونی شود.

مدیرکل ارشاد: عده‌ای به حضور آقای شریفیان روی صحنه مخالفت و اعتراض دارند

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان بوشهرنیز در این باره گفت: در سال 96 استان بوشهر بیشترین اجرای موسیقی در کشور را داشته و حدود 400 اجرای صحنه ای بدون هیچ گونه لغو کنسرت یا مشکل خاص در این استان برگزار شده است.

حمیده ماحوزی افزود: وظیفه اداره ارشاد در اجرای کنسرت یا برنامه‌های موسیقی تأیید محتوا است بنابراین محتوای اجرای برنامه آقای شریفیان هم طبق دیگربرنامه‌های موسیقی از سوی وزارت ارشاد تأیید و مجوز آن صادر شد.اجرای گروه لیان به سرپرستی آقای محسن شریفیان یک کنسرت موسیقی نبوده و قراربود در قالب یک جشن چند قطعه‌ای ازسوی این گروه اجرا شود که به اجرا هم درآمد اما پیش از برگزاری این برنامه صحبت‌هایی در خصوص نهی از این اجرا مطرح شده بود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: این مخالفت‌ها مربوط به گروه موسیقی لیان نیست و عده‌ای به حضور آقای شریفیان روی صحنه مخالفت و اعتراض دارند، البته ما تلاش کردیم در برنامه‌های جنبی از حضور ایشان استفاده کنیم و هیچ مشکل و منعی در اجرای آقای شریفیان وجود ندارد به همین منظور نیروی انتظامی طی دوسال اخیر براین تصمیم است که شرایط را آرامتر کرده تا ایشان بتوانند در استان بوشهر اجرای کنسرت داشته باشند.

نماینده دشتستان: هیچ‌کس در هیچ لباس و مقامی حق ندارد پا را فراتراز قانون بگذارد

 نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: در هر برنامه‌ای اختلاف سلیقه وجود دارد اما مهم این است که مسئولان و متولیان امر و شورای تأمین و فرماندار از اجرای این برنامه حمایت کردند و پای مصوبه خودشان ایستادند.

محمد باقر سعادت افزود: اعتقاد من براین است که همه ما مسئولان موظف هستیم که از قانون تبعیت کنیم و هیچ‌کس در هیچ لباس و مقامی حق ندارد پا را فراتراز قانون بگذارد. قانون مشخص کرده متولی صدور مجوز اجراهای موسیقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی است بنابراین هیچ‌کس حق ندارد نسبت به مجوزی که وزارت ارشاد اسلامی متولی آن است اعتراض کند.

شایعات کذب موجب این حاشیه‌ها شده است

شهردار شهر کلمه نیز که به همراهی شورای شهر متولی این برنامه بود، اظهار کرد: ریشه تمامی این اختلافات به یک سری شایعات کذب و مخالفت تعدادی از افراد با شورای شهر و شهرداری شهر کلمه برمی گردد و به خاطر لجبازی با برنامه شهرداری، امام جمعه محترم شهر برازجان را به گونه‌ای مجاب کرده بودند که ایشان در خطبه‌های نماز جمعه درخواست کردند از برگزاری این برنامه جلوگیری شود.

سیدیوسف امیرزاده گفت: این افراد انسان‌های معلوم‌الحالی هستند که باعث قطع برق و باقی اتفاقات شدند. من به‌عنوان یک شهردار، تعهدم را به فرهنگ و موسیقی ادا کرده و  برغم تمامی حرف‌ها و فشارهایی که وجود داشت، تابو شکنی کردم. این کار وظیفه من نیست. من نه موسیقیدان هستم و نه هنرمند اما بنا بر وظایف ذاتی‌ام زیر بار این مسئولیت رفتم.

منبع: روزنامه ایران ـ ندا سیجانی

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر