شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۲۰۸
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۹

فکرشهر:  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت: باتوجه به نبود استعلام حفاظت محیط زیست برای فعالیت واحد معدنی سنگ مرمریت شهرستان دشتی این مجوز باید باطل شود.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی نژاد روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا گفت: بر خلاف ماده ۲۴ قانون معادن برای فعالیت واحد یاد شده هیچ‌گونه استعلامی از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نشده است.

وی افزود: چنانچه این معدن جدید است باید استعلام و مطالعات زیست محیطی آن انجام شود و اگر معدن قدیمی و پیش از تبدیل بیرمی به منطقه حفاظت شده مجوز داشته طبق قانون معادن باید از سازمان محیط زیست استعلام و موضوع بررسی شود.

قلی نژاد ادامه داد: چنانچه خطری برای منطقه و سایر کاربری‌های آن از جمله گردشگری، منابع آب، بحث جانوران و حیات وحش و گیاهان نداشته باشد آن زمان مجوز زیست محیطی این معدن صادر شود.
وی یادآور شد: منطقه بیرمی جز مناطق حساس است از این رو به طور حتم باید با استعلام از محیط زیست مطالعات زیست محیطی آن انجام شود.

قلی نژاد گفت: در این زمینه بزودی با بازدید اعضای کارگروه تعاملات بین صنعت و محیط زیست از منطقه مدنظر بازدید و نشست تعیین تکلیف مجوز معدن مرمریت در استان تشکیل می‌شود..

وی یادآور شد: معادن تنها در مناطق حفاظت شده‌ای چون پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی به طور کامل دارای ممنوعیت ولی در پناهگاه حیات وحش احداث معدن به طور صددرصد ممنوع نیست.

تنوع فراوان گیاهی و جانوری، بلندترین قله و ارتفاعات استان بوشهر، تنگه‌های متعدد و عمیق و چشمه سارهای فراوان از عوامل ایجاد یک اقلیم منحصر به فرد در منطقه حفاظت شده کوه بیرمی است که فعالیت واحد معدنی سنگ مردمیت دشتی اعتراض های دوستداران محیط زیست را در پی داشته است.

علاوه بر این بدلیل حضور پرندگان بومی و مهاجر در بیستر ماههای سال چشم انداز زیبایی به منطقه حفاظت شده کوه بیرمیمی‌دهد.

ارتفاع کوه بیرمی در کوتاه‌ترین نقطه ۱۵۰ و در بلندترین جا ۱۹۵۰ متر است که باعث به وجود آمدن سه قسمت آب و هوایی متفاوت و منحصر به فرد شده که شاید در هیچ جای استان بوشهر این تنوع وجود نداشته باشد.

تحقیقات و مطالعاتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته نشان می‌دهد این منطقه ازلحاظ تنوع حیات وحش یکی از مناطق غنی استان بوشهر است طوری که تاکنون ۹۵ گونه پرنده ،۲۰ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده، چهار گونه ماهی و چهار گونه دوزیست در آن مشاهده و شناسایی شده است.

منطقه حفاظت شده کوه بیرمی با مساحت ۲۲ هزار هکتار در شهرستان تنگستان یکی از مهمترین زیستگاه‌های جنوب غرب کشور به شمار می‌رود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر