پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ با حضور مسوولین استانی و شهرستانی برگزار شد
فکرشهر: مشكلات امروز، نتیجه این بوده كه نتوانستیم گرهی از مشكلی باز كنیم/ آموزش باید از مراكز ابتدایی آغاز شود/ اعتیاد یك پدیده بسیار پیچیده است/ یك سازمان نمی تواند به تنهایی مشكلات را حل كند/ كانون خانواده می تواند بهترین انتخاب باشد/ زن ركن خانواده است، اعتیاد یك زن خانواده را نابود خواهد كرد/ در صورت تاسیس زودهنگام كمپ ترك اعتیاد بانوان، هزینه های دور اول درمان را تامین خواهیم كرد/ باید بپذیریم كه همه ما مقصریم/ اگر زنی دچار آسیب شود، یك جامعه  آسیب می بیند/ قول مساعد پلیس و سپاه برای ایجاد کمپ ترک اعتیاد در برازجان...
کد خبر: ۶۱۱۰۸
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

فکرشهر: در نشستی که اعضای شورای شهر برازجان برای بررسی و یافتن راه کارهای یک معضل اجتماعی دامنگیر با حضور مسوولین استانی برگزار کردند، ابعاد مختلف معضل «اعتیاد» و مواد مخدر به عنوان یک بلای خانمان سوز که به پیشگیری و درمان هایی چون کمپ ترک اعتیاد، به ویژه کمپ ترک اعتیاد برای زنان، نیاز دارد، مورد بررسی قرار گرفت. 

مشكلات امروز، نتیجه این بوده كه نتوانستیم گرهی از مشكلی باز كنیم

به گزارش «فکرشهر»، رییس شورای اسلامی شهر برازجان در این نشست گفت: شورای اسلامی شهر برازجان در تلاش است تا هر هفته، یك جلسه در ارتباط با ابعاد مختلف معضلات و مشكلات شهر برگزار نماید و جلسه قبل در حوزه بهداشت و درمان خود گواه بر این موضوع است. 

محراب بنافی ادامه داد: اگر می خواهیم در راه حل مشكلات شهری گام نهیم، نخست باید به دور از هر گونه اختلاف، هماهنگ و منسجم با یكدیگر پیش برویم؛ اگر امروز مشكلات در برخی موارد وجود دارد، نتیجه این بوده كه گذشتگان و حتی خود ما نتوانستیم گرهی از مشكلی باز كنیم و این ضروریست كه با همفكری و همراهی با یكدیگر، مشكلات را حل كرده و جز این، تنها نتیجه ای كه بر جای می ماند شكست است.

رییس شورای اسلامی شهر برازجان گفت: مواد مخدر، خانمانسوز است و قسمت های حاشیه ای شهر، به خصوص مناطق كم برخوردار را تهدید می كند. اگر نتوانیم برنامه ای برای رفع این معضل ارائه دهیم، مشكلات بیشتری نظیر طلاق، بی خانمانی و انواع و اقسام بی اخلاقی ها پدید خواهد آمد. 

وی اظهار امیدواری کرد که شورای شهر برازجان بتواند در این جلسه، به نتیجه ای مطلوب دست یابد و حامل اخبار خوبی برای مردم باشد.

آموزش باید از مراكز ابتدایی آغاز شود

نایب رییس شورای شهر برازجان نیز گفت: بیشتر جلسات در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی، نتایج مطلوبی در پی نداشته است؛ ما باید آموزش را از مراكز ابتدایی آغاز كنیم و اعتقاد امام خمینی (ره) نیز بر این موضوع بود كه به دبستان برسید كه دانشگاه دیر است. 

مهدی نیکنام افزود: ما اگر بتوانیم در دبستان ها قوی كار كنیم، كارمان به مراتب در زمینه پیشگیری آسان تر خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین، از دیگر مشكلات شهر ما نبود تفریح گاه های مناسب است. وجود تفریح گاه های مناسب و امن می تواند نقش زیادی در دوری جوانانمان از اعتیاد ایفا كند، لذا زیبنده است مدیریت شهری به این مقوله اهمیت بیشتری دهد.

اعتیاد یك پدیده بسیار پیچیده است/ یك سازمان نمی تواند به تنهایی مشكلات را حل كند

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز گفت: اعتیاد یك پدیده بسیار پیچیده است و یك سازمان نمی تواند به تنهایی مشكلات را حل كند.

وحید مصدق توضیح داد: اعتیاد به مواد مخدر ریشه بسیاری از اختلافات، انحرافات و آسیب های اجتماعی است؛ به عبارتی دیگر، رابطه بین اعتیاد به مواد مخدر و مسائل اجتماعی یك رابطه دو طرفه است، به نحوی كه اعتیاد، جامعه را به انحطاط و انحراف می كشاند و همچنین ریشه اعتیاد، مسائل اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی است.

وی اضافه کرد: امروز مسوولین بیشتر توانشان را بر حل مسائل سیاسی و اقتصادی گذاشته اند و توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی و ورزشی كم تر شده است.

مصدق تاکید کرد: پدیده اعتیاد بسیار پیچیده است و یك نهاد نمی تواند به تنهایی مشكلات را حل كند و تعامل و همكاری سازمان ها و نهادها بهترین راه حل است و نباید از نقش مهم سازمان های مردم نهاد غافل شد.

كانون خانواده می تواند بهترین انتخاب باشد

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز گفت: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، خانواده ها بهترین انتخاب هستند.

هادی دشتی افزود: به عنوان مسوول كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر برازجان، تمام تلاشم را برای آموزش و پیشگیری به كار خواهم بست. 

وی اضافه کرد: در خصوص كمك به تاسیس كمپ ترك اعتیاد بانوان، نه فقط تعهد كاری، بلكه تعهد اخلاقی نیز خواهم داد كه به این مقوله رسیدگی خواهیم كرد.

زن ركن خانواده است، اعتیاد یك زن خانواده را نابود خواهد كرد

دیگر عضو شورای اسلامی شهر برازجان نیز به موضوع اعتیاد زنان پرداخت و گفت: زن ركن خانواده است و اعتیاد یك زن، خانواده را نابود خواهد كرد.

ساحل تنگستانی افزود: باید در خصوص پیشگیری و كنترل اعتیاد بانوان اقدامات اساسی صورت گیرد و كمپ ترك اعتیاد بانوان می تواند قدمی محكم و استوار در این راه باشد.

در صورت تاسیس زودهنگام كمپ ترك اعتیاد بانوان، هزینه های دور اول درمان را تامین خواهیم كرد

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر نیز در این نشست با ارایه آمارهای کشفیات مواد مخدر اظهارداشت: در استان بوشهر و در سال ١٣٩٦، ١٧ تن و هشتصد كیلو گرم  مواد مخدر كشف شد؛ این آمار در سال ٩٧ به ٢١ تن و ٦٥٠ كیلوگرم افزایش پیدا كرد كه نشان از رشد ٢٢ درصدی می دهد و در ٦ ماهه نخست سال ٩٨ تاكنون،  ١٢ تن كشفیات داشته ایم و این نشان از تلاش های بی وقفه همكارانمان در نیروی انتظامی و سپاه است كه جا دارد از این عزیزان تشكر كنیم. 

ارسطو ترکمان منش ادامه داد: اعتیاد، مادر همه آسیب های اجتماعی است و چنین جلساتی نیاز است چرا که مواد مخدر به هیچ كسی رحم نمی كند و زمان و مكان و جایگاه نمی شناسد. 

وی گفت: مواد مخدر امروزه در كنار شیوه سنتی، به شكل صنعتی نیز تولید می شود و جوانان و نسل جدید را هدف گرفته است. امروز پیشگیری به اولویت اول برای دستگاه های مواد مخدر تبدیل شده است و این نهادها به این نتیجه رسیده اند كه پیشگیری توجه بیشتری نسبت به كشف می طلبد.

ترکمان منش ادامه داد: به همین دلیل، كار فرهنگی در سطر اول برنامه ها جای گرفته است. ما می دانیم كه كار فرهنگی یك شبه نمی تواند اثردهی داشته باشد و برای بلند مدت برنامه ریزی كرده ایم؛ اجرای طرح یاری گران زندگی ستاد مبارزه با موارد مخدر یكی از جدیدترین اقداماتیست كه در حوزده پیشگیری به كار گرفته ایم. 

وی افزود: این طرح همكاری سازمان های مردم نهاد را می طلبد چرا كه منابع مالی و انسانی سازمان های مربوطه محدود است و تنها همكاری مردم است كه می تواند ما را در امر پیشگیری یاری دهد. 

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر قول داد که «اگر كمپ ترك اعتیاد بانوان به زودی تاسیس شود، هزینه دوره اول درمان را تامین می كنیم و در صورت تاسیس كانون یاری گران زندگی نیز حمایت ویژه ای خواهیم كرد».

باید بپذیریم كه همه ما مقصریم

معاون توسه پیشگیری بهزیستی استان نیز با بیان این که «صحبت های من همواره تلخ است»، اظهارداشت: تا زمانی كه به دلیل عقاید ملی و مذهبی، آسیب های اجتماعی را پنهان می كنیم، وضعیت به مراتب بحراتی تر خواهد شد؛ اینكه امروز به جایگاهی رسیده ایم كه حتی جنین های ما نیز در معرض خطر هستند، نتیجه همین سیاست غلط است. 

محمد غلامی گفت: جناب تركمان منش به حضور بیشتر سازمان های مردم نهاد اشاره كردند، اما من اعتقاد دارم سازمان های مردم نهاد نباید تنها به حمایت از طرف دولت بسنده كنند و خود نیز نسبت به جذب اعتبار از طرف مردم اقداماتی انجام دهند؛ اما در خصوص وضعیت نه چندان مطلوب فعلی در حوزه پیشگیری باید عرض كنم همه ما مقصر هستیم و نوك پیكان این قصور به سمت یك نهاد یا ارگان خاص نیست.

وی قول داد بهزیستی نیز به این بحث در شهر برازجان کمک کند و اضافه کرد: بهزیستی نیز به نوبه خود آماده همكاری در خصوص راه اندازی كمپ ترك اعتیاد بانوان است.

اگر زنی دچار آسیب شود، یك جامعه  آسیب می بیند

رییس اداره دخانیات استان بوشهر نیز اظهارداشت: باتوجه به نقش اصلی زن در خانواده، نظیر مادر و همسر بودن، نیاز است به مساله اعتیاد در حوزه زنان، توجه به مراتب بیشتری صورت گیرد؛ اگر مادری اعتیاد را تجربه كند، نمی تواند با اراده محكم در تربیت فرزند و رشد خانواده خود گام نهد. 

سمیه عاملی افزود: در استان بوشهر، كمپ ترك اعتیاد بانوان وجود دارد، اما نیاز است در هر شهرستان چنین مكانی تاسیس شود، چراكه اگر زنی دچار آسیب شود، یك جامعه  آسیب می بیند و اینجانب آماده هر گونه همكاری در این زمینه با كلیه ارگان های مربوط هستم.

قول مساعد پلیس و سپاه برای ایجاد کمپ ترک اعتیاد در برازجان

معاون عملیات ناحیه مقاومت جواد الائمه نیز گفت که «با جان و دل آماده همكاری هستیم» و افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هرجا و در هر عرصه ای نیاز به خدمت رسانی وجود داشته باشد، با جان و دل ورود خواهد كرد. با توجه به حجم آسیب های اجتماعی، جلسات متعددی را در ناحیه جواد الائمه برگزار كردیم، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. 

سرهنگ موسوی اضافه کرد: ما نیز از طرح اجرای كمپ ترك اعتیاد بانوان حمایت كرده و حاضریم همكاری های لازم را انجام دهیم چرا كه حضرت امام خمینی (ره) فرموده اند نجات جان یك معتاد نجات یك جامعه است.

جانشین فرماندهی مبارزه با موارد مخدر شهرستان دشتستان نیز اظهارداشت: در زمینه مبارزه با موارد مخدر، نه تنها برازجان، كه از دشتستان باید محافظت كنیم، كمبود نیرو داریم اما در تامین امنیت مردم دشتستان كوتاهی نخواهیم كرد.

سرهنگ ستوده در خصوص راه اندازی كمپ ترك اعتیاد نیز گفت: در این زمینه، تنها یك گزینه داریم و آن نیز حمایت و همراهی است. 

به گزارش «فکرشهر»، در انتهای این جلسه، مصوب شد که نهایت همكاری با متقاضیان تاسیس كمپ ترك اعتیاد بانوان در برازجان، در سریع ترین زمان ممكن و با همكاری تمامی ارگان ها انجام شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر