شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
یک پژوهشگر دینی:
کد خبر: ۶۳۲۶۴
پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵

فکرشهر: یک پژوهشگر دینی گفت: برای ظهور حجت خداوند شرط خاصی لازم نیست بلکه این خود مردم هستند که زمینه ساز ظهور هستند و باید آمادگی خود را برای پذیرش و درک حضور و ظهور امام زمان(عج) پیدا کنند.

به گزراش فکرشهر، حجت الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی‌ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به‌اینکه در دوران غیبت کبری نواب خاص وجود ندارند، بیان کرد: اگر از همان ابتدا غیبت کبری شکل می‌گرفت مردم در آن دوران مستاصل و چه‌بسا منحرف می‌شدند چراکه وضعیت آن دوران می‌طلبید که یکباره دست مردم از دامن امام قطع نشود و همواره برای پاسخ سوالات و شبهات خود به نواب ایشان مراجعه کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه عامل زمینه‌ساز غیبت صغری و ارتباط غیرمستقیم و با واسطه با امام زمان(عج) را گفت‌وگوی غیرمستقیم امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) با مردم واصحاب دانست که به دلیل خفقان و فشار شدید دوران امامت این بزرگواران و محصور بودن ایشان در پادگان نظامی عسکریه از پشت پرده با اصحاب صحبت داشتند؛ علاوه بر این حفظ امنیت جانی امام زمان(عج) این ارتباط با واسطه وتحت کنترل با اصحاب را می‌طلبید.

محمدی ضمن بیان اینکه در دوران غیبت کبری هرگونه ارتباطی با امام قطع شد ونواب این دوره تنها نواب عام هستند، افزود: هیچگونه ارتباط مستقیم وغیر مستقیمی در این دوران وجود ندارد و به لحاظ عقلی و شرعی نواب عام این دوره فقهای جامع الشرایطی هستند که در علم و زهد و تقوا به امام نزدیک‌تر باشند تا شایسته عنوان نائب امام زمان(عج) باشند، به لحاظ نقلی و روایتی نیز حدیث عمربن حنظله و حدیث ابوخدیجه حاکی از ضرورت ولایت فقیه و رهبری به نیابت امام زمان(عج)درجامعه اسلامی است.

این کارشناس مذهبی یادآور شد:  در برخی شرایط خاص و بنا به ضرورت شرایط اقتضا می‌کند که امام با نواب عام خود ارتباط بگیرد و آنها را راهنمایی و آگاه سازد که مبین این مسئله ملاقات علامه حلی با امام زمان است؛ در یکی از سفرهای علامه حلی به کربلا او در میان راه با سیدی همراه می‌شود و پس از گفتگو با او متوجه می‌شود که او شخص بسیار عالمی است و مسائل مشکل علمی خود را با او در میان می‌گذارد و جواب می‌گیرد و در این بین از او سوال می‌کند که آیا در زمان غیبت کبری امکان ملاقات با امام عصر(ع) وجود دارد؟ و همزمان تازیانه از دستش می‌افتد آن شخص تازیانه را از زمین برداشته به علامه می‌دهد و جواب می‌دهد که چگونه ممکن نباشد در حالی که دست او هم‌اکنون در دست توست. علامه حلی متوجه می‌شود که آن شخص خود امام مهدی(ع) است و خود را به پای ایشان می اندازد؛ در مکالمه بین علامه و آن شخص،‌ او آدرس حدیثی در کتاب تهذیب شیخ طوسی را به علامه می‌دهد که علامه متوجه آن حدیث نبوده است. علامه پس از بازگشت به منزل آن حدیث را یافته و در حاشیه آن می‌نویسد که امام عصر(ع) مرا به این حدیث راهنمایی کرده است.

حجت الاسلام محمدی در پایان با بیان اینکه نیاز مردم به یک مصلح جهانی و برپایی عدل‌ و داد در جامعه اسلامی زمینه‌ساز ظهور است و در واقع مردم باخواست و اراده خود عامل ظهور هستند. خاطرنشان کرد: برای ظهور حجت خداوند شرط خاصی لازم نیست بلکه این خود مردم هستند که زمینه ساز ظهورند و باید آمادگی خود را برای پذیرش و درک حضور و ظهور امام زمان(عج) پیدا کنند و در یک جمله عامل ظهور مردم هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر