شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
نگرخواهی اختصاصی «فکرشهر» (10)
فکرشهر: روز دوشنبه ـ 26 شهریورماه 1398 ـ بود که فتح اله نوروزی به عنوان سرپرست فرمانداری دشتستان معرفی شد و در آیین معارفه اش، استاندار بوشهر تاکید کرد که وی، قطعا فرماندار هم خواهد شد. به گزارش «فکرشهر»، هر چند با گذشت نزدیک به دو ماه، هنوز حکم فرمانداری نوروزی صادر نشده، ولی با تاکیدی که استاندار بوشهر داشت، می توان به یقین گفت که فتح اله نوروزی، دومین فرماندار دشتستان در دولت های حسن روحانی خواهد شد؛ فرمانداری که بعد از حدود 6 سال معرفی می شود، چرا که در 4 سال دولت یازدهم و یک سال نخست دولت دوازدهم، «ارسلان زارع» فرماندار دشتستان بود و پس از وی نیز، فرمانداری به مدت حدود 8 ماه به صورت سرپرستی اداره می شد و اکنون و پس از حدود 6 سال، فرمانداری جدید برای این بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر معرفی شده است. در سال 1393 و پس از معارفه ارسلان زارع در دشتستان، پرونده ای در «فکرشهر» برای وی گشودیم و از صاحب نظران و کارشناسان در حوزه های مختلف و عموم مردم خواستیم به این سوال پاسخ دهند که «اولویت یا اولویت های فرماندار جدید شهرستان دشتستان، چه باشد؟»؛ پرونده ای که تا آخرین سال حضور ارسلان زارع نیز گشوده بود و هر سال با بررسی عملکرد وی در حوزه های مختلف و انتشارش در «فکرشهر» ادامه می یافت. از آن جایی که «فتح اله نوروزی»، به زودی حکم فرمانداری برای دشتستان را دریافت خواهد کرد، چنین پرونده ای را برای وی نیز گشوده ایم و در «فکرشهر» از عموم مردم و کارشناسان و صاحب نظران در حوزه های مختلف پرسیده ایم: ـ اولویت یا اولویت های فرماندار جدید شهرستان دشتستان، چه باشد؟ ـ به نظر شما فتح اله نوروزی چه کاری را در دشتستان، در اولویت اقداماتش قرار دهد؟ ـ شما برای مشکلات شهرستان و اولویت هایی که مد نظرتان است، چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟
کد خبر: ۶۵۳۶۹
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹

فکرشهر ـ عباسعلی میرزایی*: گذر زمان تداول و چرخش را در سپردن امور به دست این و آن ناگزیر کرده و این سنت الهی است. اینک که نوبت این پنج روزه به شما رسید، حسب دستور دوستان چند سطر پیرامون درد و دغدغه های موجود در حوزه فرهنگ هنر می نگارم تا چنانچه باور دارید، در این حوزه رسالتی بر زمین مانده به آن اهتمام بورزید، شاید گره گشای مشکلی از مشکلات روزافزون این وادی شوید. 

جناب فرماندار، به برکت دولت تدبیر و امید تاکنون که 9ماه از سال جدید سپری شده، بنا به مصاحبه ریاست ارشاد شهرستان با اهالی رسانه، بودجه جاری و فرهنگی این نهاد تقریبا صفر بوده است که این وضع، محصول عدم تخصیص اعتبار از سوی دوستان وزارت کشور در استان به اداره کل فرهنگ و ارشاد است؛ شرایطی که هر شخص چاره اندیشی را به دو همت و فکر  وامی دارد که  یا باید کرکره فرهنگ و هنر را بکشید و گل بگیرید یا این که اصحاب قدرت تغییر رویکرد دهند و به فهم و باوری متناسب با این حوزه نایل شوند. 

این همه بی مهری به حوزه فرهنگ و هنر، کار را به آنجا رسانیده که هنرمندان باید چند آب میوه و کیک پذیرایی برای انجام فعالیت های خود را از شهرداری دریوزگی نمایند.

چهل سال از انقلاب گذشته؛ شهرستان سیصد هزار نفری یک نگارخانه ندارد. یک پلاتو مناسب، یک سالن به روز یا یک استدیو صدابرداری به روز برای او دیده نشده است؛ این فقر فارِغ از فقر امکانات و اسباب هنری همانند پیانو یا دوربین های پیشرفته و امکانات مدرن سمعی و بصری و انواع رنگ و قلم های طراحی و نقاشی است که خود حکایتی متفاوت دارد. 

کل شهرستان دشتستان، از شبانکاره تا کلمه و تنگ ارم، فقط یک‌ خودرو خدمت در این حوزه وجود دارد که آن هم عدمش به ز وجود است؛ حال بماند از نیازهای مالی انجمن ها برای شرکت در جشنواره های استانی، ملی یا فراملی که نمونه اخیرش به گل ماندن تئاتر شهرستان برای حضور در جشنواره ای بین المللی بود که لنگ مبلغی زمین گیر شد. 

حال و روز مطبوعات از هنر بدتراست؛ تا آنجا که نهادهای دولتی که باید طبق قانون آگهی های خود را از طریق ارشاد به مطبوعات بسپارند، امتناع ورزیده و آگهی های دادگستری و شورای حل اختلاف هم بر خلاف نص صریح قانون مصوب مجلس، به روی سایتی متعلق به همان نهاد بارگذاری می شود که جا دارد با رای زنی با ریاست دادگستری شهرستان یا استان، مطبوعات را یاری نمایید و این آب باریکه حداقلی را مجددا به اهالی مطبوعات عودت دهید.

امروز وقتی می شنویم که دو نهاد فرهنگی را از تخصیص اعتبارات پیوست فرهنگی نفت محروم کرده اند و یکی از آن دو نهاد، ارشاد است، اول یک سوال از شما دولتمردان در ذهنمان شکل می گیرد و بعد یک آرزو.

سوال این که، مگر غیر از وزارت ارشاد، فرهنگ و هنر متولی دولتی دیگری هم دارد که باید به مجلس پاسخگوی دغدغه های هنرمندان و مطبوعات، کمبودها و نارضایتی های آنان باشد؟ این همانند آنست که به همه نهادها بودجه و کمک هزینه برگزاری انتخابات تخصیص پذیرد، الا وزارت کشور! 

سپس همانند شیخ احمد یمانی ـ وزیر اسبق و مشهور نفت عربستان سعودی ـ آرزو می کنیم کاش به جای نفت و گاز در این استان، آب کشف کرده بودیم؛ وقتی قراراست اسپانسر برنامه های هنریمان خرما فروشان و کشاورزان و ماهیگیران باشند.

 حال و روز ابنیه های فرهنگی و آثار باستانی شهرستان نیز حکایتی فراتر از نگارش چند سطر این مرقومه دارد که قطعا صاحبان قلم به سمع شما خواهند رساند. 

جناب فرماندار، تجربه همواره نشان داده است، ملت ها همیشه حاکمان خود را رصد می کنند و رفع دول متخاصم، رونق اقتصادی و رشد زمانی رخ داده است که رضایت، حاکم باشد؛ یکی از مهم ترین ابزارهای مردم برای مقابله با کژی ها و ناراستی های قدرت، هنر، فرهنگ و قلم با  تمام وزن و به کار گیری آنها در همه ابعاد بوده تا دیالوگ مسلطی که با منافع عمومی هم ترازی ندارد را فارغ از جایگاه و خاستگاه آن، به چالش بکشد یا نفی کند؛ شاید که دنیا مکان  بهتری برای همزیستی شود. این ها فی الواقع همان  زبان افکار عمومی است؛ افکاری که اگر مشمون از رضایت باشد، «جماهیر شوروی» را در مقابل «آلمان هیتلری» صیانت می کند و اگر ناراضی شود، همان کشور را در شرایطی که زرادخانه هایش انباشته از موشک های اتمی است، چنان در جنگ سرد از درون منهدم می کند که دیگر مجالی برای شنیدن صدای مردم، در صورت پشیمانی هم، برایشان نمی گذارد.

فرهنگ وهنر، هم بستر و هم ابزار گفت و گو با مردم خویش است؛ هم سنگر است، هم مسلسل؛ اگر «هوشی مین» در «ویتنام» در مقابل ابرقدرتی ایستاد، پشتیبان او چیزی نبود جز اهتمام او در شنیدن صدای مردمانش و حمایت افکار عمومی از او در طول زمامداری.

در پایان که این سطور را می نگارم، انجمن سینمای جوان برازجان که از سال 1368 به همت چند جوان راه اندازی شده است نیز در حال بد نفس کشیدن است، آن  هم به دلایل عمدتا مالی. 

این ها نمی از اقانوسی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر در این سامان تف دیده است. 

حال شمایید و هنر نسخه نویسی اتان برای بیماری به نام فرهنگ وهنر. 

امید، طبیب حاذقی باشید.

*فعال فرهنگی

 

در این باره

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه اقتصادی/ مرضیه صمصامی

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه اجتماعی/ نصراله کهزادی

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه گردشگری/ مجید کمالی پور

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه آموزش و پرورش/ سمیه زارع

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه نخبگان/ ضیاءالدین لیراوی

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه کارآفرینی و اشتغال شهرستان/ مریم احمدزاده

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه عمرانی شهرستان/وحید امیر

 اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه روستایی/ محمدمهدی مشایخی

اولویت های فرماندار جدید دشتستان از دیدگاه «محمدباقر سعادت»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر