دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۰۰۸
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹

فکرشهر: بازار تجاری گناوه که با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های ناشی از مقابله با این ویروس کساد شده بود، در روزهای اخیر با تغییر رنگ و وضعیت این شهرستان به آبی ( کم خطر) و ورود مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور دوباره رونق خود را بازیافته که این وضعیت خوشحالی بازاریان را در پی داشته است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، گناوه از شهرستان‌های مهم و مستعد استان بوشهر در جنوب کشور در زمینه گردشگری است که در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران داخلی و حتی خارجی قرار گرفته است اما در ۲ سال اخیر با توجه به وضعیت حاکم  بر کشور بخاطر شیوع ویروس کرونا، ورود مسافران و گردشگران زیادی که در طول سال به گناوه عزیمت می‌کردند به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری و حفظ سلامت شهروندان و هموطنان به کم‌ترین میزان رسید و حتی چندین بار متوقف شد.

در این مدت با به صدا درآمدن زنگ خطر کرونا، ورودی‌های شهرهای استان بوشهر بویژه شهر گناوه  با اعمال محدودیت بیشتر مواجه و مراکز خدماتی و تفریحی از جمله تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و  ساحل  مسدود شد تا جلوی شیوع بیشتر این ویروس گرفته شود.

 مسئولان ستاد مقابله با کرونا این شهرستان با اوج گرفتن این بیماری همواره از هموطنان و حتی مردم منطقه می‌خواستند که در خانه بمانند و دور مهمانی و مسافرت‌ها را خط بکشند.

ساحل زیبا و بازار تجاری گناوه  یکی از نقاطی است که در چندین سال اخیر بویژه ایام نوروز پذیرای جمعیت میلیونی مسافران از جای جای کشور پهناور ایران بود اما به خاطر شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت های ایجاد شده، اجازه ورود به هموطنان داده نشد و این مدت را خلوت سپری کرد.

در این مدت براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه ممنوعیت‌هایی برای سفر در نظر گرفته شد و علاوه بسته شدن ورودی‌ها روی خودروهای غیربومی، ارایه خدمات اماکن خدماتی، رفاهی و اسکان و  برپایی چادر در پارک‌ها و ساحل برای میزبانی از هموطنان ممنوع و  تعطیل شد.

اما پس از گذشت دوسال با تغییر رنگ بندی کرونایی و کاهش شمار مبتلایان به کرونا، گناوه نیز همانند دیگر نقاط گردشگرپذیر کشور، پذیرای خیل عظیمی از هموطنان شده است  ودر کنار موقعیت آب و هوایی مطلوب این منطقه در فصل پاییز، ورود گردشگران از سر گرفته شده و  روز به روز بیشتر می‌شود.

ورود مسافران و گردشگران به گناوه باعث شده تا فعالیت و کسب و کار مغازه داران که در ۲ سال اخیر بخاطر ویروس کرونا حالت خمودی و کسادی گرفته بود و دچار آسیب و ضرر و زیان شده بودند،  رونق مجدد بگیرد.

همچنین علاوه بر رونق دادن خرید و فروش در بازار، برای دیگر صنوف هم نظیر دستفروشان، فروشگاه‌ها و اماکن عرضه موادغذایی و رستوران‌ها عایدی و درآمد زایی داشته است.

درصورتیکه روند شیوع ویروس کرونا که انجام واکسیناسیون نقش اثرگذاری در آن داشته است، همچنان با سیر نزولی مواجه شود، شهر گناوه در نوروز ۱۴۰۱ شلوغ ترین  ایام سال را تجربه خواهد کرد و ستاد خدمات سفر این شهرستان باید خود را آماده خدمات رسانی از هموطنان همچون زمان قبل از کرونا کنند.                                                                                         

درخواست مردم گناوه از مسافران، رعایت پروتکل‌های بهداشتی   

در کنار عوایدی که ورود مسافر و گردشگر برای صنوف مختلف گناوه دارد، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی یکی از دغدغه های مردم و مسئولان این شهرستان بوده و نگران کننده است.

یکی از نقاطی که این روزها با توجه به هوای مناسب با  ورود مسافر در شرایط آبی کرونایی مورد توجه قرار گرفته، ساحل و بوستان‌های بندر گناوه است که بیشتر آنها در این مکان اقدام به برپایی چادر می‌کنند و به تفریح و استراحت می‌پردازرند.

براساس گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از ساحل و بازار و بوستان‌های گناوه که  این روزها شاهد حضور جمعیت زیادی از مسافران استان‌های همجوار است، بیشتر آنها در شرایطی که هنوز زنجیره بیماری کووید ۱۹ قطع و ریشه کن نشده است،  بدون ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در این نقاط تجمع و گذر می‌کنند.                                                                                                                                                                          

مسافران و گردشگران در زمان حضور خود در بندرگناوه از غروب تا صبح روز بعد اقدام به برپایی چادر در کنار ساحل و بوستان‌ها می‌کنند و پس از استراحت برای خرید به بازار این شهر مراجعه و عده دیگری برای تفریح  و شنا کردن به دریا

 می‌زنند.                                                                                                                                                                                                                                                                                           

سوار شدن گردشگران بر قایق های تفریحی دریایی و استفاده نکردن بیشتر آنها از ماسک و در کنار هم نشستن  یکی از نکات بارز و مهم است که می‌تواند در چرخش ویروس کرونا موثر باشد.     

عادی انگاری مسافران موجب نگرانی و دغدغه گناوه‌ای‌ها از گسترش مجدد  بیشتر ویروس کرونا  شده‌ است و از آنها انتظار دارند، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

نگاهی به شاخص‌های گردشگری در گناوه 

ساحل زیبا و ماسه‌ای، وجود لنج‌های تجاری و ماهیگیری، بازارهای تجاری با وفور اجناس و قیمت‌های پایین تر از دیگر نقاط کشور، روستاهای گردشگر پذیر و وجود مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز باعث شده تا هموطنان از هر فرصتی برای سفر به این بندر زیبا و استفاده از جاذبه‌های آن بهره مند شوند.

بندر گناوه با دارا بودن ظرفیت‌های ناب تجاری از قبیل موقعیت ممتاز ارتباط مستقیم با کشورهای مهم تجاری، فراوانی کالاهای خارجی و قیمت پایین زمینه مناسبی شده است تا پای زیادی از هموطنان به این منطقه باز شود.

از دیگر جاذبه‌های این بندر بازارهای بزرگ ماهی‌فروشی و غذاهای محلی و بومی ویژه جنوب کشور  بویژه این منطقه است که بیشتر آنها با محصولات دریایی تهیه می‌شوند و هیچ ذائقه‌ای بدون چشیدن آنها از کنارشان براحتی نمی‌گذرد.

 در کنار همه این جاذبه‌های بی‌نظیر که هر کدام از آنها به‌تنهایی می‌تواند عامل موثری در جذب گردشگر و توسعه گردشگری یک منطقه باشد، مهمان‌نوازی و خون‌گرمی مردم دریادل این دیار عاملی است تا مسافران و مهمانان آنها در مدت حضور در این شهرستان بهترین لحظات خود را سپری کنند و خاطراتی خوش از سفر برایشان بماند. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناوه  گفت: این شهرستان بویژه شهر گناوه  در تعطیلات پایان هفته و نوروز تا قبل از شیوع ویروس کرونا، میزبان شمار زیادی مسافران و گردشگران بوده است اما با شیوع ویروس کرونا این روند کاهش و در چندین بار بطور کامل متوقف و برای خدمات دهی طبق دستورالعمل‌های ستاد کرونا عمل شد.

حمزه بهاگیر افزود: در ۲ سال اخیر طبق مصوبه‌های ستاد استانی و شهرستانی ستاد مقابله با کرونا، در راستای حفظ سلامت مردم  و هموطنان محدودیت‌های کرونایی اعمال شد و این اداره نسبت به وظایف خود ادای تکلیف و ایفای نقش کرد.

وی اظهارکرد: در چند روز اخیر با توجه به شرایط آبی کرونایی و آب و هوای معتدل و وجود نقاط گردشگرپذیر از جمله بازار و ساحل این بندر، مسافران و گردشگران زیادی این منطقه را برای تفریح انتخاب کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناوه گفت: این اداره برای حفظ سلامتی شهروندان و هموطنانی که به این شهرستان عزیمت کردند، بازدید و نظارت از  رستوران‌ها، هتل‌ها و  اماکن اقامتی را در دستور کار قرار داده است و توصیه‌های بهداشتی را به آنها گوشزد می‌کند.

وی اضافه کرد: اگرچه دستورالعمل بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای گردشگران خارجی صادر شده است اما در زمینه داخلی تاکنون دستوری ابلاغ نشده است و به محض دریافت طبق آن عمل خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر