يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: سمن های شرکت کننده در دوره توانمند سازی منطقه ای  سمن های جوان کشور در بوشهر، پس از پایان نشست، بیانه ای صادر نموده و معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشورتحویل دادند.\n\nبه گزارش فکرشهر، در متن این بیانیه که توسط سعید اسماعیلی، از مدیران برگزاری این نشست و عضو کانون همیاران توسعه جامعه و عضو شورای شهر برازجان قرائت شد، آمده است:
کد خبر: ۱۰۱۰۵
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۱

فکرشهر: سمن های شرکت کننده در دوره توانمند سازی منطقه ای  سمن های جوان کشور در بوشهر، پس از پایان نشست، بیانه ای صادر نموده و معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشورتحویل دادند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، در متن این بیانیه که توسط سعید اسماعیلی، از مدیران برگزاری این نشست و عضو کانون همیاران توسعه جامعه و عضو شورای شهر برازجان قرائت شد، آمده است:

\n\n

اکنون که فعالیت سازمان های مردم نهاد جوانان در ایران عزیز،تاریخی نزدیک به دو دهه را پشت سر می گذارد انتظارات و ماموریت های این نوع از سمن ها نیز دستخوش تغیرات اساسی شده است. نوع و جنس مطالبات فعالین در این تشکل ها و همچنین نگرش جامعه به آنها هم، به فراخور تحولات اساسی در حوزه های مختلف با تحولات قابل ملاحظه ای مواجه بوده است. ما سازمان های مردم نهاد جوانی که در این دوره شرکت کرده ایم آغاز تلاش های نظام مند وزارت ورزش و جوانان را با رویکرد تسهیلگرانه و نه تصدی گرانه به فال نیک گرفته و امیدواریم این روند تعاملی، تعمیق و توسعه بیشتری یابد.

\n\n

در شرایط کنونی که جامعه به شکل هدفمند و قراگیری در معرض بمباران اطلاعاتی قرار گرفته است به وضوح جای خالی سمن ها بویژه سمن های جوانان به عنوان گروه های مرجع جدید را می توان احساس کرد. تشکل های امضا کننده این بیانیه ضمن ابراز رضایت و خرسندی از تلاش برگزار کنندگان این دوره و با تاکید بر ضرورت تداوم چنین برنامه  هایی در همه سطوح تخصصی و گستره های جغرافیایی مطالبات و دغدغه های خود پیرامون مسائل سازمان های مردم نهاد جوانان به عنوان زبان گویا و نماد مشارکت نظام یافته نسل جوان در مسیر توسعه کشور را به شرح زیر اعلام می دارد:

\n\n

1. تنوع و گستردگی مسائل جوانان در ایران اسلامی چه از حیث مشکلات و موانع و چه  ظرفیت ها و توانمندی ها بسیار بیش از آن است که بتوان با ساختارهای اجرایی موجود آن را ساماندهی کرد. این خواست اکنون در میان جوانان وجود دارد که دولت یازدهم اهتمام جدی ورزیده و با بازنگری در نظامات موجود موضوع جوانان را نه ذیل یک تشکیلات وابسته بلکه در قالب یک سازمان تخضی مستقل پیگیری و تولی گری نماید.

\n\n

2. جوانان ایران زمین در شرایط کنونی روزهای پر فرازو نشیبی را می گذرانند و دغدغه هایی اساسی دارند که فهم آنها چندان دشوار نیست. ما بر این باوریم  که دولت باید تا جایی که شرایط اجازه می دهد تصدی گری های خود در حوزه رسیدگی به مطالبات جوانان و فراهم ساختن شرایط زیست بهتر برای آن ها  را کمتر کرده و ضمن اعتماد به توان سمن های جوانان برنامه ای مدون و زمان دار را برای واگذاری امور به این تشکل ها به همه دستگاه ها و سازمان های غیر دولتی ابلاغ نمایند. ما به خوبی در یافته ایم که در حوزه هایی چون اشتغال، آموزش، ظرفیت سازی و توانمند سازی جوانان، سر گرمی ها و تفریحات سالم، توسعه فرصت های گفتگو و... تشکل های غیر دولتی و مردم نهاد، می توانند بسیار موفق تر از دولت عمل کرده و بهره وری بیشتری داشته باشند.

\n\n

3. ما از دولت تتدبیرو امید می خواهیم که در مسیر توسعه ملی و اعتلای ایران اسلامی با اعتماد به ظرفیت بی نظیر جوانان این مرزو بوم در همه حوطه ها زمینه مشارکت حداکثری جوانان را در پیشبرد امور کشور فراهم سازند. ما از همین جا اعلام میداریم که سمن های جوانان با درک شرایط ویژه کنونی خود را در کنار و همراه و یاور نظام  و دولت دانسته و در چهار چوب رهنمودها و فرامین رهبر معظم انقلاب و برنامه های رییس محترم جمهور آمادگی دارند برای تحقق اهداف مهم فرهنگی و اقتصادی دولت مانند حمایت از تولید داخلی و مصرف کالای ایرانی و یا تعمیق رو حیه خودباوری در جامعه به میدان آمده و دولت را پشتیبانی  کنند.

\n\n

4. اکنون که در شرف نهایی سازی برنامه ششم توسعه کشور از سوی دولت هستیم، از دولت محترم می خواهیم که سازمان های مردم نهاد و به ویژه سازمان های مردم نهاد جوانان را به عنوان شخصیتی حقوقی و نهادهایی پیشران در مسیر توسعه در نظر گرفته و به حضور آن ها در عرصه های مختلف، مشروعیت قانونی ببخشند. اختصاص بندهایی از قانون برنامه به تحکیم جایگاه حقوقی و زمینه نقش آفرینی سمن ها می تواند تحولی شگرف در حوزه حمایت از مشارکت هدفمند و نظام مند مردم در عرصه پدیریت کشور باشد.

\n\n

5. ما بر این باوریم که سمن های جوانان نیاطمند توسعه ارتباطات میان تشکلی و همچنین مراوردات و تعاملات بیشتر با یکدیگر برای هم افزایی هستند. ضمن پذیرش اینکه این واقعیت باید به شکلی درون زا از سوی خود تشکل ها جوشش یافته و عملی شود اما از دولت و به ویژه وزارت ورزش و جوانان می خواهیم ضمن کمک به تسهیل این امر با بستر سازی برای واگذاری امور از سوی بخش دولتی به سمن ها زمینه توانمند سازی و ظرفیت سازی هر چه بیشتر آنها را فراهم کند.ما از دولت یازدهم میخواهیم که سمن های جوانان را به مثابه نهاد های غیر دولتی در واگذاری پروژه ها محسوب کرده و در حمایت از این تفکر اقدامات عملی جدی صورت دهد.

\n\n

6. اجرایی کردن مصوبات هیات دولت در خصوص راه اندازی سمن سراها ی مراکز استان ها و شهرستان ها و همچنین راه اندازی شورای هماهنگی تشکل های غیر دولتی.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر